۲۶۴۰۳۲۴
 

سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی تهران پرس درباره مزایای پیوستن ایران به سازمان شانگهای تصریح کرد: ایران با عضویت در سازمان شانگهای می‌تواند به طور کامل از مزایای عضویت برای صادرات محصولات خود استفاده کند ضمنا می تواند به واسطه آن تحریم‌ها را بشکند.

 

صدرالحسینی در ادامه عنوان کرد: با پیوستن ایران به شانگهای، در حقیقت تحریم برای جمهوری اسلامی معنایی نخواهد داشت به این دلیل که اعضای این کشورها که تقریبا ۴۲ درصد جمعیت کشور دنیا هستند، هم نیازمندی‌هایی به تولیدات و محصولات جمهوری اسلامی دارند و هم می‌توانند بخشی از نیازمندی‌های کشور را تامین کنند.

 

وی تاکید کرد: بر این اساس می‌توان ادعا کرد که ورود جمهوری اسلامی ایران، به این سازمان‌ها قطعا می‌تواند شرایط جدیدی را برای کشور در زمینه‌های مختلف ایجاد نماید.

 

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه سازمان شانگهای برای افزایش توانمندی‌های اعضای خود نیازمند امنیت است و جمهوری اسلامی در این زمینه تجربیات بسیار زیادی دارد، گفت: با عضویت دائمی ایران در سازمان شانگهای می‌توان توانمندی‌های داخلی اعم از توانمندی‌های اقتصادی و انباشت تجربه در خصوص مسائل امنیتی جمهوری اسلامی را به دیگر کشورها اهدا نمود و کشورهای عضو می‌توانند از تجربیات ایران در مقابله با تروریسم و تجزیه طلبی برای زایش توسعه کشور خود استفاده کنند.

 

صدرالحسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر فرآیند پیوستن ایران به سازمان شانگهای عنوان کرد: فرآیند پیوستن جمهوری اسلامی به سازمان‌های بین‌المللی مانند شانگهای در حقیقت در طول ۱۵ سال گذشته ادامه داشته است و همه دولت‌های سابق تلاش خود را انجام دادند و نتیجه آن به این دولت رسیده است. ایران از سال‌ها عضو ناظر در این سازمان بود و در حال حاضر باتوجه به اقداماتی که صورت گرفت به عضویت دائم تبدیل شد.

 

وی با اشاره به رصد فضای سیاسی کشور توسط کشورهای عضو سازمان شانگهای بیان کرد: کشورهایی مانند چین و روسیه متوجه تغییر ریل گذاری سیاست خارجی ایران شده اند و میدانند جمهوری اسلامی دیگر نگاهش به غرب نیست؛ اما اگر منصفانه بخواهیم عنوان کنیم پیوستن ایران به شانگهای صرفا به خاطر تغییر دولت و یا اعلام رویکردها نبوده است. گرچه نگرش دولت قبل که کاملا غربگرایانه بود در این موضوع موثر بوده است و اینکه رویکرد دولت جدید که یک رویکرد متوازن و نگاه به همسایه‌ها و شرق است حتما در روابط ما با کشورهای دیگر تاثیرگذار است.

 

 

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۱۱۲۱۰
۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha