۱۶۹۲۹۵۸۵۵
به گزارش تهران پرس، وقتی که پله برقی ایستگاه تئاتر شهر یا همان مترو چهار راه ولیعصر (عج) را می پیمایی با کثرت زیاد دستفروشان مواجه می شوی، از بچه ۷ و ۸ ساله گرفته تا افراد جوان، میانسال و حتی افراد مسن که در راهروی ایستگاه مترو با صدای بلند در حال تبلیغ کالاها و اجناس خود هستند.

 

دیگر جایی برای پیمودن در ایستگاه نیست، بساط دستفروشان بخشی از مسیر تردد را گرفته و برخی مسافران با اعتراض می گویند که این چه کاریه، مترو هم شده جمعه و شنبه بازار.

 

یکی از مسافران در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: هرچه جلوتر می رویم حضور و تعداد دستفروشان در مترو زیاد می شود، در سال های اخیر دستفروشی در داخل واگن ها انجام می شد اما الان خیلی عادی و رسمی در محوطه ایستگاه ها بساط پهن می کنند.

 

وی که روزانه بدلیل شغل خود چندین مرتبه از مترو برای رفت و آمد استفاده می کند می افزاید: درست است که مسائل اقتصادی و بیکاری موجب افزایش دستفروشان شده اما مدیران شرکت مترو نیز باید محوطه و فضایی را به این افراد اختصاص دهند تا اینگونه مزاحم شهروندان نشوند.

 

یکی دیگر از مسافران مترو نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: دستفروشی در مترو دیگر جا افتاده و هیچ گروه و فردی نمی تواند جلوی این افراد را بگیرد.

 

وی که خود را مسافر چندین ساله مترو معرفی می کند افزود: دستفروشی در این ناوگان پر جمعیت بسیار پردرآمد و برخی افراد با راه اندازی شبکه و گروه از این دستفروشان حمایت می کنند.

 

این مسافر می افزاید: هر دستفروشی مثلا در ایستگاه همین چهارراه ولیعصر (عج) نمی تواند کار کند چرا که سرقفلی این ایستگاه دست فلان شخص و گروه است.

 

دستفروشی نکنم چکار کنم

یکی از این دستفروشان درباره شغل خود نیز گفت: بیشتر مواقع از ساعت یک و ۲ ظهر تا ۹ شب بیشتر در واگن های قطار مشغول فروختن اجناسی همچون کیف، لوازم التحریر و کلاه هستم.

 

وی افزود: هر فصل و ایامی متناسب با نیازهای مردم جنس می آورم، مثلا الان در کنار کیف، یک سری گل شیشه ای بخاطر روز مادر، پدر و شب عید آوردم و خیلی هم مورد استقبال مسافران است.

 

این دستفروش اظهار داشت: ما با کمترین سود بیشترین عرضه را به مردم داریم؛ مثلا گلی که با  ۲۰ هزار تومان خرید می کنم ۳۵ هزار تومان می فروشم، اما این گل در مغازه ها حتما با قیمت ۵۰ هزار تومان فروخته می شود چرا که مغازه دار باید دخل و خرج مغازه، رفت و آمد و دیگر مسائل را تامین کند.

 

وی ادامه داد: روزانه ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان جنس می فروشم و خدارو شکر از این شغل که به نفع ما و مردم است راضی هستم.

 

دستفروشی شغل است

یکی دیگر از دستفروشان در مترو تهران نیز در این باره گفت: دستفروشی به عنوان یک شغل در کشور سال های سال است جا افتاده و چه فرقی می کند که این شغل در بازار، کوچه و یا مترو باشد هر جا که دسترسی مردم راحت تر باشه این شغل نیز با استقبال مردم مواجه می شود.

 

وی درباره کیفیت اجناس نیز افزود: برخی افراد سودجو فلان اجناس تاریخ گذشته و تقلبی را در مترو می فروشند اما بسیاری از دستفروشان با اجناسی که در بازار و مغازه است بدلیل تامین نیازهای زندگی خود با کمترین سود به این شغل روی آورده اند.

 

این دستفروش خاطرنشان کرد: بیشتر دستفروشان روزها جایی کار می کنند مثلا من تا ساعت ۳ عصر در شرکت کارتن سازی کار مشغول به کار هستم و از ساعت ۴ تا ۹ شب دستفروشی می کنم.

 

خواسته شهروندان ساماندهی دستفروشان است

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در این باره  گفت: عمده خواسته مسافران مترو ساماندهی دستفروشان و متکدیان، تاخیر حرکت قطارها و ورود آقایان در واگن بانوان است.

 

مهدی شایسته اصل افزود: با حضور دستفروشان و متکدیان حفظ آرامش روانی شهروندان در شهر بزرگ زیرزمینی با این حجم از تردد که بحث بسیار مهمی است، خدشه دار شده و رفع این معظل را در اولویت کاری قرار داده ایم.

 

وی تاکید کرد: بدلیل مشکلات اقتصادی وضعیت نامناسبی که در معیشت خانواده ها شکل گرفته موجب گستردگی دستفروشی در تهران و ناوگان مترو شده که این اتفاق مخاطرات فرهنگی و اجتماعی فراوانی به دنبال دارد و مشکلات متعددی را هم به لحاظ سمعی بصری ایجاد کرده است.

 

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه ادامه داد: حضور اینگونه افراد در مترو جدای از مسئله اقتصادی، آرامش روانی و هویت شهر را برهم زده و باید به عنوان یک پدیده اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد.

 

قانونی برای برخورد با دستفروشان وجود ندارد

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه با بیان اینکه برای برخورد با دستفروشان قانونی در اختیار پلیس مترو نیست گفت: حفظ آرامش و امنیت شهروندان یکی از وظایف اصلی پلیس مترو است اما قانونی در برخورد با این گونه افراد وجود ندارد و اگر قانونی بود پلیس مترو با اختیارات بیشتری در این زمینه ورود می کند.

 

شایسته اصل خاطرنشان کرد: در برخی موارد به ویژه در ساعات شلوغ که رفت و آمد مسافران دچار مشکل می شود ماموران و پلیس مترو دخالت ها و اقداماتی دارند اما جوابگوی این حجم از دستفروشان نیست.

 

وقوع جرم در مترو با پوشش دستفروشی

رییس پلیس مترو پایتخت در این باره گفت: برخی از جرایم صورت گرفته در مترو تهران در پوشش دستفروش روی می دهد که البته نیروی انتظامی وظیفه نظم و امنیت در ایستگاه‌های مترو را برعهده دارد و جمع آوری دستفروشان مترو و تکدی‌گران بر عهده پلیس نیست.

 

سرهنگ سعید عطاالهی افزود: جرایم شایع در مترو شامل جیب‌بری، سرقت تلفن همراه، خرید و فروش موادمخدر است و متاسفانه شاهد حضور معتادان متجاهر در برخی از ایستگاه‌های مترو و تکدی‌گران هستیم.

 

وی اظهار داشت: افرادی کالایی را در مترو به فروش می‌رسانند اما برخی در پوشش دستفروشی جرایمی را مرتکب می‌شود به عنوان مثال هنگام فروش اجناس، وقتی شهروندان کارت بانکی خود را برای پرداخت به دستفروش می‌دهند گاهی کلاهبرداری‌هایی صورت می‌گیرد، چراکه شهروندان عجله دارند و این افراد وقتی کارت بانکی شهروندان و رمز را دریافت می‌کنند کارت می‌کشند و می‌گویند عملیات بانکی موفق نبود و بار دیگر کارت را می‌کشند و اگر جنسی قیمتش ۲۰ هزار تومان باشد در یک مرحله مبلغ ۲۰ هزار تومان و در مرحله دوم مبلغ ۲۰۰ هزار تومان را برداشت می‌کند و رسید ۲۰ هزار تومان را به شهروندان می‌دهد و از آنجایی که شهروندان عجله دارند در آن لحظه متوجه نمی‌شود و بعد از اینکه پیامک بانک ارسال می‌شود تازه متوجه اتفاق روی داده می‌شوند.

 

رییس پلیس مترو تهران در خصوص ساماندهی این افراد نیز گفت: دستگاه‌های مختلفی از جمله قوه قضاییه، سازمان بهزیستی و سایر ارگان ها باید در کنار پلیس فعالیت کنند تا این موضوع به سرانجام برسد ضمن اینکه نمی توان این افراد را به زور از مترو بیرون کرد چرا که برخی افراد زندگیشان به همین شغل گره خورده است.

 

گفتنی است، روزانه بیش از یک میلیون نفر در این شهر زیرزمینی پایتخت جابجا می شوند و این روزها بدلیل سردی هوا بسیاری از دستفروشان در مترو مشغول کار و کاسبی هستند، ساماندهی این دستفروشان در مترو امری ضروری است و تمامی دستگاه های وابسته باید در این زمینه ورود جدی داشته باشند.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۱۶۷۵۸
۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha