۱۶۸۸۱۵۳۰۳
به گزارش تهران پرس؛ "ایوب فصاحت" عصر پنجشنبه در جریان بازدید از ظرفیت‌های کشاورزی شهرستان پاکدشت گفت: قیمت اراضی استان تهران نسبت به سایر مناطق کشور بالاتر است و از سوی دیگر پایین بودن سرانه زمین در سطح استان موجب شده تا کاربری اراضی کشاورزی از زراعت و باغبانی به سمت سایر کاربری‌ها به خصوص کاربری تفننی تغییر پیدا کند.

وی اظهار داشت: ما در حوزه کاربری‌ها، با ساخت و ساز مخالف نیستیم بلکه با ساخت و ساز در اراضی کشاورزی مخالفیم چرا که تشکیل هر سانتیمتر خاک کشاورزی قریب به ۶۰۰ سال زمان می‌برد.

وی تصریح کرد: در حوزه مقابله با تغییر کاربری، به دنبال ایجاد تنش و سروصدا در جامعه‌ نیستیم بلکه جلوگیری از تغییر کاربری در همان مراحل اولیه در اولویت کار است که در قالب تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری به تمامی شهرستان‌ها اعلام شده است.

فصاحت افزود: در این حوزه برخی مشاوران املاک، با دلالی به تغییر کاربری اراضی کشاورزی دامن می‌زنند و قانونی برای مقابله با آن ها وجود ندارد ولی با توجه به ظرفیت‌های موجود، در حال شناسایی واحدهای غیرمجاز هستیم تا فضا را برای آنان ناامن کنیم.

وی گفت: مقرر شده در شهرستان پاکدشت ظرف ۱۵ روز آینده واحدهای مشاور املاک غیرمجاز به عنوان یکی از مهمترین حوزه‌ دلالی شناسایی شده و توسط دستگاه‌های مربوطه پلمب شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات این است که برخی از سوداگران اراضی کشاورزی را خریداری و چندین سال آن‌ها را کشت نمی‌کنند تا به سمت غیربایر پیش رود و شرایط را برای تغییر کاربری آن فراهم کنند.

وی تأکید کرد:اگر کشاورزان ظرف مدت ۵ سال در اراضی خود کشت نکنند، اقدام به اقامه دعوا کرده و اراضی را اگر تا یکسال بعد کشت نکنند بر اساس قوانین موجود مالکیت، از آنها سلب مالکیت کرده و برای کار تولید، به مالکیت دولت در می‌آید.

فصاحت ادامه داد: اراضی و زمین در کلیه کشورها بستر تولید است نه سرمایه‌ای برای اشخاص، زمین باید برای تولید و ارزآوری به کار گرفته شود و درآمدی از این بستر برای حوزه تولید استفاده شود.

وی افزود: طبق تفاهم نامه و مکاتبه با دادستان و استاندار تهران و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، مقرر شد تصاویر هوایی اراضی کشاورزی هر سه روز یکبار در اختیار سازمان جهاد کشاورزی قرار گیرد تا با روش‌های جدید، تغییر کاربری‌های غیرمجاز شناسایی شود.

وی بیان کرد: افرادی که اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز کرده و عوارضی پرداخت نکرده‌اند، با اقدامات حقوقی از دریافت خدمات توسط دستگاه‌های دولتی و خدمات رسان محروم می‌شوند.

فصاحت تقویت یگان‌های گشت و حفاظت را از برنامه‌های اصلی جهاد کشاورزی استان تهران یاد کرد و افزود: در نظر داریم تا پایان سال، کلیه شهرستان‌ها را به وسایل مورد نیاز و با استفاده از تکنولوژی‌های نوین، کمبود نیروی انسانی را جبران کنیم.

وی با اشاره به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از سوی دولت گفت: این افزایش قیمت، در اصل جایزه دولت به تولید در حوزه کشاورز است.

وی گفت: شاهد کاهش ۴۱ درصدی بارندگی نسبت به سال قبل بودیم و نسبت به دراز مدت تا ۲۵ درصد کاهش بازندگی داشته ایم که با توجه به تنش خشکسالی آخر فصل در مزارع گندم و جو که محصول را به علوفه سبز برای دام تبدل کرده، احتمالا شاهد کاهش ۱۵ درصدی تولید نسبت به سال قبل خواهیم بود.

وی با اشاره به ظرفیت های کشاورزی پاکدشت گفت: بیش از ۵۰ درصد گل شاخه بریده کشور، در پاکدشت مستقر است ولی در حوزه صادرات و برند سازی تولیدات شهرستان، اقدامات مناسبی صورت نگرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران افزود: عدم استقرار پایانه صادرات، مهمترین مشکل شهرستان پاکدشت است که با تشکیل و تقویت تشکل‌های تخصصی، بنا داریم که تا پایان سال پایانه صادرات گل و گیاه را تکمیل کنیم.

انتهای پیام؛
کد خبر: ۶۷۲۲
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha