۳۴۰۸۶۳۷_۸۱۸
 

به گزارش تهران پرس، ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌ی شورای اسلامی شهر تهران درباره‌ی گمانه زنی‌ها درمورد ایجاد انعطاف در ضوابط ساخت و ساز در مناطق جنوبی پایتخت به میزان گفت: اول باید اشاره کنم در مورد پهنه‌های مناطق جنوبی و مرکزی شهر که عمدتا با مشکل بافت‌های فرسوده روبرو هستند اخیرا مصوبه‌ای داشتیم که این تصمیم شورای شهر بخشی از این مشکل را توانسته حل کند. ولی باید در نظر گرفت موضوع تغییر ضوابط ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده نیاز به مصوبه‌ی شورای شهر و بعد مصوبه‌ی شورای عالی شهرسازی دارد. یعنی این موضوع تنها در حیطه‌ی اختیارات ما نیست.

ما باید ضوابط را اصلاح کنیم و بفرستیم به شورای عالی شهرسازی و بعد که در آنجا به تصویب رسید در مجموعه شهرداری قابل اجرا خواهد شد. درمورد این موضوع با وزیر راه هم جلسه‌ای برگزار شده و ایشان هم از این طرح استقبال کرد. الان هم مسوولان حوزه‌ی شهرسازی در حال آماده کردن این طرح هستند تا انشاالله لایحه‌ی مربوط به این موضوع به شورای شهر فرستاده بشود و بعد برای تصویب به شورای عالی شهرسازی برود که هم نوسازی در بافت‌های فرسوده را تسریع بکنند و هم مشوق‌های بیشتری را برای این مساله پیش بینی بکنند.

 

 

وی در واکنش به اینکه اگر انعطافی در ضوابط مربوط به این ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده اتفاق بیفتد باز شاهد شهرفروشی بی رویه خواهیم بود گفت: نه اینطور نیست. چون ما در بافت‌های فرسوده که مساله‌ی شهر فروشی نداریم. در موضوع بافت‌های فرسوده ضوابط تعریف شده‌ای وجود دارد. یعنی مشخص شده که سطح اشغال و ارتفاع در این بافت‌ها باید به چه میزانی باشد. مساله‌ی شهرفروشی که در گذشته مطرح می‌شد عمدتا به تراکم‌های خارج از طرح تفصیلی اطلاق می‌شد که بیشتر هم مجوز آن‌ها در مناطق شمالی و نقاط برخوردار شهر داده می‌شد. اما درباره‌ی بافت‌های فرسوده شرایط دیگری وجود دارد.

 

امانی اضافه کرد: درمورد همین نهضت مسکن ملی که دولت وعده‌ی ساخت سالانه یک میلیون مسکن را داده پیشنهاد شهرداری و شورای شهر همین بافت‌های فرسوده است. چون بافت‌های فرسوده یکی از زمینه‌های خوبی است که برای این کار فراهم است و هم زیرساخت هایش آماده است و هم سرانه‌ها و آب و برق و گاز در آن تامین است. پس دولت برای موضوع مسکن ملی لازم است تا از بافت‌ها فرسوده استفاده کند.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌ی شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه فروش تراکم شهری باید تابع چه نوع ضوابطی باشد تا به پروژه‌ای موفق برای درآمدزایی شهرداری بدل بشود گفت: ما از اساس چیزی با عنوان شهرفروشی نداریم. آنچه ما داریم تراکم پایه و تراکم مجاز است. تراکم مجاز هم در قالب طرح تفصیلی تعریف می‌شود. نوسازی، تراکم پایه و تراکم مجاز مواردی هستند که در قانون پیش بینی شده است. شهرداری هم معمولا هر سال در لایحه‌ی بودجه پیش بینی می‌کند که از محل این منابع چه میزان درآمد حاصل خواهد شد.

در همین بودجه‌ی سال ۱۴۰۰ که توسط دوستان دوره‌ی گذشته‌ی شورای شهر بسته شد نزدیک به پنجاه درصد از منابع بودجه‌ی امسال از محل منابع شهر فروشی پیش بینی شده است. یعنی اگر این تعبیر شهرفروشی را درست بدانیم خود اعضای شورای شهر قبلی پنجاه درصد از بودجه‌ی امسال را از محل عوارض و نوسازی و تراکم مجاز و تراکم پایه پیش بینی کرده اند. آن‌ها البته یک عنوان پرطمطراقی هم به این کار داده بودند. اما عملا کار آن‌ها چیزی جز این نبوده است. یعنی کار آن‌ها دادن پروانه، تراکم پایه و تراکم مجاز بوده که در حوزه‌ی شهرسازی اتفاق می‌افتد.

 

 

منبع: میزان

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۱۶۰۵۹
۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha