به گزارش خبرنگار تهران پرس، همزمان با هفته عفاف و حجاب به سراغ بانوی کارآفرینی رفتیم که درحوزه عفاف و حجاب مشغول به کارهستند و تمام دغدغه شان حفظ فعالیت های فرهنگی واقتصادی درحوزه فرهنگ ملی و ایرانی _اسلامی است از جمله در زمینه‌ های طراحی مدل حجاب روی کیف، کوله پشتی، جامدادی، عروسک، ساک دستی و ... و با وی گفت و گویی را آغاز کزدیم.

 

سلام،لطفا به طور خلاصه خودتان را معرفی کنید.

بسم الله الرحمن الرحیم ،سلام ، من زهراشیخی هستم کارشناس رشته علوم تربیتی گرایش تکنولوژی آموزش.

 

توضیحاتی رو درباره مدرک تحصیلی تون بدهید؟

مدرک تحصیلی من تکنولوژی آموزشی هست ودر این مدرک ما خیلی با رسانه سر و کار داریم یعنی انواع منظومات رسانه و روانشناسی رسانه را میخوانیم از پوستر گرفته تا طراحی کتاب و فیلم سازی و زدن تراکت و انیمیشن سازی حتی داستان‌پردازی . همه این ها درمدرک تحصیلی من هست . در طی تحصیل در این رشته ما یاد میگیریم و تجربه می کنیم که مسائل بصری روی بچه ها خیلی تاثیر دارد شما به عنوان مثال دو تا کتاب را به یک بچه پیشنهاد بدهید یک کتاب فقط نوشته باشد ولی یک کتاب نقاشی وتصویر داشته باشد به نظر شما کدام را بچه انتخاب می‌کند؟ خب صددرصد کتابی را انتخاب میکند که طرح و نقش داشته باشد و این نشان می دهد که بچه ها نسبت به طرح و نقش گرایش دارند .دقیقا غرب هم همین کار را میکند ببینید کمپانی والت دیزنی یک کمپانی صهیونیسم هستش که تقریباً هر سال یک پرنسس تولید میکند خب پرنسسی که الان خیلی بولد  هست و خیلی مد هست السا و آنا هستش و این پرنسس گرایی تو محصولات بچه‌ها شدیداً در بچه ها این گرایش و ایجاد می‌کند که حرکات و سکنات و رفتار و حتی قیافه هاشون هم مثل آن ها باشد .وقتی مادیدیم بچه ها بادیدن یک کارتون گرایش پیدا می کنند که کوله ای که میخرند پرنسس باشد و تم تولدشون پرنسس باشد وحتی متاسفانه بعضی مدارس برای برچسب های تشویقی هم از برچسب های طرح های پرنسس استفاده می‌کنند و به بچه‌ها میدهند. شما این کارتون هارو درایران دوبله شده میبینید اگه بخواهید کارتون هارو به صورت واقعی ببینید موارد غیراخلاقی در آن ها زیاد است و درغرب چیزی بعنوان سانسور وجودندارد .آنها نمیدانند که ایرانی ها این کارتون هارا باسانسور یادوبله میبینند خیال میکنن که ما داریم مثل آنها این کارتون هارا باهمین مضامین اخلاقی میبینیم و چقدرهم گرایش داریم که محصولات فرهنگیمان را از روی این کارتون ها بزنیم ونهایتا در کشور ما اگر این چیزها آزاد نیست بخاطر عدم توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی کشور است. چرا محصولات فرهنگی یک کشور که فرهنگ کشور را میسازد باید طرح هایش ازاین کارتون هایی باشد که خیلی از کشورهای غربی میدانند که بار اخلاقی منفی دارد؟

 

چه فعالیت های دیگری را تا به امروز داشته اید ؟


من در زمینه اسلامی بایک موسسه تفسیر جوان در زمینه تفسیر قرآن با زبان بچه ها همکاری داشتم و تصویرگری یکسری کتاب‌ها را انجام می‌دادم و حتی بعضی از داستان‌پردازی ها به عهده خودم بوده است و بعد از آن در دار التحفیظ در خیابان ایران من مشغول به کار شدم به عنوان معلم قرآنی و جدای از آن در فراخوان  کتاب تکیه بر استقامت برای حوزه دفاع مقدس شرکت کردم  و کتاب تکیه بر استقامت را نوشتم. تکیه بر استقامت ماجرای زنی هست که جنگ بر زندگیش تاثیر می گذارد و رشادت هایی دارد و اینکه مجبور میشود به جبهه جنگ برود برای پیدا کردن همسرش درعین حال که متوجه میشود باردار است اما سختی های مسیر  را تحمل می کند. من سعی کردم که در این کتاب رشادت بانوان را هم نشان بدهم. این ماجرا ازاین جا شروع میشود که این اتفاق در دفاع مقدس می افتد.خانوم داستان کتابم همسرش جانباز میشود و دیسک کمر می گیرد به خاطر اینکه بدن کسی که فلج میشود همیشه سنگین تر هست برای جابجا کردن او تحت فشارقرار میگیرد که باعث میشود این خانوم سلامتی خودش را از دست بدهد ودرواقع نهضت او ادامه دارد همینطور که نهضت جانبازها برای جنگیدن برای سلامتیشان وآرمان هایشان همچنان ادامه دارد. فرازو نشیب زندگی آنها و بچه ای که به دنیا میاید وبچه ای که دوست دارد مثل پدرش در جنگ باشد ولی جنگ تمام شده و پدر شدیدا تاکید دارد که برای اینکه باشهدا باشد احتیاج نیست که داخل کشور جنگی صورت بگیرد همین که در مکتب شهدا باشیم و رفتار شهدایمان را داشته باشیم کمتر از شهادت نیست تا جایی که این بچه وقتی بزرگ میشود به غزه میرود و ماجراهایی که در غزه اتفاق می افتد و به آرزویش که شهادت است در فلسطین می رسد.

فعالیت اخیر من در زمینه کارهای اسلامی برمیگردد به اینکه واقعاً جای محصولاتی با تصاویر اسلامی را در بازار خالی دیدم وقتی وارد غرفه‌های حجاب و عفاف یا مغازه های اسلامی میشویم آنچه که بیشتر به چشم می آید بیشتر ست ساق دست و روسری و چادر و اینجور چیزهاست . این ها پوشش را قشنگ میکند ولی دید بصری بچه ها را شاید الزاماً توجیه نکند . شما فرض کنید دختر خانمی در سن کم با آن حس زیباپسنده اش و گرایش به رنگهای شاد به خصوص صورتی را که دخترها خیلی دوست ش دارند خب اگر ما بخواهیم دائما از محصولاتی استفاده بکنیم که بچه‌ها از آن حسشان دورباشد خدایی نکرده ممکن است برای اینکه به آن آرزویشان برسند بیایند آن اعتقاد خودشان را بگذارند کنار چون آن موقع بچه‌ها آن اعتقاد را موانع خودشان میدانند مگر این که ما یک طرح خوش رنگ و لعاب برای بچه بزنیم، هر چه گشتم دیدم که از طرح های سنتی بزرگسال مثل طرح های کاشی و طرح های گل و بوته و تذهیب الان در محصولات کیف و کوله بزرگسالان  استفاده میشود برای اینکه طرح‌های دیگری نباشد و متاسفانه همان هارو می ایند سایز کوچک می‌کنند برای بچه‌ها .بچه‌ها علائق شان در دید بصری شان بیشتر هست تا اینکه ما همش بخواهیم توجه کنیم بگیم که بهتراست این را برنداری یا بهتراست که این رنگی نباشد. متاسفانه کشورما  مثل کشورهای غربی آنقدری پیشرفت نکرده که انیمیشن های قوی بسازیم و از روی انیمیشن هایمان محصولات فرهنگی بزنیم و بچه‌ها از اون محصولات استفاده کنند ما جای خالی کاراکترها را واقعا احساس می‌کنیم . ما چه کاراکتری داریم ؟ بعضی کاراکترها هم هست که چون در کشور ما انیمیشن سازی خیلی به سختی انجام میشود کسانی هم که انجام می دهند سرمایه زیادی میگذارند تصاویرش را انحصاری میکنند و اجازه نمی‌دهند که از روی انیمیشن آن ها یاکار بصری آن ها طرح زده بشود در صورتی که به نظر من این اشتباه است . کمپانی والت دیزنی می آید یک انیمیشن میدهد مثلا السا وآنا یا هر پرنسس دیگری مثل سیندرلا یا سفید برفی یا دختر کفشدوزکی اینها را میزند و عکس این ها را با کیفیت بالا به اشتراک میگذارد در شبکه های مجازی که هر کس هر محصولی دلش خوهد میزند با دو دید این کار را میکند یکی اینکه تمایل دیگران را برای زدن محصول بالاببرد ودوم اینکه وقتی یک محصول را میزنند تبلیغ کارخودشان هم هست که این اتفاق اصلا در کشور ما متاسفانه انجام نمیشود و این باعث شد که من برای کارهایم خودم مجبور شوم که با برنامه های فتوشاپ و کامپیوتری کاراکتر سازی کنم.

 

هدف شما از این کار چی بوده؟

اینکه من کار کیف و کوله و عروسک های حجاب و شروع کردم علتش اینه که بچه ها تو سن کم خیلی با کیف و کوله شون اخت میشن مثلا شمادخترخانوم هارو ببینید هرجا برن کیف خودشونو باخودشون میبرن و کمه کم اگه اون کیف رو یکسال داشته باشن یکسال ازاون خاطره دارن واگه این محصول اسلامی هم باشه یکسال درواقع داره به صورت غیرمستقیم رو اون بچه تاثیر میزاره . کار ما از ایام فاطمیه سال ۱۳۹۹ به نیت خانم حضرت فاطمه سلام الله علیها، باموضوع حجاب شروع شد، ابتدا برای دختران فعالیت رو شروع کردیم  و بعددیدیم تقاضا برای پسرها هم رفت بالا برای همین درزمینه پسرها اومدیم همه علایقشون رو درنظر گرفتیم. ماچه بخواهیم و چه نخواهیم اگه شهدارو یاد نکنیم فراموش میشوند و مانباید بگزاریم این اتفاق بیافتد. من یکی ازشخصیت هایی که در کارهای پسرونه ام استفاده میکنم حتما حتما عکس سردار سلیمانی است، نه به این صورت که خود عکس حالت پوستری روی کوله قراربگیره خب شاید بچه ها این رو علاقه نداشته باشند .چون جامعه هدف ما فقط خانواده های مذهبی نیستند. بچه ها درخانواده های مذهبی بستر خانواده رو دارن ولی درخانواده های غیرمذهبی متاسفانه بچه ها هم خانواده رو ازدست میدهند هم محیط اطرافی که باهاشون در تعامل هستن رو از دست میدهند.ما کاراکترهایی طراحی میکنیم و طرح هامون روطوری میزنیم که درخانواده های غیر مذهبی هم علایق ایجاد بشود که الحمدلله دراین زمینه هم موفق شدیم . برفرض مثال عوض این که عکس سردار سلیمانی رو مستقیم فقط روی یک کوله حالت پوستری بزنیم یک کاراکتر انیمیشنی مرتبط با سن بچه ها طراحی میکنیم و روی تی شرت میزنیم که هم اون دید بصری و هم اون ذوق بچه ها نسبت به  کاراکترهای انیمیشنی رو برآورده کرده باشیم و هم اینکه  عکس سردارو برای ادای احترام  به مقامش و حفظ خاطره سردار در یادها استفاده میکنیم.

 

حامی و پشتیبان اصلی شما در این مسیر چه کسی بوده است؟

حامی و پشتیبان اصلی ام واقعا بدون اغراق میگم، بعد از این که توکل به خدا کردیم، متوسل شدیم به حضرت فاطمه (س) و حضرت علی(ع)، همینطور برای کارهای دخترانه، خیلی متوسل به حضرت فاطمه(س) و در کارهای پسرانه ،خیلی متوسل به حضرت علی (ع) می شویم؛ تاکیدمان بر این است که در این کارها، به شیعه بودن بچه‌ها اشاره داشته باشیم و بچه ها به این که شیعه حضرت علی (ع) هستند افتخار بکنند. برای همین ما تخفیفات ویژه‌ای برای عیدغدیر و میلاد حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه(س)قرار می دهیم و میگوییم علت این تخفیف این هست که شما شیعه هستید؛ و این را حتما به پدر مادرهایی که از ما خرید میکنند تاکید میکنیم، که به بچه هایشان بگویند علت تخفیف در این ایام در چه چیز هست.

بعد از این مسائل متاسفانه حامی و پشتیبان نداریم، این کار به صورت خودجوش و خودکفا از طرف خانواده‌ی خودم صورت گرفته است. مبلغی را کنار گذاشتیم به این نیت که کار را شروع بکنیم ولی شرایط اقتصادی الان جوری هست که محصولات نوسان قیمت بالایی دارند و دست ما برای تولیدات بیشتر بسته شده است. ولی الحمدالله کار تقریبا در حال شکل گرفتن است و کم کم دیده می شود، در حال حاضر هم طوری شده که تقاضای بیشتری در برابر عرضه داریم. اینکه عرضه‌ی ما اندازه‌ی تقاضایمان نیست خب نمیتوانیم کتمان کنیم ما مشکل مالی داریم، یعنی در حد توان خودمان میتوانیم تولید کنیم، وقتی سرمایه برمیگردد از اول یک تولید دیگر داشته باشیم؛ در صورتی که وقتی تقاضا از عرضه بالاتر میرود باید انقدر تولید داشته باشی تا کار مسکوت نشود ولی متاسفانه ما بعد از هر تولید و فروش آن، یک ایست چند ماهه داریم که سرمایه را جمع و جور کنیم و برویم برای تولید جدید.

 

خودتان و اعضای خانواده نسبت به کار شما چه حسی دارند؟

من خودم مادر دو فرزند دختر، ۸ ساله و ۱۴ ساله هستم و الحمدالله بچه‌ها با کار ما خیلی ارتباط خوبی برقرار کردند و واقعا همکاری می کنند و در این زمینه همیار من هستند. ما هر جایی که غرفه‌ای در اختیارمان گذاشتند، برای مثال قم، مسجد الزهرا، چیتگر و مکان‌های مختلف، خانوادگی رفتیم؛ یعنی میخواهم نشان بدهم که خیلی کارها میتواند در بستر خانواده و با همکاری خود خانواده شکل بگیرد. بچه های خودم در این زمینه‌، مبلغ هستند. ما انشالله در حال حاضر عازم قم هستیم و دعوت به جمکران شدیم و آنجا غرفه‌هایی هستند که به ما اختصاص داده می شود و این سفر کاری را باز هم من با اعضای خانواده‌ی خودم میروم. واقعا همسرم و بچه ها در این راه پشتیبان و کمک کننده‌ی خوبی برای من هستند. این کار تاثیر خوبی روی خود بچه‌ها هم دارد. هم بُعد مذهبی و هم بُعد اقتصادی. بچه ها وقتی میبینند که ما بالاخره هزینه هایمان برای کارمان اندک هست صرفه جوتر شدند و بیشتر در حال تلاش اند که کار هدر نرود و من از این حس هایی که در این سن شاید هر بچه‌ای نداشته باشد در دختر های خودم راضی هستم.

 

باتوجه به کاری که در حال انجام آن هستید آیا به مسائل خانه‌داری هم می‌رسید؟

قبل از هر کاری من خانه‌دار هستم و وقتی یک خانم و بانو وارد عرصه‌ی کار می‌شود .خانومی اگر خانه‌دار باشد اول باید خانه‌داریش را اولویت قرار دهد.

کارها کاملا تقسیم بندی می‌شود و چون کار ما در بستر خانواده هم شکل می‌گیرد خب کارها بین اعضای خانواده هم شکل میگیرد که فشار کاری روی یک نفر نباشد و الحمدالله تا اینجا با این تقسیم کاری و حس مسئولیت پذیری خانواده، در این زمینه ما به مشکلی بر نخوردیم.

 

نظر شما درباره‌ی کارآفرینی چیست آیا با افراد دیگر هم در حال همکاری هستید؟

من قبل از اینکه خودم را یک کارآفرین بدانم خدمتگزار معرفی می‌کنم و تازه اول راه هستیم.

الحمدالله در حال حاضر ما فروش مجازی داریم و کارهایمان را مجازی ارائه می‌دهیم و از روی کانال ما، بیشتر از ده نفر از بانوان هستند که کانال زدند و محصولات را از ما خریداری می‌کنند و در کانال خودشان و در شهرهای خودشان می‌فروشند و می‌گویند که یک کارآفرینی خوب و یک منبع درآمدی هم برای آنها شده است. ما با کسانی هم در ارتباط هستیم که خب سرمایه اولیه ندارند و میخواهند با تعداد کارها، کار را شروع کنند و البته به اینها اعتماد داریم و با آنها همکاری میکنیم. کارها را بدون آنکه آنها سرمایه داشته باشند به آنها می‌دهیم و بعد از اینکه کار به فروش رسید با آنها تسویه می‌کنیم و برای کسانی که سرمایه اولیه نداشتند این خیلی خوب شده است.

ما عروسک‌هایی هم به فروش می‌رسانیم که توسط سه خانم خودسرپرست و از خانواده‌های کم درآمدند، که عیال‌وار و بچه‌دار هستند و همسرانشان شغل هایشان طوری نیست که کفاف چرخاندن زندگی را داشته باشند، ما عروسک‌ها را به دست این خانم‌ها سپردیم و گفتیم که عروسک‌هایی در زمینه‌ی حجاب درست کنند؛چون کار ماهم در همین راستا است.

در این عروسک‌ها بر خلاف عروسک‌هایی که در بازار هست اندام های جنسی به کار برده نشده، اگر نگاهی به باربی بیندازیم، میبینیم که اگر باربی عروسک باشد و وسیله بازی بچه، اما اندام آن زنانه است !خب این دستی در کار و فکری پشت آن هست.ما در تولید عروسک هایمان، عروسک هایی را با ساق و جوراب شلواری طراحی کردیم، چون می خواهیم به بچه ها نشان دهیم اگر شما ساپورت و دامن می پوشید حتما باید یک جوراب شلواری همراه آن بپوشید و دست و پای خودتان را از دید نامحرم، حتی اگر به سن تکلیف هم نرسیدید بپوشانید و این برای سلامت فکر خودتان هم بهتر هست.

خیلی تاکید داریم بچه ها اگر اهل بردن عروسک به بیرون هستن، بین تمام عروسک‌هایشان عروسکی که اسم آن (راحیل) هست را ببرند و کودک سوال میکند چرا باید بین این همه عروسک آن را ببرم و ما میگوییم آن عروسک حجاب دارد، بقیه عروسک ها که حجاب ندارند داخل خانه باشند بهتر هست. خب این یک تاثیر و آموزش غیر مستقیم برای بچه می‌شود.

 

خبرنگار و عکاس: خانم مبینا حسین پور کاشانی، خانم فاطمه مرادپور مقدم آرانی
کد خبر: ۹۱۹۱
۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha