۶۱۷۷۵۱۲۷
 

به گزارش تهران پرس، مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با اشاره به اینکه سند آمایش استان تهران در ۱۶ ماده تدوین شده و در آن تکالیف بخش‌های مختلف مشخص شده است، گفت: این سند ماحصل خرد جمعی و نگاه عقلایی جمع کثیری از دانشگاهیان، صاحبنظران و اندیشمندان در این حوزه است و بر اصل تمرکززدایی تدوین شده و اولولیت‌های ما نخست مباحث زیست‌محیطی و اجتماعی، دوم مباحث اقتصادی و مدیریتی سپس مباحث امنیتی است.

 

وی ادامه داد: تهران اکنون پایتخت سیاسی، اقتصادی، اداری و اجتماعی کشور است که باید این مسئولیت‌ها در گستره سرزمین ایران توزیع شود و سازوکاری برای نظارت بر اجرای سند نیز در نظر گرفته شده است که باید به‌طور منظم گزارش اقدامات در حوزه سند به دبیرخانه شورای عالی آمایش سرزمین ارسال شود. آمایش توزیع متوازن سه عنصر سرزمین، فعالیت و جمعیت را مورد توجه دارد و این نکته قابل تامل است که اکنون با انفجار جمعیت در پهنه هشت دهم درصدی در این استان روبه‌رو هستیم.

 

شفیعی تاکید کرد: در سند آمایش تا سطح شهرستان‌ها الگوی استقرار جمعیت مشخص شده است و به دنبال نقش‌آفرینی تهران در حوزه دانش تخصصی و های‌تک هستیم. در سند، رقمی درباره جمعیت داده نشده است و امید داریم بتوانیم فعالیت‌هایی که جنبه کمی نیروی انسانی را در نظر دارد از تهران خارج کنیم و مسلما یک شبه مسائلی که طی سال‌ها به‌ وجود آمده رفع نمی‌شود.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران تصریح کرد: به دنبال کاهش آهنگ ورود جمعیت به تهران هستیم تا بتوانیم به شرایطی دست یابیم که مهاجرت و رشد جمعیت در استان را کاهش دهیم و به شرایط پایدار برسیم. در مقایسه میزان ضریب آب در دسترس با توجه به سرانه جمعیت به رقمی بسیار نامطلوب می‌رسیم که همین امر موجب تدوین سند خشکسالی در وزارت نیرو شده است و در برنامه‌ای میان‌مدت با روش‌های بهینه‌سازی مصرف آب به دنبال کاهش مصرف آب هستیم.

 

وی در پایان گفت: استان تهران از نظر توزیع اعتبارات در حوزه بهداشت و درمان و آموزش و پرورش پایین‌ترین سرانه‌ها را در کشور دارا است و با این وصف علت اشتیاق هموطنان به مهاجرت به این استان و تمرکز در این استان، بهره‌مندی از امکانات بیشتر نمی‌تواند باشد و مولفه‌های دیگری وجود دارد که باید برایش چاره‌اندیشی کرد.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۸۳۷۱
۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha