Screenshot_۲۰۲۱۰۹۱۰-۱۰۰۱۱۵_Chrome
به گزارش تهران پرس؛ دوم اسفندماه سال ۱۳۹۸ بود که مدارس به دلیل شرایط حاکم بر کشور متأثر از شیوع کرونا تعطیل شد و امروز پس از حدود ۱۹ ماه از تعطیلی مدارس می‌گذرد، در این مدت که کلاس‌های دانش آموزان به صورت مجازی و برخط برگذار شد عده ای از دانش آموزان بی بضاعت به دلیل نداشتن گوشی دیجیتال و یا تبلت از تحصیل باز ماندند.

عده ای نیز با این سبک به تحصیل ادامه دادند اما این سبک از تحصیل نیز به دلیل نبود زیرساخت های مناسبت اگر چه به عنوان یک مسکن مقطعی اثر بخش بود اما پیامدهایی را نیز به دنبال داشت که از آن جمله می توان به خستگی عصبی و تضعیف بینایی فرزندان، بروز بیماری های استخوانی به خاطر نشستن زیاد و خم کردن گردن، چاقی به لیل بی تحرکی، کاهش سطح کیفیت آموزش، گوشه گیری و انزوا و عدم ارتباط دانش آموزان با هم سالان و در نتیجه کاهش روابط اجتماعی اشاره کرد.

هر چند که مهرماه سال گذشته و با آغاز سال تحصیلی جدید، مدارس با برنامه ریزی و نوبت بندی به صورت حضوری بازگشایی شد ولی اغلب خانواده‌ها از ترس ابتلای فرزندانشان به کرونا، از فرستادن دانش‌آموزان به مدرسه جلوگیری کردند و این امر باعث شد تا برخی از کلاس‌های درس بدون دانش آموز بماند و در نهایت، آموزش و پرورش مجبور به تعطیلی مجدد مدارس شد.

برخی از کارشناسان و خانواده های دانش آموزان معتقدند برگزاری کلاس ها به صورت برخط باعث افت شدید علمی دانش آموزان بخصوص در پایه های اول و دوم شده به نحوی که برخی از آنها حتی در خواندن و نوشتن مکشل دارند به همین دلیل بر ضرورت بازگشایی مدارس تاکید دارند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه مشخص نیست پاندمی کرونا چه زمانی به پایان برسد باید همزیستی مسالمت آمیز با این ویروس را به کودکان آموزش دهیم تا بتوانیم به زندگی عادی خود بازگردیم اما این موضوع نباید به معنی عادی پنداری شرایط و بی توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی شود.

خبرنگار ایرنا برای بررسی همه جانبه این موضوع با مسئولان امر به گفت و گو نشست.

پیامدهای تعطیلی مدارس

یک رفتارشناس و بنیانگذار آسیب شناسی اجتماعی در ایران در خصوص پیامدهای تعطیلی مدارس گفت: گسترش روز افزون کرونا و اجرای قواعد پیشگیرانه از جمله قرنطینه در کنار مدیریت علمی پیشگیری و قطع زنجیره آلودگی عوارض و آسیب هایی را به همراه دارد که در صورت عدم توجه به آنها مشکلات مضاعفی گریبانگیر جامعه به ویژه خانواده‌ها می شود.

دکتر مجید ابهری افزود: در این میان سهم توجه به نوجوانان بسیار بیشتر از دیگر افراد است چراکه حضور مستمر آنان در خانه، کاهش تحرک و عدم ارتباط با دوستان و هم کلاسی‌ها باعث انزوا و گوشه گیری فرزندان و بروز افسردگی و پرخاشگری در آنها می شود.

وی اذعان داشت: تغییر سبک زندگی دانش آموزان در دوران کرونا (تغییر ساعت خواب، به هم ریختگی در نظم و انظباط روزانه) باعث پرخوری و خوردن تنقلات و در نتیجه چاقی غیرطبیعی، افزایش وزن و ازدیاد چربی های آزار دهنده در آنان می شود.

دکتر ابهری با بیان اینکه کم تحرکی موجب خستگی‌های روحی و بهانه‌جویی توسط فرزندان شده و آنها را به بگو مگو و تضاد با والدین می کشناند، اضافه کرد: مشکل اساسی تنبلی ذهنی و عصبی فرزندان بعد از مدت ها تعطیلی موجب دلزدگی از مدرسه و کلاس شده و ممکن است آنها را به ترک تحصیل بکشاند.

این رفتارشناس اجتماعی بیان کرد: خستگی والدین به علت کار و شغل باعث می‌شود آنها کمتر بتوانند در نقش هم بازی با فرزند ظاهر شده و همین موضوع باعث ایجاد فاصله عاطفی بین فرزندان و والدین می شود، رسانه ها به ویژه صدا و سیما با برنامه ریزی های آموزشی، تفریحی، ورزشی می توانند جای خالی بخشی از نکات گفته شده را پر کنند.

دکتر ابهری با بیان اینکه تحصیل و بازی‌های انفرادی مخصوصا بازی‌های رایانه‌ای با گوشی‌های هوشمند موجب خستگی عصبی، تضعیف بینایی فرزندان و بروز بیماری‌های استخوانی به خاطر نشستن زیاد و خم کردن گردن در آنها می شود، افزود: گوشه گیری و انزوا و عدم ارتباط با هم سالان موجب کاهش روابط اجتماعی و فراموشی مدیریت آن در بین فرزندان می‌شود.

این رفتارشناس و بنیانگذار آسیب شناسی اجتماعی در ایران با بیان اینکه هرگونه اضطراب موجب کاهش انرژی و نگرانی فرد در زندگی فردی و اجتماعی می‌شود که برای پیشگیری ازآن باید آگاهانه عمل کرد و به مهارت آموزی اهمیت داد، اضافه کرد: یکی از علل آسیب دیدگی افراد در مقابل ویروس کرونا همین احساس نگرانی است در حالی که با خود مراقبتی می‌توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد.

دکتر ابهری گفت: در صورت گشایش مدارس بدون واکیسناسیون آموزگاران و دانش آموزان حضور در مدرسه حرکتی خطر آفرین است بنابر این والدین باید با آموزش‌ پروتکل های بهداشتی در بیرون از خانه توسط فرزندان تمام تلاش خود را بنمایند تا آنها را با اصول پیشگیری آشنا کنند.

وی خود مراقبتی را مهمترین ابزار برای پیشگیری از بیماری کرونا برشمرد و اضافه کرد: مهم ترین ابزار که باید به فرزندانمان آموزش دهیم و مرتب در موقعیت های مشابه با آنها تمرین کنیم خود مراقبتی نظیر شستن منظم و صحیح دست‌ها، زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از وسایل شخصی است.

واکسینه شدن ۶۰ درصد فرهنگیان تهران

محمد صیدلو مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران اعلام کرده است:‌ دز اول واکسن کرونای به بیش از ۶۰ درصد از فرهنگیان این استان برابر با ۲۳ هزار و ۸۰۱ نفر تزریق شده است.

وی افزود: از مجموع ۵۵ هزار و ۹۳۹ آموزگار در استان ۲۳ هزار ۸۰۱ نفر دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و با احتساب همکارانی که جزء عوامل برگزاری انتخاب اخیر بوده‌اند که زودتر واکسینه شده‌اند و کسانی که براساس نوبت‌بندی سنی نیز واکسن خود را دریافت کرده‌اند، تاکنون بیش از ۶۰درصد همکاران در طرح واکسیناسیون شرکت کرده‌اند.

به گفته صیدلو، در کل شهرستان‌های استان تهران ۱۸ پایگاه واکسیناسیون وجود دارد که ۱۱ پایگاه آن مخصوص فرهنگیان است و هفت پایگاه دیگر با همکاری شبکه بهداشت مناطق و بر اساس نوبت دهی، طرح واکسیناسیون فرهنگیان را انجام می‌دهند.

وی ابراز امیدواری کرد با اجرای کامل این طرح آمادگی لازم برای ورود به سال تحصیلی پیش‌رو براساس تصمیم‌گیری‌های منوط به دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا فراهم شود.

تکمیل واکسیناسیون معلمان تا قبل از آغاز مهرماه

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفته است: تصمیم بر آن شده که پوشش دو نوبت واکسیناسیون معلمان و سایر کارکنان مدارس تا قبل از مهر و آغاز سال تحصیلی جدید به پایان برسد. اساتید دانشگاه‌ها نیز به همین منوال خواهند بود.

به گفته محمدمهدی گویا، تیم‌های کارشناسی درحال بررسی واکسیناسیون دانش آموزان دارای بیماری‌های زمینه‌ای و پرخطر و انتخاب مناسب‌ترین واکسن برای آن‌ها هستند. در کنار این‌ها واکسیناسیون گروه‌های متعددی از مشاغل پرخطر نیز در دست انجام است.

شتاب روند واکسیناسیون در شهریور

دکتر مصطفی قانعی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز به ایرنا گفته است که روند واکسیناسیون از شهریور ۱۴۰۰ در کشور شتاب می‌گیرد و تا پایان آذرماه امسال وضعیت مطلوبی پیدا می کنیم.

پوشش بیش از ۹۰ درصدی واکسیناسیون مدیران مدارس

مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌های جنوب‌شرق تهران از پوشش بیش از ۹۰ درصدی معلمان در برابر کرونا خبر دادند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان پیشوا گفت: تمامی معلمان و شاغلان فعال آموزش و پرورش در این شهرستان دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده و از هفته گذشته تزریق دُز دوم آغاز شده است.

سعید تاجیک اذعان داشت: قطعا حضور دانش‌آموزان در مدارس علاوه بر ایجاد نشاط در جامعه، اهداف آموزشی و پرورشی را نیز محقق می‌کند که در دو سال گذشته با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته، این اهداف به خوبی محقق نشده است.

مدیر آموزش و پرورش ورامین نیز از آغاز واکسیناسیون دُز دوم واکسن کرونای معلمان خبر داد و اظهار داشت: دور ماندن کودکان از محیط مدرسه پیامدهای بسیار زیادی به همراه دارد که در دراز مدت، خطرات آن بیشتر و پایدارتر از ابتلا به کرونا می‌شود.

امیر محمدی افزود: امروز به نقطه‌ای در آموزش و پرورش رسیده‌ایم که خانواده‌ها دیگر توان و اشتیاق همراهی با دانش‌آموزان برای حضور در کلاس‌های غیرحضوری را ندارند و این امر وضعیت آینده‌سازان کشور را با خطرات جدی همراه می‌کند.

وی گفت: معلم وقتی در کلاس درس حضور دارد، به خوبی وضعیت حضور و غیاب دانش‌آموز را پیگیری می‌کند و با کمک مسوولان مدرسه، فقدان حضور دانش‌آموز را جویا می‌شود که این امر در کلاس‌های غیرحضوری به طور کامل محقق نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در حدود هشت هزار و ۳۱۵ مدرسه استان تهران تحصیل می‌کنند که از این تعداد حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در حدود چهار هزار و ۲۰۰ مدرسه شهر تهران به تحصیل اشتغال دارند.
کد خبر: ۱۰۸۱۴
۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha