IMG_20220117_073831_618
 

گروه سیاسی تهران پرس؛ فرمانداران در قلمرو ماموریت خویش به عنوان نماینده عالی دولت، مسئولیت اجرای سیاست‌های عمومی کشور در ارتباط با وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه هائی که به نحوی از بودجه عمومی دولت استفاده می نمایند، از جمله نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای انتظامی، شوراهای اسلامی شهر و شهرداری ها و موسسات عمومی غیر دولتی را عهده دار خواهند بود. همچنین نیروهای انتظامی در چارچوب وظایفی که در ارتباط با امنیت منطقه دارند، تحت نظارت فرماندار عمل خواهند کرد. برابر تبصره ۲ ماده ۱ مصوبه یاد شده، استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در برابر رئیس جمهور و هیات وزیران مسئول بوده و به عنوان نماینده وزیر کشور مسئولیت اجرای وظایف و اختیارات آن وزارت را در استان عهده دار خواهد بود و در مقابل وزیر کشور پاسخگوست و به همین ترتیب فرماندار نیز مسئولیتهای مذکور را در مقابل هیئت دولت عهده دار است.

 

فرماندار مسئول برقراری و حفظ نظم و امنیت شهر و شهرستان ها نیز محسوب می‌شود و به جز آن، ۴۵ مورد دیگر نیز در ذیل وظایف فرمانداران تعریف شده است.

 

طلسم ۹ ساله فرمانداری شهر تهران

 

فرمانداری در کلانشهری همچون شهر تهران با سایر شهرستان ها کمی تفاوت دارد و از آنجایی که تهران، پایتخت کشور محسوب می شود و دارای جمعیت و وسعت جغرافیای بیشتری است، دارای اهمیت است. عیسی فرهادی در سال ۱۳۹۱ و در اواخر دولت احمدی نژاد با حکم مقام عالی وزارت کشور به سمت معاون استاندار و فرماندار شهر تهران منصوب گردید. سوابقی چون رئیس آموزش و پرورش شهرستان اردل، بخشدار، معاون فرماندار و فرماندار شهرستان‌های اردل، لردگان و خراسان، معاون اداری و مالی بنیاد مستضعفان و جانبازان استان چهارمحال‌وبختیاری، قائم‌مقام و مدیرکل صداوسیمای استان سیستان‌وبلوچستان، معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان جنوبی، سرپرست استانداری خراسان جنوبی، معاون استاندار و فرماندار ویژه کرج و استاندار استان البرز جزو سوابق او محسوب می شود.


وی در کنار سوابقی که عمدتا سیاسی بوده، در حوزه مطبوعات و امورات فرهنگی نیز فعالیت داشته و مدیرمسئول و صاحب‌امتیاز نخستین نشریه بومی استان چهارمحال و بختیاری به نام «سالداران» است اما سوالی که در خصوص فرهادی فرماندار شهر تهران مطرح می‌شود اینکه چطور او بعد از روی کار آمدن دولت روحانی تغییر نکرد و در سمت خود باقی ماند؟

 

حمایت وزیر سابق کشور؛ علت ماندگاری فرهادی در فرمانداری شهر تهران

 

رحمانی فضلی وزیر سابق کشور سال ۹۷ در این خصوص می گوید: «من بسیار تحت فشار بودم که او را عوض کنم، زیرا فرهادی در زمان دولت دهم، استاندار البرز بود و بعد هم فرماندار تهران شد ولی من نسبت به او شناخت داشتم و مدیر من در صداوسیما بود و گفتم مسئولیت او را می‌پذیرم؛ زیرا تهران شهر مهمی است و می‌خواهیم انتخابات برگزار کرده و ریسک نمی‌کنیم. همین آقای فرهادی چهار انتخابات را در دو مقطع در تهران خوب اداره کرد و موفق بود.»

 

این جملات از سوی وزیر سابق کشور در بیان چرایی انتصاب عیسی فرهادی برای فرمانداری تهران بیان شده است و پاسخگوی سوالاتی در خصوص عدم تغییر فرماندار شهر تهران است. اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و گذشت چند ماه از فعالیت این دولت، همچنان فرهادی در سمت فرماندار شهر تهران باقی مانده و این در حالی است که هر دولتی با روی کار آمدن در تلاش بوده تا تیم جدیدی را در قسمت هایی همچون فرمانداری منصوب کند اما گویا همچنان طلسم ۹ ساله شهر تهران شکسته نشده است و فرهادی در حال تجربه کردن داشتن مسئولیت در سومین دولت در کارنامه خود هست!

 

لغو عجیب مراسم تودیع و معارفه فرماندار شهر تهران!

 

محسن منصوری استاندار تهران صبح پنج شنبه (۲۰ آبان) در حاشیه بازدید از شهرک صنعتی دماوند در جمع خبرنگاران در خصوص جابجایی فرمانداران استان تهران بیان داشت: تا کنون تعدادی از فرمانداران استان تهران تغییر کرده اند و ما در خصوص سایر فرمانداران عجله‌ی نداریم و با بررسی دقیق به این مهم خواهیم پرداخت.

 

همه این ها در حالی است که یک ماه و نیم پیش طی اطلاعیه ای عنوان شد که مراسم تکریم و معارفه فرماندار شهر تهران در تاریخ مشخصی در آذر ماه امسال برگزار می‌شود و حتی از خبرنگاران و رسانه‌ها هم جهت پوشش خبری این مراسم دعوت به عمل آمده بود اما در دقیقه نود اعلام شد که این مراسم لغو گردیده است!همین موضوع باعث شد که سوال در اذهان عمومی شکل بگیرد که چرا این مراسم لغو گردید؟

 

توضیحات معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران درباره لغو مراسم تودیع و معارفه فرماندار شهر تهران

 

سیدعباس جوهری معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی تهران پرس در خصوص تغییر فرمانداران استان تهران در دولت سیزدهم گفت: طبیعتا با تغییر دولت ها؛ تغییر فرمانداران هم در دستور کار قرار می‌گیرد و با روی کار آمدن دولت رئیسی هم شاهد تغییر ۱۰ فرماندار از ۱۶ فرماندار استان تهران بوده‌ایم و در خصوص سایر فرمانداران استان تهران هم در حال بررسی و پیگیری برای رسیدن به یک جمع بندی نهایی هستیم اما یقینا این تغییرات نیاز به زمان دارد و به زودی نتایج تغییرات سایر فرمانداران استان تهران را اطلاع رسانی خواهیم کرد.


وی در ادامه با اشاره به تغییر فرماندار تهران اظهار داشت: حدود یک ماه و نیم پیش بود که قرار بود طی برگزاری مراسمی، فرماندار شهر تهران هم تغییر کند اما موانعی مانع از تحقق بخشی این کار شد و این مراسم لغو گردید و به وقت دیگری موکول شد اما در حال جمع بندی و پیگیری نهایی در خصوص تعیین تکلیف فرماندار شهر تهران هم هستیم و یقینا در آینده نزدیک نتایجش را شرح خواهیم داد و این موضوع در دست اقدام نهایی است.

 

جوهری خاطر نشان کرد: الان نمی توان زمان دقیق برای نتیجه تغییرات نهایی ۶ فرماندار استان تهران اعلام کرد اما یقینا هر فرماندار یکی از مسئولیت های مهم در استان تهران را برعهده دارد و باید حق داد که نظر نهایی و کارشناسی در این خصوص نیاز به زمان دارد و در این زمینه کوتاهی نشده است.

 

ضرورت میدان دادن به مدیران انقلابی

 

تغییر فرماندار یکی از اختیارات طبیعی استانداری هر استانی محسوب می‌شود. فرهادی استاندار شهر تهران با سابقه ۹ ساله همچنان این مسئولیت را با تجربه گذراندن ۳ دولت مختلف طی کرده است و از آنجایی که دولت سیزدهم در راستای تغییرات و میدان دادن به جوانان فعالیت خود را آغاز کرده است، می‌طلبد که نسبت به میدان دادن به جوانان انقلابی در راس اموراتی همچون فرمانداری هم اهتمام ویژه‌ای داشته باشد چرا که مدیران انقلابی و با تجربه زیادی در کشور داریم که هر یک می‌توانند در مسئولیت های واگذاری به آنان، به خوبی ایفای نقش کنند. از همین رو نیاز است که استانداری تهران در سرعت بخشی در تغییر فرمانداران استان تهران تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کند تا شاهد تغییر و تحولات بزرگ به نفع مردم در تهران و سایر استان های کشور باشیم.

 

انتهای پیام؛
کد خبر: ۱۶۲۹۶
۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha