۱۵۷۸۰۷۳۳۵
 

به گزارش تهران پرس، سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس در یادداشتی نوشت:آنچه در موضوع آلودگی هوا باید مورد توجه قرار گیرد این است که نمی‌توان برای تمام شهرها یک نسخه واحد تجویز کرد. وقتی گفته می‌شود کلانشهرهای کشور درگیر آلودگی هوا هستند، این تصور ایجاد می‌شود که معضل واحدی در کلانشهرهای کشور به‌وجود آمده است و می‌توان با یک راهکار این معضل را حل کرد. همانطور که مختصات و موقعیت جغرافیایی شهرها با هم متفاوت است، قطعاً نوع و تیپ آلایندگی‌ها هم فرق خواهد داشت.

 

امروز وقتی از آلودگی هوای تهران سخن گفته می‌شود هرچند این معضل در کلانشهرهایی چون تبریز، اصفهان و... هم وجود دارد، اما نباید فراموش کرد نوع آلایندگی متفاوت است و برای هریک از شهرها باید متناسب با مختصات و شرایط اکولوژیک همان شهر راهکار ارائه شود.

 

به‌طورکلی در قانون هوای پاک به‌تمامی منابع آلاینده ازجمله منابع متحرک (وسایل نقلیه) و منابع ثابت (صنایع و کارخانه‌ها) توجه و راهکار پیش‌بینی‌شده است؛ بنابراین برای مقابله با آلودگی هوا در کلانشهرها به‌ویژه تهران به‌طور همزمان مدیریت هر دو منبع آلاینده اعم از بهبود وضعیت خودروهای فرسوده و نظارت بر فعالیت صنایع و الزام آنها به رعایت مواردی چون استفاده از فیلتر جذب دوده، انجام می‌شود.

 

گرچه موضوع اجرای قانون هوای پاک و آلایندگی هوا مورد نقد است، اما در سال‌های اخیر اقدامات ارزشمندی مانند حذف سرب، ممنوعیت استفاده از آزبست و تا حدودی کنترل تولید دی‌اکسیدکربن در کشور انجام شده  است. امروز در تهران مازوت‌سوزی نداریم و مشکل عمده ذرات معلق است که قطعا رفع این مشکل راهکار دارد و مدیریت شهری و دولت به‌دنبال راهکار اساسی برای حل شدن مشکل آلودگی هوا هستند.

 

منبع: همشهری

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۶۶۶۰
۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha