۱۳۹۴۱۲۲۲۱۷۵۰۵۲۸۵۴۷۳۲۹۳۶۴ (۱)
گروه فرهنگ و هنر تهران پرس؛ امین اکبری نسب متولد ۱۳۶۳ با تحصیلات کارشناسی نمایش گرایش ادبیات نمایشی –کارشناسی ارشد نمایش گرایش کارگردانی و بازیگری(فارغ التحصیل- دوره فیلم سازی انجمن سینمای جوانان)؛عضو انجمن بازیگران خانه تئاتر (بازیگر ، کارگردان و پژوهش گر تئاتر) است. وی که برای مدتی داوری بخش جشنواره مقاومت و سرزمین نور را در بخش فیلم نامه نویسی و فیلم کوتاه بر عهده داشته است، درباره استعدادش در زمینه تئاتر و اجرای برنامه های نمایشی گفت: ذات هنر ریشه در ذات مطلق پروردگار دارد و این عنایتی است که پروردگار و خالق جهان در وجود ناخودآگاه هر بنده ای گذاشته است؛ برهمین اساس علاقه و استعداد هنری از همان روز ازل درخلق وجودی هر بنده ای به وجود می آید که باید از ضمیر ناخود آگاه هر شخص به خود آگاه او تبدیل گردد و بنده هم از همان دوران کودکی که شاید به یک شناخت نسبی از محیط اطراف خود رسیدم، علاقه به هنر در من بوجود آمد و با پیگیری و آموزش توانستم این جوهره ی ناخودآگاه را پرورش دهم و در خود بالفعل کنم تا بتوانم در این مسیر پیش روی و رشد کنم که این هم باز عنایتی از سوی خداوند متعال است.

وی ادامه داد: از سال ۷۶ به صورت خیلی حرفه ای وارد این کار شدم و البته آن زمان تقریبا در دوران اولیه نوجوانی بنده بود اما در همان دوران نیز شوقی در وجود من بود که دوست داشتم بیشتر بدانم و بیشتر یاد بگیرم؛ بر همین اساس با استادانی که داشتم و راهنمایی آنها، سعی کردم مطالعه کنم و بخوانم و اندک اندک شروع به نوشتن داستانهای کوتاه و بعد فیلم نامه ای کوتاه و همین طور نمایشنامه کردم.

اکبری نسب ادامه داد: در همان دوران یک فیلم نامه ی بلند نیز نوشتم که شاید برای یک نوجوان خیلی سنگین باشد اما با تلاش و زحمت فراوانی نوشتم که الان وقتی آن را می خوانم بسیار بسیار برایم خاطره انگیزاست و آشنایی من با هنر دفاع مقدس نیز به همین بحث بر می گردد، چون من و هم نسل های من که نسل اول انقلاب به شمار می آییم از همان دوران کودکی ارزش های دفاع مقدس در وجود ما تنیده شده است؛ به گونه ای که ما با این بحث بزرگ شده ایم و هیچ وقت یادمان نمی رود حتی بسیاری از بازی های دوران کودکی ما به این مقوله ارتباط داشت و اطرافیانی از ما که در جنگ حضور داشتند، بسیار بسیار مقدس و قابل احترام بودند و همیشه خاطره های آنها از جنگ برای ما شیرین و دوست داشتنی بود.

کارشناسی ارشد نمایش گرایش کارگردانی و بازیگری با اشاره به تولید فیلم های دفاع مقدس گفت: شاید به جرات بتوانم بگویم که من تمام فیلم هایی که در دهه ی شصت و اوایل هفتاد در مورد دفاع مقدس ساخته شده است را دیده ام چون واقعا برایم جذاب و دوست داشتنی بوده و همیشه دوست داشتم به جای یکی از قهرمانان آن فیلم باشم.

وی ادامه داد: هنر دارای گونه ها و زوایای مختلفی است و ما در هر جامعه ای گونه های مختلف هنری را بر اساس وقایع و اتفاقاتی که در آن جامعه رخ می دهد می بینیم. در کشور ما نیز همین طور است و بعد از انقلاب اسلامی در سال ۵۷ و اتفاقاتی که در آن دوران تا اکنون در کشورما رخ داده است ما به گونه ای از هنر دست پیدا کرده ایم و نام آن را هنر دفاع مقدس می نامیم و فرقی هم نمی کند چه در حوزه هنرهای دراماتیک و چه در حوزه هنرهای تجسمی و ادبیات که در آن به معرفی و پرداخت ارزشهایی که تمامی افراد جامعه با آن درگیر هستند می پردازیم؛ برای همین این گونه از هنر در کشور ما از جایگاه ویژه ای برخوردار است و با تمای گونه ها و ژانر های دیگر هنری متفاوت است چون این گونه از هنر با تمامی اقشار جامعه ی ما سر و کار دارد؛ به نحوی همه ی افراد جامعه ی ما با این مقوله ارتباط داشته اند.

اکبری نسب با بیان اینکه مهمترین وجه تمایز هنر ارزشی دفاع مقدس با سایر گونه های هنری به دلیل مردمی بودن آن است، تاکید کرد: مقوله ی جنگ در هر کشوری تعریف مخصوص به خود را دارد و در بسیاری از کشورهای مختلف هرساله برای قهرمانان و کشته شده گان در جنگ مراسم و یادبودی گرفته می شود و حتی آثاری نیز برای آنها تولید و ساخته می شود که این قابل احترام است و ابتدا باید مرز بین جنگ و دفاع را مشخص کرد چون بحث جنگ با دفاع متفاوت است و هرکدام تعاریف خاص خود را دارد و همین امر نیز در هنر جوامع مختلف تاثیری متفاوتی دارد و ما در بیشتر جشنواره های خارجی مشاهده می کنیم آثاری که متناسب با این بحث حضور دارند بیشتر به بحث جنگ پرداخته و آن وجه خشونت در جنگ را به تصویر کشیده اند؛ البته هنرمندان آن کشورها حق دارند که بحث خشونت و زشتی های جنگ را به تصویر بکشند چون تاریخ نشان داده است که بیشتر کشورهای غربی همواره جنگ طلبی را سر لوحه ی سیاست های غلط خود قرارداده اند و بر همین اساس چون هنرمند آیینه ی جامعه ی خود است معمولا آثار آنها نیز توام با این تفکرات است.

وی اضافه کرد: سیاست کشور ما هیچ گاه بر پایه ی جنگ طلبی نبوده است و اگر جنگی بر جامعه ی ما تحمیل شد از سوی دیگر کشورها بوده است، بر پایه همین نظریه ما همیشه به بحث مقاومت و دفاع معتقد هستیم و این دفاع از خود حتی در ارزش های دینی و اعتقادی ما نیز حائز اهمیت و موجود است و برای همین است که تعریف هنر با موضو ع جنگ در کشور ما و کشورهایی که از ما الگو برداری کرده اند با دیگر کشورها متفاوت است و وقتی شخصی با تمام وجود برای دفاع از ارزش ها و اعتقادات و میهن خود دست به مقاومت می زند ارزشمند است و قابل ستایش..

کارشناسی ارشد نمایش گرایش کارگردانی و بازیگری و داور بخش فیلم نامه جشنواره ملی سرزمین نور اظهار داشت: با گذشت زمان باید همواره به فکر چاره ای بود که بشود ارزشهایی که در دوران دفاع مقدس وجود داشته بیشتر و بهتر نشان دهیم؛ مخصوصا به نسل هایی که خیلی به صورت مستقیم با این بحث ارتباط نداشته اند و راهیان نور و بازدید از مناطق عملیاتی فکر می کنم یکی از بهترین راه هایی است که بتوان به درستی و از نزدیک واقعیت های که در طول هشت سال دفاع مقدس وجود داشته را به نسل های جدید نشان داد و همین که یک جوان از نزدیک با این مسئله برخورد می کند  و از نزدیک اتفاقتی که وجود داشته را لمس می کند، می تواند خیلی تاثیر گذار باشد و وقتی که نسل های جدید بدانند که برای حفظ هر وجب از خاک کشورشان و برای حفظ ارزش ها و اعتقاداتشان چه وقایعی رخ داده شده است ،بهتر می توانند قدر امنیت و آرامشی که دارند را بدانند .

وی با بیان اینکه راهیان نور می تواند عنصر بسیار مهمی در اشاعه ی فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت باشد؛ نه تنها در سطح داخلی بلکه در سطوح بین المللی نیز می تواند تاثیر گذار باشد، تاکید کرد: وقتی ما یک مهمان خارجی داشته باشیم که بتواند با اردوهای راهیان نور به دیدار مناطق عملیاتی برود و از نزدیک با تمامی این وقایع آشنا شود می تواند سفیر و سخنگویی برای تبلیغ و اشاعه ی فرهنگ ارزشی دفاع مقدس و مقاومت برای دیگر کشورها باشد که امیدوارم به صورت جدی به این مسئله پرداخته شود.

اکبری نسب با اشاره به اینکه حفظ ارزش ها و ترویج فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت باید همیشه سر لوحه ی هنرمندانی باشد که علاقمند کار کردن در این عرصه هستند، افزود: کشف ناگفته ها و پرداختن به شخصیت ها و قهرمانان و تاثیر گذاران این عرصه به نظرم می تواند نقطه ی عطفی برای علاقمندانی باشد که می خواهند در این مقوله کار کنند؛ همچنین وظیفه یک هنرمند در این عرصه این است که باید راهی پیدا کند تا بتواند ارتباطی بین نسل جوان و حتی نسل های بعدی و مسئله ی دفاع مقدس پیدا کند.

وی تصریح کرد: به نظرم نباید گفت هنر راهیان نور بلکه باید گفت فرهنگ راهیان نور، چون هنر با قشر خاصی از جامعه روبرو است اما وقتی یک مسئله در بین افراد جامعه به فرهنگ تبدیل می شود سطح عمومی تری پیدا می کند و در اینجا هنر می تواند یکی از ابزاری باشد تا این مسئله به بهترین شکل به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و اگر بخواهیی بگوییم به چه ابعادی از هنر در این بحث پرداخته نشده است باید بگویم ،ما به بسیاری از ابعاد در این موضوع نپرداخته ایم ما مهم ترین مسئله ای که شاید خیلی از آن غافل بوده ایم تعامل با هنرمندان شناخته شده است، وقتی ما با هنرمندی که در سطح حرفه ای دارد اثر خلق میکند تعامل داشته باشیم و آن را مجاب کنیم که دست به خلق آثاری با محوریت این موضوع بزند و اثرش در سطح عمومی جامعه به نمایش گذارده شود مطمئنا تاثیر بیشتری نیز خواهد داشت و نکته ی بعدی نقش مشارکت جوانان و حضور آنها در مسئله ی راهیان نور است.

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۱۵۴۸
۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۱
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha