مجتبی شاکری
مجتبی شاکری عضو سابق شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار تهران پرس با اشاره به کارنامه امروز شهرداری و شعارهای اعضای شورای شهر دوره پنجم برای اصلاح امور شهر تهران، گفت: اگر بخواهیم عملکرد شهرداری و شورای شهر تهران را بررسی کنیم باید ببینیم چقدر به وعده های داده شده عمل کرده اند و برای رسیدن به این پاسخ باید ببینیم شهر تهران به کدام سو حرکت کرده است به سمت پیشرفت و تامین رفاه برای شهروندان و یا به سمت خفگی، بیماری و آلودگی های مختلف رفته است.باید بررسی شود  اکنون زندگی و تردد مردم تا چه حد دچار مشکل است.

شاکری با اشاره به مشکلاتی که در حال حاضر، تهران با آن مواجه است، افزود: به رغم اینکه شورای شهر پنجم از یک طیف سیاسی خاص تشکیل شده اما ازهمان ابتدا برای انتخاب شهردار خطاهایی داشت که این خطاها موجب شد شهر تهران یک سال برای انتخاب شهردار و انجام پروژه ها معطل بماند.

وی با تاکید بر اینکه بحث مدیرت یکپارچه شهر هنوز حل نشده است، تصریح کرد: در بسیاری از کلان شهرهای دنیا در مواقع بروز بحران، مدیریت بحران بر عهده شهردار است و برای مدیریت بحران باید حساب ویژه مدیریتی و تامین مالی پیش بینی شود. این در حالیست که کلان شهر تهران که پایتخت هم هست و هزینه های بیشتری دارد و روزانه در حدود ۳ میلیون نفر بدون پرداخت مالیات برای کار و دریافت خدمات به آن تردد می کنند، درآمد ثابتی ندارد.

شاکری علت اقدامات و ساخت و سازهای غیر قانونی در شهر را فقط کسب درآمد برای شهرداری دانست و افزود: وقتی شهرداری درامد ثابتی ندارد برای تامین هزینه های خود به سمتی می رود که ماده ۱۰۰ اجرا نشود، برای همین شاهدیم مکانی که بافت آن مسکونی یا اداری نیست یا یک باغ است در یک الی دو روز تبدیل به یک برج می شود در حالی که ساخت اینها یک یا دو سال زمان نیاز دارد، پس این سئوال پیش می آید چطور ممکن است ناظر شهرداری و تشکیلات گسترده شهربان ها این را نبیند و غیرقانونی ساخته شود و زمانی که به بهره برداری رسید آن موقع بگویند که این تخلف دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان مسئله تاب آوری شهری تصریح کرد: بحث تاب آوری بحث خیلی مهمی است و باید بطور جدی به آن نگاه شود ما الان تعداد زیادی بنا داریم که طبق گزارش های سازمان آتش نشانی، ۷۰ درصد فاقد استاندارد های فنی ساخت و ساز است و در اثر یک زلزله نسبتا شدید فرو میریزند و فاجعه سنگینی رخ میدهد. ازگذشته این استاندارد ها رعایت نشده و ادامه هم پیدا کرده و بسیاری از پاساژها و خانه هایی که در کوچه های تهران به کارگاه تبدیل شده اند به لحاظ سیستم ایمنی فاجعه بار هستند.

عضو سابق شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: با توجه به جمعیتی که از مترو و ناوگان عمومی استفاده می کنند، نیاز است که متناسب با جمعیت جدید زمینه‌های گسترش حمل و نقل عمومی را ایجاد کرد اما به گفته آقای محسن هاشمی در این زمینه کاری انجام نشده، این حداقل انتظاری بود که با توجه به هماهنگی جناحی که بین دولت و شورای شهر وجود دارد باید حل می شد.

شاکری در پایان گفت: باید اندیشکده ها و محافل علمی جنبه های راهبردی، رویکردی و برنامه ای شهر را پیگیری کنند و راهکارهای بنیادین جدی ارائه دهند چرا که ممکن است هر شورای شهر دیگری هم بیاید مسیر درست را نداند و فقط ادامه دهنده راه قبلی ها باشد اما اگر پاسخ درستی در این زمینه باشد ممکن است به سمت یک تحول و یک تصمیم جدی برای آینده و افق روشن این شهر برویم.
کد خبر: ۱۷۵۹
۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha