۱۶۸۸۶۱۳۶۲
به گزارش تهران پرس،‌ میررضا شفیع‌پور درباره سوادآموزی اتباع خارجی در شهر تهران اظهارداشت: براساس آمار چند سال گذشته، حدود ۵۶۰ هزار نفر اتباع خارجی عمدتا افغانستانی در استان تهران ساکن هستند که فرزندانشان در آموزش روزانه تحصیل می‌کنند.

 

وی گفت: در شهرستان‌های استان تهران حدود ۱۳۰ هزار دانش‌آموز و در شهر تهران بیش از ۳۰ هزار دانش‌آموز تحصیل می‌کنند که با توجه به تحولات اخیر در افغانستان‌ و افزایش مهاجران در ایران، امسال بیش از ۱۶۰ هزار دانش‌آموز اتباع در استان تهران داریم.

 

شفیع‌پور افزود: تعدادی از این مهاجران افغانستانی بزرگسال و بی‌سواد هستند و رده سنیشان از آموزش عمومی خارج شده است، برخی از آنان سالهاست که در ایران زندگی می‌کنند و شهروند ایرانی هستند، رسالت نهضت سوادآموزی این است که به آنان خواندن و نوشتن بیاموزد تا توانمند شوند، معمولا اتباع در حوزه‌های مختلف؛ بخش خدمات و کارگاه‌های تولیدی شاغل هستند که باسواد شدن آنان می‌تواند علاوه بر توانمندی خود به ارائه خدمات مطلوب‌تر و بهتر کمک کند.

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: آمارهای جذب اتباع خارجی برای سوادآموزی متفاوت است و هر سال یک سوم افرادی که برای سوادآموزی جذب می‌شوند از اتباع هستند، امسال یکهزار و ۴۰۰ نفر از اتباع خارجی را برای سوادآموزی ثبت‌نام کردیم.

 

وی درباره سوادآموزی کودکان کار گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طبق ماده ۱۵۵ قانون کار، کودکان کاری که بی‌سواد هستند را می‌تواند به سوادآموزی معرفی کند، براساس اطلاعات ارائه شده، موارد را رصد می‌کنیم که بسیاری از آنان جزو جمعیت سیال هستند و در شهرستان‌های تهران یا استان‌های دیگر ساکن هستند.

 

شفیع‌پور افزود: سال گذشته وزارت تعاون، اطلاعات یکهزار و ۷۰۰ کودک کار را به سوادآموزی ارائه داده بود که براساس پیگیری‌های انجام شده اکثر آنان مشکلات جسمی، حرکتی و ذهنی داشتند، آموزش‌پذیر نبودند و یا تعدادی از آنان به صورت موقت در تهران بودند، در شهرستان‌های استان تهران ساکن هستند و یا به خارج از کشور مهاجرت کردند که در نهایت توانستیم ۶۰ کودک کار را جذب کنیم.

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران جامعه هدف سوادآموزی را گروه سنی بین ۱۰ تا ۴۹ سال عنوان کرد و گفت: شهر تهران سال ۱۳۹۵، در این جامعه هدف، ۹۰ هزار بی‌سواد داشت که اکنون در جامعه ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری ۱۰ تا ۴۹ سال، ۳۰ تا ۳۵ هزار بی‌سواد مطلق هستند.

 

وی اظهارداشت: سوادآموزی هر ساله براساس آمار اعلام شده، تعدادی از بی‌سوادان را تحت پوشش قرار می‌دهد، سال گذشته در شرایط شیوع کرونا، ۵ هزار و ۸۰۰ نفر در شهر تهران در دوره‌های سوادآموزی، انتقال و تحکیم جذب شدند که اتباع خارجی را صد در صدی پوشش دادیم.

 

شفیع‌پور افزود: امسال هم همان آمار سال گذشته برای سوادآموزی اعلام شد که تاکنون ۶۳ درصد را تحت پوشش قرار دادیم و امیدواریم با اجرای طرح مدرسه‌محوری؛ شناسایی و معرفی اولیای بی‌سواد توسط مدیران مدارس بتوانیم تا ۸۰ درصد این ظرفیت را تکمیل کنیم.

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: برای سوادآموزی علاوه بر جامعه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال می‌توانیم پنج درصد افراد بالای ۵۰ سال را هم پوشش دهیم، کتاب‌ها و محتواهای آموزشی در اختیار آنان قرار داده می‌شود و افراد بالای ۵۰ سال می‌توانند به صورت خودآموز دروس را فراگرفته و در آزمون‌های مربوطه شرکت کنند.

 

وی درباره چگونگی شناسایی افراد بی‌سواد گفت: این افراد از طریق نهادهای شرکای نهضت سوادآموزی همچون ثبت احوال، کمیته امداد، بهزیستی، بسیج، سپاه، نیروی انتظامی، پادگان‌ها، زندان‌ها و شبکه بهداشت شناسایی می‌شوند.

 

شفیع‌پور افزود: اخیرا دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش قانونی را وضع کرد که ارکان مدرسه(مدیر، شورای مدرسه، انجمن اولیا و مربیان، شورای دانش‌آموزی و شورای معلمان) اولیای بی‌سواد یا افراد بی‌سواد را در محله شناسایی کنند که این اقدام ریشه‌کنی بی‌سوادی را تسریع می کند.

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: ساختار سوادآموزی متفاوت از آموزش رسمی است، انعطاف بیشتری دارد، جذب سوادآموزان از اول مهر آغاز نشده و در طول سال انجام می‌شود و روند ثبت‌نام هفت، هشت ماهه است، جامعه هدف عمدتا بزرگسال و روزانه مشغول به کار هستند و معمولا درخواست می‌کنند که آموزش در ساعات بعدازظهر انجام شود.

 

وی درباره دوره‌های سوادآموزی، انتقال و تحکیم که برای سوادآموزان تعریف شده است، اظهارداشت: دوره سوادآموزی، دوره ۴۰۰ ساعته برای افراد بی‌سواد مطلق است که فاقد سواد خواندن، نوشتن و محاسبات ساده‌ ریاضی هستند، پس از پایان این دوره و قبولی در آزمون، به فرد مدرک معادل پایه سوم ابتدایی داده می‌شود.

 

شفیع‌پور گفت: پس از دوره سوادآموزی، افراد در صورت علاقه به تحصیل می‌توانند در دوره ۶۰۰ ساعته انتقال که ۲۰۰ ساعت هم فوق برنامه است، شرکت کنند، پس از این دوره و قبولی در آزمون به افراد مدرک معادل ششم ابتدایی داده می‌شود تا در دوره متوسطه و بالاتر ادامه تحصیل دهد.

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران افزود: افرادی که بعد از دوره سوادآموزی علاقه‌ای به ادامه تحصیل ندارند برای تثبیت آموخته‌ها و بازنگشتن به دوره بی‌سوادی می‌توانند در دوره ۲۰۰ ساعته تحکیم شرکت کنند، کلاس‌های این دوره نیمه حضوری است و کتاب‌ها و محتواهای آموزشی را در اختیارشان قرار می‌دهیم.

 

وی بیان کرد: کلاس‌های دوره‌های سوادآموزی براساس دستورالعمل و آیین‌نامه اجرایی کمیته پشتیبانی با همکاری روسای مناطق در مدارس برگزار می‌شود و مدیران نیز همکاری خوبی در این زمینه دارند، آزمون‌های پایانی دوره‌های سوادآموزی نتیجه محور است و به صورت هماهنگ و حضوری برگزار می‌شود.

 

آموزش مجازی

شفیع‌پور درباره آموزش سوادآموزان در شرایط شیوع کرونا در ۲ سال اخیر گفت: این مدت سال‌های سختی برای ما بود اما با مجاهدت، درایت و تدبیر مسئولان و آموزشیاران در سطح سازمان، استان و مناطق توانستیم همپای آموزش رسمی، آموزش‌های مجازی را در شبکه «شاد» برای سوادآموزان راه‌اندازی کنیم و تمام محتواهای آموزشی را به صورت الکترونیکی در سامانه سوادآموزی ارائه کردیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران افزود: بسته‌های آموزشی «لوح و قلم» در دوره سوادآموزی و «قلم و بیان» در دوره انتقال تولید و از طریق فضای مجازی و رسانه ملی در اختیار آموزش‌دهندگان و سوادآموزان قرار گرفت، همچنین با توجه به تعداد محدود سوادآموزان کلاس‌های آنان با جمعیت چهار تا ۱۰ نفر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شد و عمدتا کلاس‌های سوادآموزان در ۲سال اخیر به صورت تلفیقی؛ حضوری و غیرحضوری برگزار شد.

 

فعالیت ۳۰۰ آموزش‌دهنده 

شفیع‌پور درباره وضعیت آموزش‌دهندگان در سوادآموزی شهر تهران گفت: در چند سال اخیر در سامانه جامع سوادآموزی، آمار حدود ۵۰۰ آموزش‌دهنده در شهر تهران ثبت شده بود، براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی افرادی که قبل از سال ۱۳۹۲ با سوادآموزی همکاری می‌کردند طبق قانون پس از قبولی در آزمون باید به صورت حق‌التدریس و سپس پس از گذراندن دوره دانشگاهی به صورت پیمانی جذب آموزش و پرورش شوند که از ۵۰۰ آموزش‌دهنده تعدادی مشمول این قانون شدند.

 

وی افزود: همچنین مقرر شد تعدادی طبق قانون خدمات جامع ایثارگران که هیات دولت تصویب کرد و تعدادی دیگر هم که به صورت شرکتی بودند، جذب آموزش و پرورش شوند، بر این اساس در حال حاضر ۳۰۰ آموزش‌دهنده با سوادآموزی شهر تهران همکاری می‌کنند.

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۶۰۲۶
۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha