IMG_2541
به گزارش خبرنگار تهران پرس،برنامه ورزشی این زورخانه که امروزه به نام زورخانه قصر شناخته می شود با تلاوت چند آیه از کلام الله مجید با صوت دلنشین استاد سلیمی آغاز شد و بعد از اتمام تلاوت با هنرنمایی باستانی‌کاران از استان البرز و لرستان همراه بود که این هنرنمایی ها با حضور محسن مهرعلیزاده (رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای)، محمدرضا طالقانی (سرپرست سابق فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای کشور)، محمد خوش‌جان (نایب رئیس سابق فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای کشور)، اعضای ورزش و جوانان کشور لبنان، پهلوانان، قهرمانان جهان و المپیک، پیشکسوتان و ورزشکاران نامی ایران، هنرمندان، مرشدان، زورخانه‌داران، اصحاب رسانه و قهرمانان ملی و بین‌المللی دیگر رشته‌های ورزشی اعتباری زیادی به مراسم داده بود.

 

اجرا و سخن از مرام و منش پهلوانی زورخانه ای توسط داریوش ارجمند (سخنگوی مرام پهلوانی فدراسیون) آغاز شد و در پایان اعضای کمیته عالی کشتی پهلوانی کشور و اعضای کانون و مجمع پیشکسوتان کشتی پهلوانی و ورزش باستانی کشور توسط محمدرضا طالقانی معرفی شدند.

 

تاریخچه زورخانه قصر

این زورخانه که در دی ماه سال ۱۳۹۱ افتتاح شده است، در دل باغ‌موزه قصر که سابقاً زندان قصر نامیده می‌شد و جزء اولین زندان متمرکز شهر تهران بود قرار گرفته است، این زندان امروزه تعطیل شده و تحت عنوان باغ موزه قصر فعالیت می کند.

 

زورخانه باغ موزه قصر را می توان گفت یکی از زورخانه های است که به تازگی توسط شهرداری تهران با همکاری فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای کشور در سالروز درگذشت پهلوان نامدار ایران غلامرضا تختی آغاز به فعالیت کرد.

 

تغییر ساختار زندان و تبدیل آن به زورخانه در دل زندان قدیم و باغ موزه قصر، سبک تازه ای بود که از سوی شهرداری تهران برای فرهنگ سازی و جذب گردشگر در این منطقه به اجرای درآمد.

 

مجموعه زندان قصر که حدودا ۲۴ هکتار بود،‌ و در ابتدای آن کاخ فتحعلی شاه قاجار دیده می شود در تاریخ ۱۱ آذرماه ۱۳۰۸ به دست رضا شاه افتتاح گردید. فاز اولیه زندان که در آن زمان افتتاح شد ۱۹۲ اتاق بود با گنجایش ۸۰۰ زندانی.  بعدها و تا زمان ساخت زندان اوین در دهه چهل، این زندان تنها زندان پایتخت بود. در این دوران زندان قصر توسعه زیادی پیدا کرد. پس از انقلاب اسلامی ایران این زندان محل حبس زندانیان غیر سیاسی بود.

 

در سال ۱۳۸۳ این زندان تعطیل شد و شهرداری شروع به تخریب بخش‌هایی از زندان نمود که با پی گیری کانون زندانیان سیاسی قبل از انقلاب با ثبت زندان به عنوان آثار ملی ایران در سازمان میراث فرهنگی از تخریب آن جلوگیری شد. البته در این میان تا قبل از ثبت محل، زندان زنان سیاسی تخریب شد.

 

نهایتاً در سال ۱۳۹۱ به وسیله شهرداری تهران براساس طرح معماری و ایده مفهومی تجربی معماری کلانشهر به باغ موزه تبدیل گردید و در تاریخ ۱۴ آبان ماه ۱۳۹۱ با حضور شهردار تهران و جمعی از هنرمندان برای بازدید عموم رسماً افتتاح گردید.

 

از دیگر بخش های این باغ موزه می‌توان به مسجد، باغ های ایرانی، کتابخانه مرکز تحقیقات، گالری های مختلف، فضاهای نمایشگاهی و فرهنگی چایخانه و سفره خانه سنتی، مراکز عرصه محصولات فرهنگی، بازارچه محصولات هنری و صنایع دستی اشاره کرد.

 

امروزه با بازسازی بخشی از زندان قصر و تبدیل آن به زورخانه فضای با شکوه برای ورزش کردن و حفظ مرام و منش پهلوانی ایجاد شده است این بخش که قبلا شامل بندهای زندانیان بود اکنون با تغییراتی به محلی برای اجرای ورزش های باستانی تبدیل شده است.

 

نمای زورخانه قصر

زورخانه قصر دارای یک گودی هشت ضلعی می باشد که با سنگ های مرمر به رنگ قهوه ای تزئین شده است همچنین دور تا دور دیوارهای زورخانه تصاویری از ائمه و جهان پهلوان تختی و دیگر نامیان در رشته های ورزش باستانی ایران زمین قابل مشاهده است که همین تصاویر حس غرور و عظمت ایران باستان را دوچندان کرده است.

 

در این زورخانه افراد خیرخواه زیادی دوره هم جمع می شوند که با حضور این افراد اتفاقات جذابی در زورخانه رخ می دهد از جمله برگزاری مراسم گلریزان برای کمک به اهالی ورزش و افراد نیازمند بوده است که باحضور اسطوره های ورزش کشور رنگ و بویی دیگر به خود گرفته است.

 

فضاسازی این زورخانه به نحوی می باشد که ترکیب و ظاهری دلنشین و صمیمی از هنرهای اصیل و کهن ایرانی را به رخ همگان کشیده است با وجود چنین فضای روح کسانی که در این زورخانه قدم می گذارند تحت تاثیر معماری و محیط آن قرار می گیرد و همین فضا می تواند باعث ایجاد جذب مخاطب و علاقه مندان به ورزش باستانی و گردشگری را فراهم آورد.

 

 

راه‌های دسترسی به باغ موزه ی قصر


دسترسی با خودروی شخصی :

اتوبان شهید صیاد شیرازی، خروجی پلیس شریعتی، میدان پلیس، باغ موزه قصر

انتهای خیابان شهید مطهری، بعد از تقاطع دکتر شریعتی، میدان پلیس، باغ موزه قصر

دسترسی با مترو:

ایستگاه مترو شهید مفتح (خط شماره یک/تجریش-کهریزک)، انتهای خیابان مطهری، بعد از تقاطع دکتر شریعتی، باغ موزه قصر

دسترسی با اتوبوس:

پایانه امام خمینی (ره)، اتوبوس میدان معلم، ایستگاه رو‌به‌روی باغ موزه قصر

پایانه میدان رسالت، اتوبوس پیچ شمیران، ایستگاه میدان پلیس، باغ موزه قصر

پایانه میدان امام حسین (ع)، اتوبوس شهید بهشتی، ایستگاه تقاطع پلیس شریعتی، خیابان پلیس، باغ موزه قصر

پایانه اتوبوس پیچ شمیران، اتوبوس رسالت، ایستگاه تقاطع پلیس شریعتی، خیابان پلیس، باغ موزه قصر

پایانه شهید بهشتی، اتوبوس میدان امام حسین (ع)، ایستگاه انتهای خیابان مطهری تقاطع شریعتی، باغ موزه قصر

 

خبرنگار: محمد ترابی
کد خبر: ۱۳۴۷۲
۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha