۱۴۸۰۲۴۱۰_۸۵۸ (۱)
به گزارش تهران پرس، در کلانشهر تهران اکثر مردم از صبح خروس خوان روانه محل کار خودشان می‌شوند و این موضوع حتی از ترافیک سرسام‌آور بزرگراه‌ها و معابر پایتخت مشخص است اما این افراد به دلیل وجود مشغله زیاد در ساعات عصر و شب نیاز به استراحت و فارغ شدن از موضوعات اساسی زندگی خودشان را دارند که بیشتر آنها یا به تنهایی و یا با خانواده به پارک‌ها و فضای سبز محل زندگیشان می‌روند.

 

متاسفانه مساحت فضای سبز و پارک اصلا پاسخگوی نیاز شهروندان تهرانی نیست و تاکنون هم مدیران شهری آنطور که باید به این چالش دقت زیادی نداشته اند.

 

بسیاری از کارشناسان محیط زیست بر این باورند که یکی از مشکلات اساسی شهرها، به‌ویژه کلانشهرها کمبود فضای سبز شهری است که از جنبه‌های مختلف بر زندگی انسان تاثیر منفی می‌گذارد و فضای سبز شهری و پارک‌های موجود در شهر نه تنها ارزش تفریحی داشته و محل مناسبی برای سپری کردن اوقات فراغت مردم به شمار می‌آید بلکه این فضاها در موارد بسیاری از توسعه بی قواره و نسنجیده شهرها جلوگیری می کنند.

 

برنامه‌ریزان و مدیران شهری باید با بهره‌گیری از سامانه اطلاعات جغرافیایی بتوانند با شناسایی مکـان‌هـای مناسـب و اختصـاص آنها به فضاهای سبز تا حدودی از مشکلات موجـود در کلانشهرها بکاهند.

 

تاپ

جالب این جاست که مدیریت شهری دوره پنجم با شعار‌های محیط زیستی، حفظ، نگهداشت و توسعه فضا‌های سبز فعالیت خود را شروع کرد و ادعا می‌کند گام‌های مثبت و روبه‌جلویی برای افزایش سرانه فضای سبز شهری در پایتخت برداشته شده است. اما مقایسه این شاخص با سرانه استاندارد جهانی نشان می‌دهد، وضعیت کنونی شهر تهران در حوزه فضای سبز با وضعیت استاندارد و مطلوب جهانی فاصله دارد.

 

به نظر می‌رسد حتی با توسعه فضا‌های سبز شهری در کنار اقدامات اساسی و اصلی همچون توسعه حمل و نقل عمومی می‌تواند برای کاهش آلودگی هوا، گره‌گشا باشد.

 

آمار ضد و نقیض حناچی از احداث فضای سبز در تهران

پیروز حناچی شهردار سابق تهران در سال ۹۹ اعلام کرد که فضای سبز برای شهروندان تهرانی کمبود جدی دارد و امسال باغ‌های جدیدی را افتتاح خواهیم کرد همچنین هنوز تا سرانه مطلوب فضای سبز در پایتخت فاصله زیادی داریم.

 

حالا خوب است بدانید که حناچی ۶ ماه بعد یعنی در ۲ خرداد سال ۱۴۰۰ دقیقا زمانی که نزدیک به پایان کارش گفت: در همین دوره ۱۸ پارک را افتتاح کردیم و ۱۸ پارک دیگر را در دستور کار داریم و این یک رکورد برای تهران است و این را مدیون تلاش همکارانمان در خدمات شهری و فضای سبز هستیم.

 

حالا این تناقض‌ها به کنار... اما احداث ۱۸ پارک باقی‌مانده به کجا رسید؟...!

 

تاپ

با این اوصاف، آرش میلانی عضو سابق کمیسیون محیط زیست شورای شهر دوره پنجم هم در رابطه با اهمیت ایجاد فضای سبز در تهران گفته بود که موضوع مهم دیگر پایتخت، طرح جامع فضای سبز است که مطالعات و اجرای آن در دوره پنجم شورای شهر به پایان نرسید و شورای شهر ششم باید در زمینه حفظ، توسعه و فضای سبز به خصوص در کمربند سبز اقدامات مستمری داشته باشد و با اتخاذ استراتژی ها و سیاست ها و نوآوری های مناسب از این پروژه صیانت کند. همچنین شورای جدید باید تاب آوری فضای سبز شهر را با توجه به تغییرات اقلیمی کشور ما در برابر خطرات بالاببرد.

 

البته این عدم توجه‌ها به فضای سبز در تهران حتی صدای شورای شهری‌های ششم را را هم درآورده است.

 

سرانه فضای سبز در تهران چقدر است؟

مهدی بابایی عضو کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر سرانه فضای سبز شهری در تهران، نزدیک ۱۶.۳ متر است که تعدادی از مناطق با توجه به اینکه زمین‌های خالی بیشتری داشتند در دوره‌های مختلف مدیریت شهری فضای سبز بیشتری برایشان ایجاد شده است، اما در برخی از منطقه‌های شهر تهران مانند مناطق مرکزی با توجه به اینکه فضای خالی کمتری داشتند طبیعتا فضای سبز کمتری هم دارند که این موضوع باعث شد در استاندارد فضای سبز شهر تهران پایین‌تر باشند. البته در آخرین استانداردی که در نظر گرفته شده است برای هر شهروند تهرانی ۱۵ متر مربع فضای سبز است که برخی مناطق از این نظر فقیر هستند.

 

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که شورای شهر ششم چه برنامه‌ی برای حل این موضوع دارد؟ گفت: در کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در حال تدوین برنامه و سیاست‌هایی هستیم که عدالت را در سطح شهر در زمینه فضای سبز رعایت کنیم؛ لذا از شهرداری خواستیم سرانه محلات را مشخص کند و محلاتی که در زمینه فضای سبز فقیر هستند را در اولویت خود قرار دهند.

 

اما باید دید که تا چه اندازه این صحبت‌ها و وعده‌ها به مرز تحقق می‌رسد و آیا در ۴ سال آینده، تیم مدیریت شهری ششم با چه دستاورد‌هایی در حوزه محیط زیست خداحافظی می‌کنند...!

 

تاپ

البته فضای سبز و ایجاد پارک و بوستان‌ها به مقدار نیاز علاوه بر جنبه تفریحی، می‌تواند بر جسم و روان شهروندان را هم تحت تاثیر قرار دهد و به نوعی حکم نوشدارو را برای این ابعاد دارد.

 

حتی روانشناسان معتقدند که توجه نکردن به این نیاز باعث ایجاد محیطی خشک در محیط شهری و بروز انزجار در افراد نسبت به محیط شهری می‌شود.

 

فضا‌هایی مانند پارک و فضای سبز با درختان انبوه مکان‌های مناسبی برای تخلیه هیجان‌های مثبت و منفی افراد هستند و در صورت نبود چنین فضایی هیجان‌ها تخلیه نمی‌شوند و در نهایت مسائلی مانند پرخاشگری، استرس و افسردگی بروز پیدا می‌کند که طبیعتا این‌ها عواقب جبران‌ناپذیری هستند.

 

به همین دلیل لازم است که شهردار تهران همراه با معاونت‌های مربوط به بوستان‌ها و فضای سبز در همین بدو ورودش به ساختمان شهرداری حداقل برای این معضل کمبود بوستان در پایتخت ایده‌جالبی داشته باشد و آن را اجرایی کند، در اختیار قرار گرفتن باغ و بوستان شاید حداقل اقدامی باشد که مدیریت شهری این دوره بتواند برای آن دست به انجام برنامه‌ای زند؛ امید است که به زودی شاهد رونق ایجاد پارک، باغ، بوستان و... در تمامی مناطق ۲۲ گانه شهر تهران باشیم.

انتهای پیام/

 
کد خبر: ۱۱۵۵۹
۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha