به گزارش تهران پرس، «مقام حماسه» به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردارحاج قاسم سلیمانی، شامگاه چهارشنبه هشتم آذر ۱۴۰۰ در تالار وحدت با اجراهایی ارکستر سمفونیک صدا و سیما و با اجرای علیرضا افتخاری و سالار عقیلی برگزار شد.
۱۴۰۰۱۰۰۹۰۰۰۰۷۲_Test_PhotoN











به گزارش تهران پرس، «مقام حماسه» به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردارحاج قاسم سلیمانی، شامگاه چهارشنبه هشتم آذر ۱۴۰۰ در تالار وحدت با اجراهایی ارکستر سمفونیک صدا و سیما و با اجرای علیرضا افتخاری و سالار عقیلی برگزار شد.







در ابتدای برنامه ارکستر سمفونیک صدا و سیما به رهبری «آرش امینی» به خوانندگی «امیرحسین سمیعی»  «پوئم سمفونی» اروند را با تنظیمی از «آرمان مهربان» در تالار وحدت به اجرا گذاشت. این ارکستر در ادامه برنامه «از خرمشهر تا قدس»، «نینوای عشق»، «آن عاشقان شرزه»، «سرباز»، «میهن»، «پدر»، «پیکار» و «فتح» را به یادبود دومین سالگرد عروج شهید سلیمانی پیش روی مدعوین به اجرا درآورد. این برنامه همزمان از سوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و دیگر رسانه های شنیداری، دیداری و نوشتاری پوشش داده می شد.



خبرنگار فارس در خلال برنامه از حداد عادل پرسید «در روزهای اخیر بحث هایی در مورد موسیقی به وجود آمده حال آنکه می بینیم در مراسم امشب موسیقی فاخر در پاسداشت مقام و در رثای شهید سلیمانی حضور دارد، در این خصوص توضیح بفرمایید که تکلیف موسیقی به ما هو موسیقی در اینچنین شرایطی چیست؟» که او در پاسخ گفت: یک خاطره از امام راحل نقل می کنم. در سال ۱۳۵۸ که بنده عضو شورای سرپرستی صدا و سیما بودم به همراه چهار نفر از دیگر اعضای این شورا در قم خدمت امام (ره) رسیدیم. من از ایشان سوال کردم نظر حضرتعالی در مورد موسیقی در صدا و سیما چیست؟ امام (ره) فرمودند، موسیقی ای پخش کنید که در مردم حرکت ایجاد کند. موسیقی ای که در مردم رخوت ایجاد می کند را پخش نکنید. و به نظر من این سخن حضرت امام (ره) برای جواب به این سوال و موضوع موسیقی کافیست.



در ادامه برنامه علیرضا افتخاری خواننده نام آشنای موسیقی ایرانی اولین قطعه خود را تقدیم به روح بلند شهید حاج قاسم سلیمانی کرد و به اجرای برنامه ای حماسی در رثای آن سردار شهید پرداخت.


پس از اجرای موسیقی، مجری برنامه از محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی برای سخنرانی دعوت کرد.


 قالیباف ضمن عرض تبریک و تسلیت به مناسبت دومین سالگرد شهادت حاج قاسم گفت: من تسلیت را از این بابت می گویم که مردم و ما به حاج قاسم نیاز داشتیم و حالا در بین ما نیست. و تبریک به این جهت که مکتب حضرت امام (ره) چنین سردارانی را تبریت کرد که از یک روستای محروم در جنوب کرمان که به تعبیر حاج قاسم عزیزمان می گفت ما در دوران کودکی و نوجوانی اکثرا با پای برهنه و بدون کفش در مزرعه کار می کردیم. این انقلاب این ملت این ایران عزیز ما چنین فرصتی را فراهم کرد که چنین شخصی از یک منطقه محروم و از یک خانواده کشاورززاده در دوران دفاع مقدس آنچنان جوانه های استعداد او شکوفا شد که امروز این درخت تنومند و اثرگذار جهان اسلام را در دفاع از مظلومین دیدیم و از این بابت تبریک دارد.



رئیس مجلس در ادامه ضمن تشکر از هنرمندانی که در رثای سردار شهید به اجرای برنامه پرداختند توضیح داد: بسیار سپاسگزارم از عزیزان و بزرگوارانی که در راه اعتلای هنر مقاومت و در بازآفرینی هنری مخصوصا عزیزانمان در هنر موسیقی و شعر اینچنین به میدان آمده اند که این رشادتها را اینگونه ماندگار کرده اند. ان‌شاءالله که ما قدر این هنرمندان متعهدمان که چنین سرمایه های بزرگی برای کشورمان هستند را قدر بشناسیم و راه رشد و نموشان را بیش از گذشته هموار کنیم و جبران کنیم.


وی در خصوص ابعاد وجودی شخصیت حاج قاسم از این شهید والامقام با عنوان هنرمند یاد کرد و گفت: و این را هم می خواهم عرض کنم که انصافا شهید سلیمانی هم یک هنرمند بود. مردی که از این باب می گویم هنرمند بود که شهادت هنر مردان خداست. از این باب می گویم شهید سلیمانی هنرمند بود که به دور از هیاهوهای سیاسی و به دور از خودنمایی های شیطانی چهل سال تمام برای این کشور برای این ملت و برای دفاع از مظلومین و برای سرافرازی مسلمین و احیای اسلام عزیز در این چهل سال بی وقفه مجاهدت کرد. از این باب می گویم شهید سلیمانی یک هنرمند است که از دل مردم بلند شد و تا آخر مردمی باقی ماند و شهید سلیمانی با مردم هم همه وقت مجاهدت کرد. آنهایی که با شهید سلیمانی آشنا هستند می دانند هیچ موقع به دنبال آن نگاههایی که در حوزه دفاع و ماموریت های نظامی و امنیتی و تجهیزات و امکانات هست، نبود و همیشه با مردم زندگی و مجاهدت کرد و با مردم مظلوم از مظلومین دفاع کرد. همانطور که در مدافعین حرم دیدیم و همانطور که در دوران دفاع مقدس از او دیدیم. شهید سلیمانی یک هنرمند بود هنرمندی که جز جهاد و مرد میدان بودن و مرد لحظات سخت بودن، لحظه ای به خود تردید راه نداد.


وی افزود: شهید سلیمانی یک هنرمند بود از این باب که در سخت ترین لحظات درگیری، در واپسین لحظاتی که مرگ در نزدیک ترین فاصله به او بود، با آرامش بود. شهید سلیمانی هنرمند بود که در لحظات سخت، لحظاتی که ثانیه ها به مرگ نزدیک بود ولی در تصمیم گیری با آرامش و طمانینه و دور از هرگونه نگرانی تصمیم می گرفت. شهید سلیمانی هنرمند بود از این جهت که هرگز نترسید چراکه او فقط از خدا می ترسید. شهید سلیمانی هنرمند بود از این جهت که جمع اضداد بود. غضب او از دل رحمت بلند می شد. او منتقد بود ولی اهل گذشت هم بود. شهید سلیمانی مرد میدان و مبارزه بود ولی اهل مذاکره هم بود. شهید سلیمانی لطیف و مظلوم بود ولی مقتدر!


وی افزود: شهید سلیمانی شجاع بود ولی این شجاعت توام با عقلانیت و تدبیر بود. شهید سلیمانی به واقع هنرمند بود و یک انقلابی به تمام معنا ولی انقلابی ای که دو عنصر در درونش وجود داشت، عقل و عهد. شهید سلیمانی اگر شجاع و نترس بود اگر سرباز وطن بود اگر ولایی بود اگر مردمی بود اگر جهادی بود و اگر مرد میدان و شهادت و توکل بود، به این جهت هنرمند بود که مردی امیدوار بود. امید به خدا داشت. شهید سلیمانی مرد خدا بود چون معتقد بود «و کانَ حَقّا عَلَینا نَصرُ المُومِنین» او ایمان داشت که خداوند تبارک و تعالی این حق را به بندگانی که در راه او گام برمیدارند و وفادارند، حق آنها را نصرت و پیروزی می داند، لذا ما هستیم که باید چنین هنری را از مکتب سلیمانی که در حقیقت دست پرورده مکتب حضرت امام (ره) است و سربازش افتخار این ملت و خدمتگذار این مردم بود و برای این مردم و برای اسلام و این کشور خون دل خورد و جانش را فدا کرد و همه زندگی خود را وقف عزت کشور و امت اسلامی کرد و درود میفرستیم به این مردم بزرگ که هنرنمایی کرد و شهادت هنر مردان خداست.



در ادامه برنامه قالیباف به همراه سه فرزند سردار سلیمانی روی صحنه آمدند تا از هنرمندانی که در رثای حاج قاسم آثاری موسیقایی خلق کرده اند با اهداء لوح تقدیر کنند.



در این بخش از علیرضا افتخاری خواننده آهنگ «مرد میدان»، محمد معتمدی برای آهنگ «عشق زیبا» آرش امینی رهبر ارکستر صدا و سیما رازمیک اوهانیان رهبر گروه کر، محمدرضا عقیلی رهبر ارکستر پاپ تنظیم کننده و آهنگساز قطعه «مرد میدان» محمدرضا چراغعلی مدیر پروژه «سرباز»، امیرحسین سمیعی، آرمان مهربان آهنگساز پوئم سمفونی سرباز، امید روشن بین تنظیم کننده، بهرام پاییز خواننده، کیان مقدم خواننده آهنگ «ملک سلیمان»، عرفان عرفانیان مدیر ارکستر سمفونیک صدا و سیما، عبدالرضا صفایی، امیرحسین رضاییان برای قطعه شهادت تقدیر شد.



در بخش بعدی برنامه اثر «اقتدار» ساخته مجید انتظامی با آواز سالار عقیلی و رهبری محمدرضا عقیلی به اجرا درآمد و پس از آن و در بخش پایانی مراسم، علی عطار و گروهش از لبنان دو قطعه لبنانی را به مناسبت دومین سالگرد عروج ملکوتی سردار حاج قاسم سلیمانی اجرا کردند.







انتهای پیام/








کد خبر: ۱۵۶۷۰
۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha