اتوبوس
به گزارش خبرگزاری تهران پرس، بعد از سال ها قرار است امروز ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ساخت داخل وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود. دولت مطالبات خود را در بخش حمل و نقل به درستی پرداخت نکرده وبارها مدیران شهری در این باره هشدار دادند.

با شیوع کرونا باید فاصله گذاری اجتماعی در مترو و اتوبوس انجام شود و تحقق این امر نیازمند ورود اتوبوس و واگن است و باید دولت برای انجام این کار سهم خود را پرداخت کند.

دولت امسال اجازه انتشار ۱۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت سال ۹۸ را داد اما هنوز معاونت مالی و سازمان املاک شهرداری تهران وثیقه های لازم را فراهم نکرده و این پول که قرار بود صرف توسعه مترو و اتوبوس شود همچنان در بانک بلوکه است.با سید مناف هاشمی معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران در این باره به گفت وگو نشستیم.

قرار است امروز یکصددستگاه اتوبوس تولید داخل وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود. براساس قانون، شهرداری‌ها فقط باید ۱۷٫۵ درصد قیمت اتوبوس‌ها را پرداخت کنند و الباقی باید توسط دولت پرداخت شود، آیا در این زمینه دولت کمک کرده است؟

حذف کمک های دولتی به اتوبوسرانی در ۱۰ سال گذشته

حدودا یک‌دهه است که کمک‌های دولت در بخش اتوبوسرانی کاهش پیدا کرده و عملا حذف شده است. براساس قانون، باید ۱۷٫۵ درصد هزینه هر اتوبوس را شهرداری پرداخت کند و الباقی توسط دولت پرداخت شود. در قوانین هم این موضوع دیده شده است، اما در این زمینه دولت کمکی نکرده است و اتوبوس‌هایی که امروز وارد می‌شود را شهرداری خریده است.

متوسط سن اتوبوس‌های پایتخت حدود ۱۲/۵سال است

اتوبوس‌های شهر تهران در حال حاضر فرسوده هستند و باید برای اورهال آنها برنامه‌ریزی کنیم. دولت همکاری نداشته است. سن اتوبوس‌ها در تهران بالا رفته است و متوسط سن اتوبوس‌های پایتخت حدود ۱۲/۵سال است و این برازنده پایتخت نیست.

با توجه به شیوع کرونا باید فاصله گذاری اجتماعی در سیستم حمل و نقل عمومی انجام شود اما در ساعات پیک عملا اجرای این طرح غیر ممکن است.

برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی چاره ای جز توسعه و تجهیز ناوگان نیست

در حال حاضر با توجه به شرایط کرونایی باید فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو و اتوبوس انجام شود و برای این کار هم چاره‌ای جز افزایش اتوبوس و واگن‌های مترو نداریم. برای اینکه کمک‌های دولت را دریافت کنیم، جلسات متعددی با دولت، مجلس، دفتر معاون اول رئیس‌جمهور و... داشته‌ایم.

اگر دولت ۵۰ درصد سهم خود را بدهد می توانیم ۱۰۰۰ اتوبوس وارد ناوگان کنیم

دولتی‌ها اگر ۵۰ درصد پول اتوبوس‌ها را هم بدهند، ما می‌توانیم تا پایان سال جاری یک‌هزار دستگاه اتوبوس تهیه کنیم اما دولت پولی نداده است. در حال حاضر قرارداد ۲۵۰ دستگاه (۱۲۰ دستگاه اتوبوس و ۱۳۰ دستگاه مینی‌بوس) بسته شده است. در پارت اول ۱۰۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می‌شود و الباقی به این ترتیب به چرخه اضافه می‌شوند. اگر دولت ۵۰ درصد سهم خود را پرداخت کند، می‌توانستیم ۵۰۰ دستگاه و مینی‌بوس دیگر بخریم و وارد ناوگان کنیم.

دولت برای نوسازی اتوبوس‌های بخش خصوصی و شهرداری چه هزینه‌ای درنظر گرفته است؟

نوسازی هر اتوبوس ۴۰۰ میلیون پول می خواهد و دولت ۲۵۰ میلیون داد

اتوبوس و واگن های مترو بعد از یک سنی نیاز به تعمیرات اساسی دارند. دولت برای نوسازی اتوبوس‌های بخش خصوصی ۲۵۰ میلیون تومان درنظر گرفته است، این در حالی است که برای بازسازی هر اتوبوس با توجه به شرایط فعلی نیاز به ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان داریم، الباقی پول را باید خود راننده بدهد و البته در توان رانندگان هم نیست. ما از دولت خواسته‌ایم همین تسهیلات را به اتوبوس‌های شهرداری هم بدهند تا آنها را هم اورهال کنیم.

دولت تسهیلات با وام ۴ درصد پرداخت کند

بهتر است دولت تسهیلات با وام ۴ درصد از محل قانونی پرداخت کند تا در عرصه حمل و نقل عمومی شاهد تحول باشیم. امیدواریم در صورت کمک دولت، تا پایان سال قراردادهایی را منعقد کنیم. البته اگر دولت هم کمک نکند، با توانایی‌های خودمان بخشی از کارها را انجام می‌دهیم. قرار است چند مناقصه در این زمینه برگزار شود. برای ۸۰ اتوبوس مناقصه‌ای برگزار شد که برنده نداشت و علت این امر بحث‌های قانونی و نبود ضمانت‌نامه‌های بانکی لازم بود، البته این امر طبیعی است و تجدید مناقصه می‌شود.

نیازمند هزار دستگاه اتوبوس هستیم/تامین ۵۰۰ دستگاه اتوبوس

ما قرار است برای اتوبوس‌ها مناقصه برگزار کنیم و براساس برنامه‌ای که داریم، ۵۰۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان می شود. البته این را هم بگویم که حداقل نیازمند یک‌هزار دستگاه اتوبوس هستیم. باز هم تأکید می‌کنم به شرط اینکه دولت سهم خود را پرداخت کند می توانیم هزار اتوبوس وارد ناوگان کنیم، چرا که قیمت اتوبوس‌ها از ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان به ۴ تا ۵ میلیارد تومان رسیده است و دیگر در توان شهرداری، پرداخت این هزینه‌ها نیست. ما امسال تمام تلاش خود را می‌کنیم تا ۵۰۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شود. امروز یکصد دستگاه اتوبوس وارد می‌شود و این طلسم شکسته می‌شود.

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران اعلام کرده است که ما نمی‌توانیم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را در اتوبوسرانی اجرایی کنیم برای این کار نیازمند این هستیم از تجریش تا راه‌آهن اتوبوس بچینیم، آیا برنامه‌ریزی کرده‌اید که اتوبوس‌های جدید در کدام نقاط مورد استفاده قرار گیرند تا تأثیر بیشتری داشته باشند؟

ببینید! ما باید واقعیت را به مردم بگوییم. ۱۰۰ دستگاه اتوبوس خیلی تأثیری ندارد، اما تلاش می‌کنیم که این اتوبوس‌ها در نقاطی استفاده شود که تراکم بالاست و احتمال آلودگی کرونا هم بیشتر است.

پیشنهاد خرید اتوبوس‌های دست‌دوم خارجی دوباره از سوی شهرداری مطرح شده است، در این زمینه توضیح می‌دهید؟

هنوز وزارت صمت با خرید اتوبوس های دست دوم موافقت نکرده است

اتوبوس‌های دسته‌دوم خارجی به معنی این معنی نیست که اتوبوس های از رده خارج باشند، برخی اتوبوس‌های کم‌کارکرد که ۲ تا ۳ سال مورد استفاده قرار گرفته را می‌توانیم وارد کرده و در داخل ۷ تا ۱۰ سال از انها استفاده کنیم. سن اتوبوس‌ها در تهران حدود ۱۲٫۵ سال است. اتوبوس‌های خارجی استانداردهای لازم را دارند و خرید آنها مقرون به صرفه است. به جای اینکه ۳۰۰ هزار دلار برای خرید یک اتوبوس بدهیم، ۳۰ تا ۵۰ هزار دلار برای خرید اتوبوسی می‌دهیم که ۲ تا ۳ سال فقط کار کرده است. البته وزارت صمت هنوز با این امر موافقت نکرده است و برخی کارخانه‌ها می‌گویند ورود اتوبوس‌ها باعث آسیب به تولید داخل می‌شود و پاسخ ما به آنها این است که نیاز کشور به ۲۰ هزار دستگاه اتوبوس است و تهران چهار تا پنج هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد. ما می‌توانیم ۲ تا ۳ هزار دستگاه اتوبوس وارد کنیم. در حال تلاش هستیم که مصوبه وزارت صنعت را بگیریم اما هنوز کار به جایی نرسیده است اما از چند مسیر پیگیر هستیم و نتایج خوبی حاصل شده است.

امسال برخلاف سالهای گذشته در پاییز روزهای آلوده بیشتری داشتیم، دلیل این امر را توضیح دهید؟

آلودگی بیشتر هوا به دلیل تردد زیاد موتورسیکلت و خودروهای سواری است/طرح ترافیک محدودیت سابق را ندارد

ببینید! فرمول آلودگی سال ۹۷ و ۹۸ تغییری نکرده است که منجر به کاهش آلودگی شود. اگر قدری آلودگی بالا رفته است، به علت تردد بیشتر خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها در شهر است، چرا که طرح ترافیک محدودیت سابق را ندارد و اگر ما بخواهیم آن محدودیت‌ها را اعمال کنیم، مشکلات کرونا بیشتر می‌شود. نگاه ما در این زمینه اقتصادی نیست و با توجه به کم شدن مسافران در مترو و اتوبوس حاضریم که به اتوبوس و مترو سوبسید بدهیم تا سلامتی شهروندان به خطر نیفتد، البته سن فرسودگی خودروها هم بالا رفته است.

بقیه مسافران مترو کجا هستند

در حال حاضر مسافران مترو یک‌سوم شده است، بقیه مسافران کجا هستند؟ شاید یک‌سوم آنها از خانه خارج نمی‌شوند و یک‌سوم هم با وسیله نقلیه شخصی در سطح شهر تردد می‌کنند.

حدود سه سال است که قرارداد خرید ۶۳۰ واگن مترو با چینی ها بسته شده است، ولی در عمل اتفاقی نیفتاده است، علت این امر را توضیح می‌دهید؟

قرار داد ساخت ۱۰۴ دستگاه واگن در ماه جاری بسته می شود

حدود سه سال پیش قرارداد خرید۶۳۰ واگن از سوی دولت و وزارت کشور با چینی‌ها منعقد شد، البته تحریم‌ها، عدم جدیت دولت و همچنین کرونا کار را به تعویق انداخت، اما باز هم شهرداری تهران برای اینکه کارخانه واگن‌سازی بسته نشود، قرارداد ۱۰۴ دستگاه واگن را تنظیم و نهایی کرده است و احتمالاً ظرف ماه جاری این قرارداد منعقد خواهد شد.

وضعیت نوسازی تاکسی‌ها در پایتخت به کجا رسید؟ بسیاری از تاکسی‌ها فرسوده و دودزا هستند، برای این منظور چه تدابیری اندیشیده‌اید؟

نوسازی ۱۵ هزار تاکسی در دستور کار/پرداخت وام ۷۰ میلیونی به تاکسیران ها با سود ۴ درصد برای نوسازی/نوسازی با ۶۰۰ میلیارد تومان

نوسازی ۱۵ هزار تاکسی در دستورکار است. رانندگان تاکسی توان نوسازی تاکسی های خود را ندارند. با بانک کارآفرینی مهر و امید توافق کرده‌ایم که در هر بانک یکصد میلیارد تومان سپرده بگذاریم و آنها هم دو برابر آن را بگذارند و در مجموع با ۶۰۰ میلیارد تومان کار نوسازی ناوگان تاکسیرانی آغاز شود و قرار است که به رانندگان تاکسی ۷۰ میلیون تومان وام ۴ درصد داده شود، البته باید ایران‌خودرو هم توان تولید داشته باشد و دولت هم در این زمینه حمایت کند. این پولی که در حساب سپرده کرده‌ایم، از محل درآمد معاونت حمل و نقل است که برای نوسازی ناوگان درنظر گرفته‌ایم. حدود ۱۵ هزار راننده تاکسی ثبت سفارش کرده‌اند و برای نوسازی ۲ هزار دستگاه تاکنون توافق صورت گرفته است و البته تأکید می‌کنم که ایران ‌خودرو باید به تعهدات عمل کند. امیدواریم بتوانیم به ۶۰ تا ۷۰ درصد برنامه‌ها برسیم.

آیا برنامه‌ای برای حوزه پایانه‌ها دارید؟ چرا که با توجه به شرایط کرونا، فاصله‌گذاری اجتماعی به درستی در این بخش انجام نمی‌شود.

اتوبوس‌های پایانه‌ها مربوط به وزارت راه است، البته باید این اتوبوس‌ها هم افزایش پیدا کنند که فاصله اجتماعی رعایت شود. ببینید! ما در تمامی ناوگان‌های حمل ونقل عمومی تأکید داریم که باید فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود، اما در جاهایی دیگر دست ما نیست و طبیعتاً کار خیلی خوب انجام نمی شود و فقط با افزایش اتوبوس و مترو می‌توانیم این مشکلات را برطرف کنیم.

سرنوشت یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت که همچنان نزد بانک رفاه بلوکه است به کجا رسید؟

در حال رایزنی برای رفع مشکلات هستیم تا بتوانیم پول را ازاد کنیم، اما هنوز وثایق کامل نشده‌اند.

قرار بود ۴ هزار میلیارد اوراق مشارکت برای سال ۹۹ منتشر شود، آیا دولت با این رقم موافقت کرد؟

پیشنهاد ما انتشار ۴ هزار میلیارد اوراق مشارکت (۲ هزار میلیارد برای ساخت مترو، یک‌هزار میلیارد برای اورهال قطارهای مترو و یک‌هزار میلیارد برای اتوبوسرانی) بود، اما براساس اخبار غیر رسمی شنیده‌ام که دولت قرار است مجوز انتشار ۱۵۰۰ میلیارد را بدهد البته هنوز قطعی نیست و ما منتظر ابلاغ سازمان برنامه و بودجه هستیم.

مدتی پیش کلنگ احداث خط ۱۰ مترو به زمین زده شد، در این زمینه توضیح می‌دهید که کار به کجا رسیده است؟

کار را آغاز کرده‌ایم. روند عملیات اجرایی و مطالعاتی خط ۱۰ مترو در حال انجام و پیگیری است. عملیات حصارکشی کارگاه‌ها آغاز و در حال انجام است.

تهیه پلان هندسی خط ۱۰ و اصلاح پروفایل آن از فلکه سوم تهران‌پارس تا ایستگاه وردآورد، تهیه پلان و پروفیل نهایی محدوده غربی خط ۱۰ از ایستگاه نمایشگاه تا ایستگاه وردآورد، تهیه پلان مسیر خط ۱۰ از مسیر اتوبان باکری، ارائه پلان و... از اقداماتی است که در این خط انجام شده است. این خط به طول ۴۳ کیلومتر است.

چرا با توجه به شرایط فعلی، طلب ‌هایتان را از دولت دریافت نمی‌کنید؟

بیش از ۵۰ مکاتبه برای گرفتن مطالبات داشتیم

ببینید! دولت در بخش یارانه بلیط که کمک نکرده است، در بخش توسعه ناوگان هم هیچ کمکی نکرده است، اما ما پیگیری‌های شبانه‌روزی می‌کنیم و از راه‌های مختلف این موضوع را پیش می‌بریم. روزانه چندین پیامک بین بنده و شهردار تهران در این زمینه رد و بدل می‌شود. از سران سه قوه پیگیری کرده‌ایم تا دفتر رئیس‌جمهور، معاون اول و... حداقل بیش از ۵۰ مکاتبه داشته‌ایم و پاسخ نداده‌اند و نمی‌دانیم دیگر باید چه کاری کنیم، البته چند موافقت اولیه را گرفته‌ایم.

ما متقاضی هستیم، نتیجه دست ما نیست/کسی توجه ای به نامه‌ها نمی‌کند

ما متقاضی هستیم، نتیجه دست ما نیست. دولت در بخش اورهال اتوبوس‌های بخش خصوصی کمک کرده است. البته قول‌هایی هم در بخش واگن داده است. البته ما شرایط دولت را هم درک می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم کمک‌هایی از آنها دریافت کنیم. از محل ستاد کرونا، صندوق ذخیره و صندوق توسعه هیچ پولی به حمل و نقل عمومی داده نشده است و این موضوع توجیهی ندارد و نشان‌دهنده این است که دغدغه‌ای برای مسئولان در این زمینه وجود ندارد. از بودجه یک‌میلیاردی ستاد کرونا واقعاً ۱۰ درصد هم سهم حمل و نقل عمومی نبود؟ اما واقعاً یک‌ریال هم ندادند. پول بدهند ما هم می‌رویم و خرید می‌کنیم. ما با مجلسی‌ها هم چندین جلسه داشته‌ایم و فکر نکنم دیگر جایی مانده باشد که ما نرفته باشیم، اما تلاش‌ها به در بسته می‌خورد و کسی توجه ای به نامه‌ها نمی‌کند.
کد خبر: ۱۵۱۹
۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha