۱۴۰۰۰۶۰۲۰۰۰۱۵۷_Test_PhotoN
 

به گزارش تهران پرس، سید رضا فاطمی امین وزیر صمت در صحن علنی امروز (سه شنبه ۵ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال حسن نوروزی درباره چرایی تعیین نشدن اعضای هیئت مدیره شرکت‌های ساپیا و ایران خودرو از سوی سهامداران گفت: این سوال از اساس درست است. مجمع ایران خورد سال ۹۹ شکل گرفته است و شرکت کروز ۲۵ درصد سهام این مجموعه را در اختیار داشته است. سازمان گسترش آن زمان ۱۳درصد سهام  شرکت را داشت اما، بعد مجمع سهام خودر را واگذار کرده است. مجمع قانونی بود و در روال قانونی یکی از سهامداران بخش خصوصی توانسته است به عضویت هیئت مدیره درآید.

 

وی اضافه کرد: وزارت صمت هیچ منعی برای عضویت بخش خصوصی در هیئت مدیره شرکت های خودرو ساز ایجاد نکرده است. این نبوده است که سهامداری بخش خصوصی در این شرکت ها اعلام آمادگی کرده باشد  و با آن مخالفت کرده باشیم.

 

فاطمی امین افزود: ما دنبال این هستیم خریدار بلوکی پیدا کنیم و با فروش سهام دولت به این خریدار دیگر سهامدارا نباشیم. ما در وزارت صمت ستادی ایجاد کردیم تا رابطه شرکت هایی که در حال کسب و کار هستند از وزارتخانه جدا شود. با این اقدام وزارتخانه درگیر کار حاکمیتی خواهد شد و دچار حاشیه ها نمی شود.

 

وی افزود: در ساختار اصلاح شده وزارتخانه، بخش حاکمیتی از بنگاه داری جدا شده است. در تلاش هستیم  در اسرع وقت فرد ،گروه یا شرکتی پیدا شوند و سهام دولت در خودروسازها را خریداری و دولت از مالکیت و سهامداری این شرکت ها خارج شود.

 

وی افزود: درباره سایپا هم ترکیب سهامداران مشخص است و ما به عنوان دولت با سهامداری مخالفیم. و این افتی بود که از قبل وجود داشته است و در اسرع وقت دنبال خروج از ان هستیم تا تمرکز ما در کار حاکمیت باشد و مشکلات این بنگاه ها گردن دولت نیفتد.

 

وزیر صمت افزود: تاکنون روال های قانونی وجود داشته است و تا این لحظه گزارش تخلفی از سوی سازمان بازرسی و سازمان بورس در این زمینه به دست ما نرسیده است این را قبول داریم که سهامداران واقعی باید تعیین تکلیف هیئت مدیره کنند و این را دنبال می کنیم.

 

وی به قیمت گذاری خودروها اشاره کرد و گفت: متاسفانه شورای رقابت به گونه ای قیمت خودرو را تعیین کرد که ساخت داخل را  بدون صرفه کرد. شرکت هایی که بخشی از تولید آن ها داخلی بود زیان ده شدند و وارداتی ها به سود رسیدند. بنابراین، بخشی از زیان های خودروسازان به دلیل عملکردهای اشتباه در نظام های قیمت گذاری بود.

 

وزیر صمت، با بیان اینکه در بسیاری از صنایع مانند صنایع غذایی، خانگی، نساجی و دیگر موارد چالش‌هایی داریم، اظهار داشت: این چالش مسئله ملی نشده است. هر روز و هر هفته با بنگاه هایی رو به رو هستیم که مشکل دارند و در حال پیگیری مشکلات آن ها هستیم و در این راستا، به موفقیت های خوبی هم رسیده ایم.

 

وی به وعده خود برای برطرف کردن مشکلات و ایجاد آرامش در بازار اشاره کرد و گفت: درباره سیمان هم این مشکل بود و گفتیم که قیمت ها را کاهش می دهیم. یک ماه و نیم طول کشید اما با برنامه خود توانستیم قیمت ها را به قبل برگردانیم.

 

فاطمی امین افرود: در فولاد و میلگرد قیمت ها ۵ هزار تومان کاهش یافت  این در حالی بود که در تولید این محصول با مشکلاتی مانند قطعی گاز و کاهش تولید و افزایش قیمت دلار به ۳۰ هزار تومان رو به رو بودیم امکا در مدت ۳ ماه قیمت ها ثابت ماند وئ افزایشی نشد.

 

وی با تاکید بر اینکه برطرف کردن مشکلات صنعت خودرو را نمی تواند در چند ماه به سرانجام رساند، اظهار داشت: مشکلات صنعت خودرو ۳ ماهه حل نمی شود. برای برطرف کردن مشکلات در این حوزه ۹ پروژه طراحی کردیم. این برای اولین بار است که در صنعت خودرو برنامه ای با این دقت طراحی و به مرحله اجرا در آمده است.

 

فاطمی امین توضیح داد: در این برنامه ها اعلام کردیم که تولید باید چقدر باشد و کیفیت چگونه باشد. اهداف صنعت خودرو را تدوین کردیم و برای اجرایی کردن آن راهبرد و برای راهبردها ۹ برنامه و برای هر برنامه مدیر مربوط و برای هر مدیر محورها را مشخص کردیم و با این روش متوجه هستیم که باید در  طول برنامه به کجا برسیم.

 

وی افزود: در این برنامه پیش بینی شده است که در سال ۱۴۰۱ اصلاح ساختارها از جمله مالکیت و سهامداری رخ دهد. ما چالش های زیادی در صنعت خودرو داریم. بر این اساس و در قالب برنامه طراحی شده، در سال ۱۴۰۱ احیای اولیه، بازگشت تولید به ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه هدف گذاری شده است.

 

فاطمی امین تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ افزایش سرمایه گذاری در صنعت خودرو در دستور کار قرار دارد و انتظار داریم در سال ۱۴۰۴ این صنعت به جایگاه واقعی خود برسد.

 

وی تاکید کرد: صنعت خودرو به ۲ سال زمان نیاز دارد تا از آشفتگی خارج شود و به وضعیت خوبی برسد. در قالب وزارتخانه شفاف قول دادم که هر ۳ ماه یک بار گزارش عملکرد می دهیم و  در این راستا به ریز پروژه های خود را به نمایندگان ارایه کردیم و امیدواریم بتوانیم با برنامه ای که ارایه شده است وضعیت ناگوار صنعت خودرو را اصلاح کنیم.

 

منبع: فارس

انتهای پیام /الف
کد خبر: ۱۶۶۹۰
۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha