۰۱۱۱۱۱۱۱
به گزارش تهران پرس، شهرهای ساحلی همواره برای مسافران و توریست‌ها، دارای اهمیت بیشتری بوده‌اند. از این رو شهر خوش آب‌وهوای چاف و چمخاله که از توابع لنگرود محسوب می‌شود، بسیار محبوب و نام آشنا است. شهر ساحلی چاف و چمخاله به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد به ساحل اروپایی گیلان شناخته می‌شود. این شهر ساحلی در ۱۰ کیلومتری لنگرود، ۲۰ کیلومتری لاهیجان از شرق و ۳۹ کیلومتری رودسر از غرب قرار گرفته است. چاف و چمخاله را بعد از شهر تجاری بندرانزلی، دومین شهر توریستی و اقتصادی می‌دانند.

 شهری شمالی اما کردنشین


شهر چاف و چمخاله در تاریخ نقش موثری داشته است. دوران زمام‌داری نادرشاه، جنگ‌های بسیاری در می‌گرفت. از این رو عده‌ای از مردم کرمانشاه برای دور بودن از جنگ‌ها و داشتن آسایش به این شهر مهاجرت کردند. از این رو ساکنان این منطقه به زبان کردی و لکی سخن می‌گویند. همچنین اسم چمخاله نیز ریشه‌ای کردی دارد. چم در کردی به معنای رودخانه و خاله به معنی منشعب و چند شاخه بودن است. به دلیل وجود رودخانه‌های متعدد در این شهر آن را چمخاله نامیدند. مردمان این منطقه بسیار خونگرم و مهمان‌نواز هستند و حرفهٔ اصلی آن‌ها کاشت برنج و هندوانه است.

جاذبه‌های دیدنی چاف و چمخاله


شهر ساحلی چمخاله به لحاظ زیبایی‌های بصری بسیار زبانزد است. چرا که علاوه بر منظرهٔ زیبای دریای خزر می‌توان کوه‌های بلند قامت کوهستانی و اراضی زراعی را در همجواری ساحل مشاهده کرد. تصویری بدیع و چشم‌نواز خواهد بود اگر بر روی ساحل شنی قدم برداری و منظره‌ٔ سرسبز زمین‌های زراعی از یک طرف و کوه‌های سروقامت از سمت دیگر نظرت را جلب کند. در عین حال صدای دل‌نواز موج‌های دریا می‌تواند بر این لذت‌ها بیفزاید. به همین دلیل می‌توان با قاطعیت شهر چاف و چمخاله را یک شهر توریستی و اقتصادی دانست.

لیلاکوه


علاوه بر ساحل زیبای این شهر، جنگلی به نام لیلا کوه در این منطقه وجود دارد. این جنگل کوهپایه‌ای است. از این رو پستی و بلندی‌های سرسبز و درختان میوه می‌تواند حال خوش مسافران را دوچندان کند. البته که زیبایی‌ لیلاکوه تمام نشدنی‌ست. چرا که در مسیر سفر به لیلاکوه مردمان روستایی محصولات خود را برای توریست‌ها و گردشگران عرضه می‌کنند. این جنگل به قله عطاکوه منتهی می‌شود. سرسبزی و زیبایی این مسیر سبب شده که بسیاری از کوهنوردان و علاقمندان پیاده‌روی، به این جنگل سفر کنند.

روستای سلیم چاف


از جذابیت شهرهای شمالی می‌توان به روستاهای بکر آن‌ها اشاره کرد. روستای سلیم چاف در شهر چمخاله نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است. اگر می‌خواهید تصویری دقیق از این روستا در ذهن خود داشته باشید، تابلوهای نقاشی از مزرعه‌های اروپایی را به یاد بیاورید. روستایی که تالاب و کشتزارهای بسیاری دارد. همچنین پلی چوبی که از وسط آن می‌گذرد به جذابیت این روستا افزوده است. این پل چوبی روستا را به ساحل دریا متصل می‌کند و رودخانه‌های بسیاری در این روستا به چشم می‌خورد. رودخانهٔ چمخاله که از پرآب‌ترین رودخانه‌های این منطقه به حساب می‌آید، محلی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت محسوب می‌شود. از طرفی این رودخانه در گذشته محلی برای عبور و مرور کشتی‌های روسی به این شهر بوده است. بسیاری از مردم  اینجا را محلی مناسب برای زندگی و گسترش کسب‌وکار دانسته‌اند.


کلام آخر


شهر چاف و چمخاله در استان گیلان قرار دارد. این شهر از توابع شهر لنگرود محسوب می‌شود. مردمان این منطقه اصالتا کرد هستند و گویش کردی و لکی دارند. محصولات اصلی این شهر هندوانه و برنج است. بکر بودن و جذابیت چندمنظورهٔ ساحل این شهر سبب شده که توجه بسیاری از گردشگران به آن جلب شود. چرا که در همجواری دریا کوه‌های کوهستانی و زمین‌های زراعی قرار دارد. از این رو منظره‌ای رویایی را رقم می‌زند. جنگل لیلاکوه که از نام آن مشخص است، یک جنگل کوهپایه‌ای به شمار می‌آید که مسیر دسترسی به این جنگل بسیار چشم‌نواز است. اگر می‌خواهید برای مدتی در این شهر اقامت کنید اینجا کلیک کنید .

 

 

 
کد خبر: ۶۸۷۵
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
حسین رحمتی
۱۹:۱۴ - ۰۲ تير ۱۴۰۰
سلام و وقت بخیر
تاریخ چاف و چمخاله در گذشته با هم تفاوت هایی دارد
چافی ها اصالتا گیلک هستند و گیلانی اصیل هستند
ساکنین محترم چمخاله هم اصالتا کرد هستند که زمان رضا شاه به منطقه چمخاله مهاجرت میکنند و در منطقه شروع به زندگی میکنند.و با هم تفاهم دارند و در سالیان اخیر این دو روستا شهر شده است .
با تشکر