به گزارش تهران پرس ، تیم ملی بسکتبال که آخرین حضورش در اردو و میادین مربوط به اسفندماه سال گذشته و پنجره نخست رقابت‌های انتخابی کاپ آسیا می‌شود بعد از گذشت بیش از هشت ماه مجدداً تشکیل اردو داده تا آماده برگزاری دو دیدار خود در پنجره دوم این مسابقات شود.

این اردو در حالی آغاز شد که حامد حدادی و صمد نیکخواه بهرامی به ترتیب به دلیل حضور در چین و دوره نقاهت کرونا از شرکت در تمرینات امتناع کردند. ارسلان کاظمی همچون اردوهای قبل در فهرست اردونشینان قرار نگرفت ضمن اینکه دو بازیکن دعوت شده دیگر هم به دلیل حضور خارج از کشور همچنان غایب تمرینات هستند.

با این شرایط ۱۵ بازیکن دیگر دعوت شده به اردو از شنبه گذشته در تالار بسکتبال آزادی پیگیری تمرینات‌شان هستند تا برای دو دیدار برابر عربستان و سوریه آمادگی لازم را کسب کنند. این بازیکنان متاثر از محدودیت‌های کرونایی ماه‌های اخیر از شرایط ایده آل دور هستند اما سرمربی تیم ملی امیدوار است با همین شرایط هم در قطر نتیجه لازم به دست بیاید.

مهران شاهین طبع در مورد شرایط کلی این تیم پیش از دو دیدار پیش رو توضیح داد.

بعد از ماه‌ها تیم ملی بسکتبال تشکیل اردو داده در حالی که طی این مدت بازیکنان به خاطر شرایط کرونایی کشور مثل همیشه درگیر تمرینات باشگاهی نبودند. این موضوع چقدر روی وضعیت آنها تاثیرگذار بوده است؟

- مهران شاهین طبع: به هر حال این شرایط تاثیر خود را روی بازیکنان گذاشته است. آنها زمان زیادی از ماه‌های اخیر را با محدودیت تمرین و مسابقه مواجه بودند طوری که از شرایط ایده آل همیشگی دور هستند و زمان هم می‌برد تا وضعیت بهتر شود. البته این شرایط تقریباً برای حریفان‌مان و در کل تیم‌های دیگر کشورها هم وجود دارد.

* این افت و دور بودن از شرایط ایده آل در مورد همه بازیکنان حاضر در اردوی تیم ملی محسوس است؟

- شرایط برای بازیکنان به گونه‌ای بوده که امکان پیگیری تمرین بیشتری داشته‌اند. برخی هم به واسطه برنامه باشگاهی‌شان و اینکه تمرینات تیم باشگاهی آنها زودتر از دیگر تیم‌ها آغاز شد بیشتر درگیر تمرین بودند. از این حیث سطح آمادگی بازیکنان متفاوت از یکدیگر است اما در کل همه آنها افت داشته‌اند.


* تیم ملی بسکتبال از شنبه گذشته (۲۴ آبان ماه) تمرینات خود را آغاز کرد و ۸ آذرماه هم باید اولین دیدارش در پنجره دوم انتخابی کاپ آسیا را انجام دهد. فکر می‌کنید این فرصت برای آماده کردن تیمی با این شرایط کافی باشد؟

- تلاش این است از این فرصت برای دستیابی به آمادگی نسبی استفاده کنیم. فاصله زیادی با زمان بازی‌ها نداریم و به همین دلیل نمی‌توانیم فشار و تراکم تمرینات را بالا ببریم. به گونه‌ای تمرینات را پیش می بریم که آمادگی لازم برای دیدارهای رسمی حاصل شود. البته که بابت دیدارهای تدارکاتی محدودیت‌هایی داریم و این موضوع برای‌مان دغدغه است.

* پیش بینی برای دیدار تدارکاتی ندارید؟

- دیدار با تیم باشگاهی الریان قطر را در برنامه داریم اما هنوز قطعی نیست. برای این بازی مکاتبات لازم را با مسئولان الریان انجام داده‌ایم. آنها نسبت به این بازی و انجام آن بی تمایل نیستند. این بازی برگزار می‌شود اگر فدراسیون قطر هم موافقت کند و همکاری لازم را داشته باشد. به هر حال در مورد فراهم کردن شرایط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فدراسیون قطر هم مسئولیت‌هایی دارد.

* در صورت نهایی شدن برگزاری دیدار با الریان، این بازی چه زمانی برگزار خواهد شد؟

- برای بازی برای ۵ آذرماه پیش بینی شده است.

* تمرینات تیم ملی در حالی پیگیری می‌شود که حامد حدادی و صمد نیکخواه بهرامی بنا به دلایل خود غایب هستند.

- این اولین بار نیست که تیم ملی بدون این دو بازیکن آماده مسابقات می‌شود. ما در جریان رقابت‌های انتخابی جام جهانی مثلاً برای دیدار با فیلیپین و استرالیا هم حامد و صمد را در اختیار نداشتیم. برای این اردو هم خواستار حضور آنها بودیم اما شرایط‌شان اجازه همراهی نمی‌داد. حامد صحبت‌هایی با خود من داشت. این بازی لژیونر چین است و اگر از این کشور خارج می‌شد برای بازگشت باید دو هفته قرنطینه می‌شد. این موضوع روی آمادگی‌اش تاثیر منفی می‌گذاشت و حتی ممکن بود وضعیت قراردادی‌اش را به خطر بیندازد. صمد که به خاطر ابتلا به کرونا و تاثیری که روی شرایط جسمانی‌اش گذاشت شرایط حضور در اردو و مسابقه را نداشت.

* به نظر می‌رسد غیبت حدادی و نیکخواه بهرامی در روند تمرینات و مسابقات پیش رو تاثیرگذار باشد.

- حامد و صمد بازیکنان ارزشمندی هستند که همیشه حضوری موثر در ترکیب تیم ملی داشتند اما برای دو دیدار پیش رو شرایط به گونه‌ای بود که واقعاً امکان استفاده از آنها وجود نداشت. به هر حال باید شرایط بازیکنان هم لحاظ شود. البته نفراتی داریم که بتوانیم به جای جامد و صمد از آنها استفاده کنیم اگرچه ممکن از حیث نوع بازی متفاوت باشند.

* دعوت از بازیکنان دو رگه به دلیل عدم حضور حدادی و نیکخواه بهرامی انجام شد؟ مثلاً فراخوانِ بازیکنی مانند آرون گرامی پور که سال گذشته برای پنجره نخست انتخابی کاپ آسیا حضور نداشت؟

- به هر حال در نبودِ حامد حدادی روی آرون گرامی پور و قابلیت‌های این بازیکن حساب کرده‌ایم. البته که بازیکنان داخلی هم خوب هستند و می‌توانند مفید فایده باشند. مایک رستم پور اما در پنجره نخست انتخابی کاپ آسیا هم حضور داشت. این بار هم امیدواریم بتواند حضوری موثر در تیم ملی داشته باشد. در کل اینکه به دنبال این بودیم بهترین ترکیب ممکن را برای مسابقات داشته باشیم.

* ارسلان کاظمی اما مانند اردوهای قبل در جمع بازیکنان دعوت شده حضور نداشت. چه دلیلی باعث عدم دعوت دوباره از این بازیکن شد؟

- در تصمیم گیری برای انتخاب بازیکنان هیچ عاملی به جز مسائل فنی تاثیر گذار نیست. کادر فنی تیم ملی برای تشکیل ترکیب و کارآیی آن شاخص‌هایی در نظر دارد و بر مبنای آن انتخاب بازیکنان برای حضور در اردو و ترکیب نهایی را انجام می‌دهد. دعوت نشدن ارسلان کاظمی هم به دلیل مسائل فنی است نه هیچ موضوع دیگری.


* آرون گرامی پور و بهنام یخچالی هنوز به ترکیب اردونشینان ملحق نشده‌اند. فکر نمی‌کنید این تاخیر در ایجاد هماهنگی لازم و نهایی مشکل‌ساز شود؟

- با این موضوع موافقم، طبیعی است که این اتفاق بیفتد اما به خاطر شرایط گرامی پور و یخچالی و اینکه خارج از کشور هستند، چاره‌ای هم جز این نداریم. گرامی پور امشب وارد ایران می‌شود و از فردا در تمرینات خواهد بود. یخچالی هم از شنبه آینده در تمرینات شرکت می‌کند. این اطمینان را داریم که گرامی پور و یخچالی می‌توانند خود را با دیگر بازیکنان خیلی زود تطبیق دهند و به تیم ملی هم کمک داشته باشند به خصوص بهنام که طی هفته‌های گذشته درگیر دیدارهای تیم باشگاهی‌اش در آلمان بوده و آمادگی خوبی هم دارد.

* تیم ملی باید چهارم آذرماه عازم قطر شود. ترکیب نهایی این تیم چه زمانی مشخص می‌شود؟

- شرایط کمی متفاوت از همیشه است. بازیکنان پیش از ورود به اردو تست کرونا دادند، روز گذشته هم یک مرحله تست دیگر دادند و پیش از اعزام هم باید تست مجدد داشته باشند. نتیجه این تست‌ها تعیین کننده است. بنابراین تا پیش از اعزام به قطر حضور حداکثری بازیکنان در اردو را خواهیم داشت.

* عربستان و سوریه حریفان تیم ملی بسکتبال در پنجره دوم انتخابی کاپ آسیا هستند. شرایط این دو تیم را چطور ارزیابی می‌کنید؟

- عربستان تیم خوبی است. شرایط به گونه‌ای بوده که مسابقات باشگاهی در این کشور برگزار شده و به این واسطه بازیکنان درگیر مسابقات بوده‌اند. طبق اطلاعی که داشتیم عربستان به دنبال برگزاری دو بازی دوستانه با اردن هم بود. در کل شرایط طوری است که عربستان می‌تواند دیدار تدارکاتی داشته باشد که قطعاً کمک حال این تیم می‌شود. سوریه هم یک بازیکن آمریکایی در اختیار گرفته است. کادر فنی این تیم هم تغییر کرده است. شرایط سوریه هم خوب است.

* تیم ملی بسکتبال در پنجره نخست انتخابی کاپ آسیا صاحب دو برد شد. در این پنجره چه عملکرد و نتیجه‌ای برای ملی پوشان پیش بینی می‌کنید؟

- تلاش برای کسب بهترین نتیجه ممکن است. البته شرایط به نسبت همیشه متفاوت است اما کادر فنی و ملی پوشان به دنبال نتیجه گیری از دو دیدار پیش رو هستند.
کد خبر: ۱۸۴۹
۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha