۱۵۷۶۲۷۳۳۶
به گزارش خبرگزاری تهران پرس از مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، علی امام در این باره گفت: در چند روز گذشته، شهردار تهران رایزنی‌های بسیاری با رئیس بانک مرکزی برای آزادسازی منابع مالی حاصل از اوراق مشارکت ۱۳۹۸ در مهلت دو هفته‌ای تعیین شده از سمت دولت، داشت که سرانجام بانک رفاه و معاونت مالی شهرداری تهران به توافقی فی مابین با یکدیگر رسیدند.

 

وی افزود: باید معادل بخشی از املاک شهرداری تهران که در دفترخانه به وثیقه گذاشته شده، توسط بانک رفاه آزادسازی شود. همچنین به هر میزان که شهرداری وثیقه‌ها را تأمین کند، منابع مالی حاصل از اوراق مشارکت ۱۳۹۸، توسط بانک رفاه آزادسازی و به حساب شهرداری تهران واریز شود.

 

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) ادامه داد: امید است که در هفته جاری بخش نخست منابع مالی حاصل از اوراق مشارکت برابر با حدود ۲۰۰ میلیارد تومان آزاد شود.

 

همچنین وی روز گذشته در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: بانک رفاه با سختگیری بیش از انداره خود در پذیرش وثیقه اوراق مشارکت موجب از دست رفتن یک فرصت مهم مالی شرکت مترو شد.

 

به گفته مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه؛  طبق ماده ۱۰ قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت، مصرف وجوه حاصل از واگذاری اوراق  مشارکت در غیر از اجرای طرح های مربوط، در حکم تصرف غیر قانونی در وجوه و اموال عمومی محسوب خواهد شد و از وزارت کار می خواهیم برای مرتفع شدن این مشکل ورود کند.

 

امام تاکید کرد: طبق قانون بانک عامل بعد از پایان روز امروز جمعه، نه می تواند وجوه حاصل از واگذاری ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت مترو و اتوبوس را نگه دارد و نه به خزانه دولت بازگرداند.

 

به گفته وی؛ از دست رفتن فرصت مالی در شرکت مترو یعنی توقف برنامه های توسعه حمل و نقلی در پایتخت که از دولتمردان می خواهیم این مشکل را هر چه زودتر برطرف کند.

 

مدیرعامل شرکت مترو تهران ادامه داد: اوراق مشارکت سال ۹۸ شهرداری تهران به مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان با عاملیت بانک رفاه منتشر شد و براساس ضوابط بانک مرکزی که به بانک‌های عامل ابلاغ می‌شود بلافاصله باید نسبت به واریز پول به حساب ناشر که شهرداری تهران است اقدام کنند.

 

وی افزود: از آنجایی که بحث وثیقه‌گذاری املاک قبل از انتشار اوراق مشارکت شروع شده بود و وثایق به بانک رفاه معرفی شده بود؛  اما این فرایند طولانی شد و متاسفانه تاکنون که ۴ ماه از انتشار اوراق گذشته است عملا به نتیجه‌ای نرسیده است.

 

مدیرعامل شرکت مترو تهران می افزاید: بانک رفاه ضوابط سختگیرانه‌ای برای شهرداری تهران قائل شده که تاکید بانک این است که املاکی که برای وثیقه معرفی می‌شوند مسکونی باشند و املاک تجاری را قبول ندارد و همچنین املاک باید پایان کار داشته باشند، با توجه به اینکه شهرداری املاک زیادی را در اختیار دارد، اما املاکی که تمامی شرایط مدنظر بانک را به صورت همزمان داشته باشد محدود است.

 

به گفته وی؛ در آن سو بانک رفاه یک ضریب کاهشی بر روی قیمت ارزش کارشناسی املاک اعمال می‌کند که معمولا عرف آن ۲۰ تا ۳۰ درصد است اما برای برخی از املاک معرفی شده شهرداری این ضریب را تا ۵۰ درصد در نظر گرفته‌اند که باعث می‌شود املاکی که معرفی می‌شوند کفایت لازم را نداشته باشد.

 

به گزارش ایرنا، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت ۱۳۹۸ برای توسعه مترو و اتوبوسرانی شهر تهران در آخرین روز از تیر امسال، با عاملیت بانک رفاه منتشر شد.

 

ناوگان مترو تهران و حومه در ۷ خط و ۱۲۸ ایستگاه فعال است که با رفع این مشل مالی مدیران شهری قول داده اند که امسال ۱۲ ایستگاه جدید در ناوگان مترو پایتخت افتتاح شود.

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۹۲۳
۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha