۱۴۳۶۴۴۲_۶۸۱
به گزارش تهران پرس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۷ دی) مجلس شورای اسلامی با طرح اصلاح سازوکار انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان موافقت کردند.

 

این اصلاحیه به منظور تامین نظر شورای نگهبان بوده و بر همین اساس با حذف مواد ۱، ۲ و ۳ طرح الحاق یک ماده به قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی رای گیری شد و در نهایت نمایندگان با این اصلاح موافقت کردند.

 

مواد حذف شده مذکور بدین شرح بودند:

ماده۱- یک مبحث به‌عنوان مبحث دوازدهم (انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان) به فصل اول باب دوم قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی الحاق و ماده (۲۰۱مکرر) به ذیل آن اضافه می‌شود: «ماده۲۰۱مکرر- در اجرای اصل نود و یکم (۹۱) قانون اساسی، رئیس قوه قضائیه حقوقدانان شورای نگهبان را از میان حقوقدانان مسلمان تحصیل‌کرده در رشته‌های مختلف حقوقی با مشخصات کامل به همراه سوابق علمی و تجربی، به تعداد حداقل دوبرابر مورد نیاز، به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کند.

 

تبصره- پس از معرفی حقوقدانان به مجلس شورای اسلامی، انصراف هر یک از آنان قبل از اینکه موضوع در دستور هفتگی مجلس قرار گیرد، امکان‌پذیر است و رئیس قوه قضائیه فرد یا افراد جایگزین را به‌صورت مکتوب به مجلس اعلام می‌کند.»

 

ماده۲- جزء (۲) بند «ز» ماده (۱۱۷) قانون به بند «د» این ماده منتقل می‌شود و عبارت «انتخاب اعضای حقوقدان شورای نگهبان (مرحله دوم)» به‌عنوان یک بند ذیل بند «هـ» ماده (۱۱۷) قانون اضافه می‌شود.

 

ماده۳- متن زیر به‌عنوان تبصره (۶) به ماده (۲۴) قانون آیین‌نامه داخلی اضافه می‌شود: اعضای حقوقدان شورای نگهبان مشمول مقررات این ماده و تبصره‌های آن می‌باشند و با لحاظ ضوابط مقرر در این ماده می‌توان به صلاحیت آنان اعتراض نمود.

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۱۵۶۰۵
۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha