۲۰۲۱۰۶۲۴_۰۱۱۸۴۳
سرویس اجتماعی تهران پرس_مصطفی قهرمانی؛  بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس، شاهد نامگذاری کوچه ها، خیابان ها، بزرگراه های شهرهای کشورمان به نام شهدا بودیم. نامگذاری بیش از ۵۰۰ هزار کوچه و خیابان ثبت شده در نقشه‌های شهری ایران از آیین‌نامه‌ای تبعیت می‌کند که هر چند سال یک‌ بار به فراخور تغییرات زمانی و تاریخی بازنگری می‌شود؛ آیین‌نامه‌ای که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و شورای فرهنگ عمومی مسوولیت نظارت بر اجرای این آیین نامه را بر عهده دارد. برخی بندهای ماده یک آیین‌نامه ۳۱۰۵ نامگذاری شهرها، خیابان‌ها، اماکن و موسسات عمومی که ۱۷ آذر ۱۳۷۵ و در جلسه ۳۸۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، تاکید دارد که «نام شخصیت‌های مهم تاریخ صدر اسلام و انقلاب اسلامی و شهدای گرانقدر آن و حوادث مهم تاریخ مبارزات اسلامی مردم ایران در درجه اول و نام شخصیت‌های فرهنگی، ادبی، علمی، سیاسی و تاریخی ایران و اسامی راجع به اندیشه، فکر و هنر و نیز مظاهر طبیعت زیبای ایران در مرتبه بعد برگزیده شود.

نامگذاری معابر و اماکن به نام شهدای انقلاب، ۸ سال دفاع مقدس، عملیات تروریستی در طول ۳۹ سال پس از پیروزی انقلاب و شهدای مدافع حرم هم تابع این آیین‌نامه است؛ با این تفاوت که در این نامگذاری، تقاضای اعضای خانواده درجه اول شهدا به عنوان اولویت بررسی‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

گلایه خانواده شهید مدافع حرم زاهد از شهرداری و شورای شهر تهران

اگر خانواده شهید یا اهالی محل در تهران، تقاضایی برای نامگذاری یک معبر جدید به نام همان شهید داشته باشند، تقاضا را به کمیته نامگذاری شهرداری منطقه می‌برند و پس از بررسی اولیه در منطقه، اسناد و مدارک نهایی به کمیسیون نامگذاری شورای شهر می‌آید. در کمیسیون شورای شهر تهران هم بر اساس ضوابط آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی، مدارک را برای ارایه به صحن و رای‌گیری نهایی آماده می‌کنیم و پس از رای‌گیری، مصوبه صحن برای نصب تابلو ابلاغ می‌شود اما گویا خانواده شهید مدافع حرم هادی زاهد که ساکن منطقه ۹ تهران هستند، از عدم توجه به درخوا ستشان برای نامگذاری خیابانی در این محله به نام شهید هادی زاهد گلایه دارند.


شهید هادی زاهد متولد ۱۳۵۷ بود که سال ۹۵ براثر انفجار مین در حلب سوریه به شهادت رسید. وی یکی از مستشاران نظامی بود که از ابتدای حضور مستشاران و مدافعان حرم در سوریه حضور داشت که در نهایت به شهادت رسید. وی اصالتاً اهل ساوه و ساکن منطقه ۹ تهران بود و در حال حاضر از این شهید، یک پسر ۱۲ ساله و یک دختر ۸ ساله به یادگار مانده است و با توجه به حضور خانواده شهید هادی زاهد در منطقه ۹ تهران، این خانواده شهید درخواست نامگذاری یک خیابان را به نام این شهید داشته اند اما گویا درخواستشان با موافقت روبرو نشده است!

ماجرا چه بوده؟

بررسی های تهران پرس نشان می دهد؛ شهرداری منطقه ۹ تهران با ابلاغ کمیسیون تغییر نام و نام‌گذاری معابر شورای شهر تهران، در تلاش است که روز پنجشنبه ۳ تیرماه، از تابلوی یکی از خیابان های تازه احداث منطقه ۹ تهران طی مراسمی رونمایی کند و این در حالی است که تا چندی پیش، زمزمه هایی مبنی بر نامگذاری این خیابان به نام "خیابان اجتماعی" شنیده می شد اما گویا با مصوبه نهایی شورای شهر تهران، نامگذاری این خیابان به نام دیگری تایید شده است و از سویی دیگر، از ماه ها قبل، خانواده شهید هادی زاهد، معتمدین محله و هیئت امنای مساجد محله شهید دستغیب پیگیر بوده اند که نام این خیابان به نام خیابان شهید هادی زاهد نامگذاری شود اما گویا این اتفاق رخ نداده است!


توجهی به درخواست و مکاتبات اهالی محله شهید دستغیب نشده است

یکی از اهالی محله در گفت و گو با خبرنگار تهران پرس گفت: مدت هاست که اهالی و معتمدین محله اصرار دارند که نام این خیابان جدید الاحداث به نام شهید هادی زاهد نامگذاری شود حتی برخی از اهالی، در گوگل مپ، طی چند نوبت اسم این خیابان را به نام شهید زاهد ثبت کردند اما این درخواست تا به امروز مورد موافقت شهرداری منطقه ۹ قرار نگرفته است.


وی ادامه داد: چندی پیش هم بنری از درخواست اهالی محله های امام زاده عبدالله، شهرک ولی امر(عج) سی متری جی، آیت الله دستغیب، شهی هاشمی، دکتر هوشیارف طوس، دامپزشکی در خیابان نصب گردید و اکثریت هم محله ای ها آن را امضا نمودند که خطاب به مسئولان شورای شهر تهران جهت نامگذاری این خیابان به نام شهید هادی زاهد بود.


بنابراین گزارش، دبیر شورای محله شهید دستغیب منطقه ۹ تهران در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ نیز طی نامه نگاری با محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، درخواست اهالی محله از شهرداری منطقه ۹ و شورای شهر تهران مبنی بر نامگذاری خیابانی به نام شهید هادی زاهد را اعلام کرده بود.

در این نامه آمده است: "سلام علیکم؛ احتراما به استحضار می رساند با توجه به درخواست ائمه جماعت مساجد و پایگاه های بسیج و شهروندان محله دستغیب از توابع منطقه ۹ شهرداری تهران مبنی بر نامگذاری بلوار ( افتتاح شده پادگان جی به سی متری جی) ادامه استاد معین پیشنهاد می گردد، بلوار و یا میدان فتح را به نام شهید مدافع حرم هادی زاهد نامگذاری نمایند."


پاسخ شهرداری منطقه ۹: درخواست خانواده شهید زاهد دیر به دستمان رسید!

وهابی مسئول کمیت نامگذاری شهرداری منطقه ۹ تهران در گفت و گو با خبرنگار تهران پرس در خصوص درخواست اهالی محله برای نامگذاری خیابانی در این منطقه به نام شهید هادی زاهد گفت: سال گذشته بود که خانواده شهید هادی زاهد به ما اعلام نمودند که کوچه ای که خانواده شهید در آن سکونت دارند و در منطقه ۹ است، به نام این شهید نامگذاری شود که ما درخواست این خانواده را در کمیته نامگذاری در شهرداری منطقه ۹ بررسی نمودیم و به مسئولان مربوطه در شورای شهر تهران ارسال نمودیم اما در نهایت خانواده شهید اعلام کردند که از این درخواست خودشان، خودداری نموده اند.

وی ادامه داد: در تاریخ یک شهریور سال ۹۹ به اهالی محله منطقه ۹ تهران اعلام نمودیم که خیابان جدید الاحداث منطقه نیاز به نامگذاری دارند و اگر پیشنهادی دارند، به شهرداری منطقه ۹ اعلام نمایند اما در موعد زمانی مشخص شده، هیچ فردی به شهرداری منطقه ۹ مراجعه نکرد؛ در نهایت ۱۲ مهرماه بود که معتمدین محله درخواست خودشان را به شهرداری منطقه ۹ ارسال نمودند تا نام این خیابان به نام خیابان شهید هادی زاهد نامگذاری شود، این در حالی است که ما پیشنهادات دیگری را به شورای شهر تهران جهت تایید ارسال نموده بودیم و زمانش دیر شده بود.


این مقام مسئول در شهرداری منطقه ۹ تهران خاطرنشان کرد: کمیته نامگذاری شورای شهر تهران تصمیم نهایی برای نامگذاری معابر و خیابان های تهران را می گیرد و شهرداری منطقه فقط پیشنهادات خود را ارائه می کند و قرار بود که نام این خیابان به نام خیابان اجتماعی تغییر نام دهد اما در نهایت شورای شهر تهران مصوب نمود که نام دیگری برای این خیابان تعیین شود و طی مراسمی در روز پنجشنبه ۳ تیرماه ۱۴۰۰، تابلوی این خیابان نصب می گردد.

حق شناس: نام خیابان دیگری در منطقه ۹ به نام شهید هادی زاهد نامگذاری می شود

محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار تهران پرس در پاسخ به این سوال که چرا درخواست خانواد شهید هادی زاهد و اهالی محله منطقه ۹ در خصوص نامگذاری یک خیابان به نام شهید هادی زاهد نادیده گرفته شده است، گفت: پیشنهاداتی که از شهرداری ها مبنی بر نامگذاری معابر و خیابان ها به دستمان می رسد، در کمیسیون نامگذاری معابر تهران به بحث و تبادل نظر گذاشته می شود و در خصوص موضوع مطرح شده در خصوص نامگذاری یک خیابان در منطقه ۹، تصمیم بر آن شده که نام این خیابان جدیدالاحداث به نام دیگری نامگذاری شود و خیابان دیگری به نام شهید زاهد نامگذاری می شود.

وی ادامه داد: طبق مصوبه کمیسیون شورای شهر تهران، خیابانی از میدان آزادی به سمت فرودگاه مهرآباد به نام شهید هادی زاهد نامگذاری می شود و در همین روزها، تابلوی این خیابان هم نصب می گردد.


حق شناس خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این خیابان در نزدیکی محل کار شهید زاهد است، تصمیم گرفته شد که به نام این شهید نامگذاری شود و باید اعلام کرد که در نامگذاری معابر و خیابان ها، تمام جوانب در نظر گرفته می شود تا در نهایت یک نام برتر برای معابر و خیابان های تهران تصویب شود.

شهرداری و شورای شهر تهران نسبت به درخواست ما بی تفاوت بودند

علی اکبر زاهد برادر شهید هادی زاهد در گفت و گو با خبرنگار تهران پرس در واکنش به صحبت های رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران که گفته بود خیابانی در نزدیک محل کار شهید زاهد به نام این شهید نامگذاری می شود، گفت: محل کار برادرم در انتهای بزرگراه شهید همت در مسیر کرج است و نامگذاری این خیابان به نام شهید زاهد، به دلیل نزدیک بودن به محل کار برادرم نیست.

وی ادامه داد: ابتدا ما از شهرداری منطقه ۹ درخواست داشتیم که نام کوچه ای که در آن سکونت داریم به نام شهید هادی زاهد نامگذاری شود اما در نهایت با اصرار شورایاری و اهالی محله، از پیشنهاد خودمان انصراف دادیم چرا که اهالی محله مان معتقد بودند احداث خیابان جدید در محله مان، می تواند بهترین گزینه برای نامگذاری به نام شهید هادی زاهد باشد.

برادر شهید افزود: تا به امروز شورایاری محله، اهالی مساجد، اهالی محله و ... درخواست زیادی از شهرداری داشته اند تا در نهایت نام این خیابان جدیدالاحداث به نام شهید هادی زاهد نامگذاری شود اما در نهایت مورد پذیرش قرار نگرفته است و اکنون قرار است نام خیابانی که زیاد کاربری خاصی ندارد را به نام برادر شهیدم نامگذاری کنند.


زاهد افزود: مادرم ابتدا دوست داشت که نام یک خیابان از محله مان به نام فرزندش نامگذاری شود تا به عنوان الگو برای اهالی محله باشد و جوانان او را بیش از پیش بشناسند و از سوی دیگر چون زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست، اصرار داشتیم که اسم این خیابان به نام شهید نامگذاری شود اما در نهایت شهرداری منطقه ۹ و شورای شهر تهران تصمیمات خودشان را می گیرند و نسبت به درخواست اهالی محله ما ارزش قائل نیستند.

انتهای پیام؛
کد خبر: ۸۳۶۰
۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha