گروه سیاسی خبرگزاری تهران پرس- بر اساس توافق برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت که از سال 2016 میلادی اجرایی شد، ایران تا 5 سال از خرید تسلیحات منع شده لذا این بند در اکتبر سال 2020 (مهر ماه 1399) منقضی شده و خرید و فروش سلاح برای ایران ازاد خواهد شد.

[ad_1]

گروه سیاسی خبرگزاری تهران پرس- بر اساس توافق برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت که از سال 2016 میلادی اجرایی شد، ایران تا 5 سال از خرید تسلیحات منع شده لذا این بند در اکتبر سال 2020 (مهر ماه 1399) منقضی شده و خرید و فروش سلاح برای ایران ازاد خواهد شد.

هرچه به زمان لغو تحریم‌ها نزدیک می‌شویم مقام‌های آمریکایی تلاش می‌کنند راهی برای تمدید این تحریم‌ها پیدا کنند، اخیرا نیز نیویورک تایمز در گزارشی از طرح احتمالی مایک پمپئو پرده برداشته بود، این روزنامه در گزارش خود با اشاره به طرح مایک پمپئو نوشته بود:‌ مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا با این ادعا که ایالات متحده همچنان یکی از مشارکت کنندگان در توافق هسته‌ای ایران است، بدنبال اعمال فشار به شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی تهران و یا حتی شدیدتر کردن است.

اما این ادعا و تلاش‌های آمریکایی‌ها واکنش مقام‌دولتی ایران را نیز به دنبال داشته است که در متن زیر به برخی از این مواضع اشاره می‌شود:

  • ارسال پیام جدید ایران به آمریکا و اروپا

علی ربیعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تهران پرس،‌ در واکنش به طرح احتمالی وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا گفته بود: اعضای شورای امنیت و برجام به‌خوبی می‌دانند که این اتفاق (تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران) پیامدهای وخیمی نه‌تنها برای برجام بلکه فراتر از آن، برای امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت. اگر آمریکا اصرار بر فشار خود داشته باشد و اگر هدف آمریکا محقق شود پیامدهای وخیمی برای ثبات و امنیت منطقه به‌وجود خواهد آمد. ما این پیام را به آمریکا و اروپا انتقال دادیم.

  • نامه روحانی به سران 1+4

روحانی امروز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت که سخنرانی وی به صورت زنده نیز از تلویزیون پخش می‌شد با اشاره به احتمال سنگ‌اندازی آمریکا در عدم لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران خطاب به اروپا و آمریکا گفت:

من در نامه خود به سران 4 بعلاوه یک در نهایت تاکید کردم اگر چنین شود (تحریم‌های تسلیحات ایران تمدید شود) ما نیز چنان خواهیم کرد و آنان نیز می‌دانند اگر هم چنین خطایی مرتکب شوند چه عواقب وخیمی برای آنها و شکست بزرگ برای آنها خواهد داشت.

وی گفت:‌ آنچه که آمریکایی‌ها راجع به تحریم تسلیحاتی فکر می‌کنند بدانند این جزو لاینفک برجام است، اگر تحریم تسلیحاتی روزی بخواهد برگردد تحت هر عنوان با هر بیان و با هر مکانیزمی پاسخ ما همانی است که من در نامه به سران در پاراگراف آخر نوشتم. سران خوب می‌دانند که جواب ما آن موقع چه خواهد بود. من در نامه خود به سران 4 بعلاوه یک در نهایت تاکید کردم اگر چنین شود ما نیز چنان خواهیم کرد و آنان نیز می‌دانند اگر هم چنین خطایی مرتکب شوند چه عواقب وخیمی برای آنها و شکست بزرگ برای آنها خواهد داشت.

  • شمخانی:‌ برجام به مرگ ابدی خواهد رفت

پیشتر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در توییتر خود در این باره نوشته بود: پیکر کم جان برجام با دور زدن قطعنامه 2231 و تداوم غیرقانونی تحریم تسلیحاتی ایران به مرگ ابدی خواهد رفت. ویروس تحریم، ابزار کاخ سفید برای بقای هژمونی رو به افول آمریکا است. اروپا کدام سو ایستاده؛ «حفظ آبرو و تقویت چندجانبه‌گرایی» یا «پذیرش مجدد تحقیر و کمک به یکجانبه‌گرایی»؟

  • ظریف به پمپئو‌: قطعنامه 2231 را یک بار دیگر بخوانید

بر همین اساس محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، خطاب به مایک پمپئو، همتای آمریکایی خود، گفت: برجام بخشی از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است. : آمریکا مدتهاست که در صدر کشورهای هزینه کننده نظامی، فروشندگان تسلیحات، آغازگران و تحریک کنندگان جنگ و سود برنده از مناقشات نظامی در جهان قرار دارد. اما مایک پمپئو (وزیر خارجه آمریکا) که خود در حال سرازیر کردن سلاح به دنیاست، ظاهرا به شدت نگران ایران است که تا سال 1979 مشتری بزرگ تسلیحات آمریکا بود.

حالا باید منتظر ماند دید شورای امنیت سازمان ملل و اعضای 4+1 برجام که بارها بر حفط برجام تاکید کرده‌اند در برابر این دست از اقدامات ضدایرانی آمریکا چه تصیمی خواهند گرفت. آیا آنها بر علیه آمریکا خواهند بود یا له آمریکا؟

انتهای پیام/

[ad_2]

خبرگزاری تهران پرس را با جدیدترین و به روزترین اخبار دنبال نمایید
کد خبر: ۱۸۸
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha