unnamed
به گزارش تهران پرس، محمدرئوف قادری با اشاره به انتقال نمایشگاه پرمخاطب به محل شهر آفتاب گفت: با این انتقال جاذبه جدیدی در جنوب شهر تهران در حوزه‌های مختلفی فراهم خواهد شد.

 

وی ادامه داد: بیش از ۵۲ سال است که تهران با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند و برآورد هزینه رسمی مادی و معنوی این سال ها حکایت از آن دارد که سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه استهلاک، سوخت و ساز، درمان و معالجه در رابطه با آلودگی‌های زیست محیطی و هوا می‌شود.

 

قادری افزود: سالانه حدود ۶ هزار نفر بر اثر آلودگی زیست محیطی و ترافیکی دچار بیماری می‌شوند و از این تعداد نیز سالانه تعدادی جان خود را از دست می‌دهند.

 

وی با بیان اینکه در سال حدود ۲۰۰ روز نمایشگاه پرمخاطب در شهر تهران برگزار می‌شود، گفت: حدود ۲۲۰ تا ۲۵۰ روز در تهران نیز ترافیک و آلودگی هوا و زیست محیطی داریم و این موارد یک مفهوم را می‌رساند که نزدیک به ۸۰ درصد از مفاهیم مطرح شده در رابطه با آلودگی هوا همپوشانی دارند.

 

قادری تاکید کرد: انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به شهر آفتاب به یک مطالبه عمومی و استراتژیک مدیریت شهری تبدیل شده است.

 

مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب در رابطه با برگزاری نمایشگاه‌ها در محل شهر آفتاب گفت: از اسفند ۹۸ تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزاری هرگونه نمایشگاه‌های پرمخاطب در این محل ممنوع بود اما پیش از این ۸۶ نمایشگاه برگزار شد و از نیمه اول مهرماه تا به امروز، ۲۰ نمایشگاه برگزار شد.

 

وی یادآور شد که تا پایان سال نیز تعداد دیگری از نمایشگاه‌های پرمخاطب در محل شهر آفتاب برگزار می‌شود اما متاسفانه مدیریت شهری گذشته نسبت به توسعه شهر آفتاب بی تفاوت بود با این حال نمایشگاه شهر آفتاب آمادگی برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب را دارد.

 

قادری گفت: در سه ماه آینده نیز ۳۶ هزار مترمربع به ظرفیت نمایشگاه شهر آفتاب اضافه خواهد شد که این اقدام خوبی در راستای برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در نمایشگاه شهر آفتاب خواهد بود.

 

مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب با تاکید بر اینکه با برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در محل شهر آفتاب درآمدهای پایدار شهرداری نیز افزایش پیدا خواهد کرد، افزود: متاسفانه به دلیل مقاومت نهادهای تصدی‌گر انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به شهر آفتاب تاکنون محقق نشده است.

 

پس از استماع سخنان مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب، سیداحمد علوی عضو شورای شهر تهران خطاب به وی گفت: حتما باید استانداری تهران را وارد این موضوع کنیم چرا که این بخش در قبال ترافیک و آلودگی هوا هم مسئولیت دارد.

 

وی افزود: مردم ساعت‌ها در ترافیک معطلند و مشکلات ناشی از آن بر زندگی آنها تأثیرگذار است و از این رو استانداری باید به عنوان یک بازو و اهرم مطالبه‌گر در زمینه انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به شهر آفتاب عمل کند.

 

علوی یادآور شد: زمین فعلی نمایشگاه بین‌المللی تهران بزرگ است و باید با همت شورا، دولت و شهرداری تلاش شود که این زمین دوباره تبدیل به مکانی نشود که ترافیک را در پایتخت ایجاد کند.

 

تغییر کاربری نمایشگاه بین المللی به فضای سبز

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم در خصوص این موضوع گفت: در طرح جامع تهران برای زمین فعلی نمایشگاه بین المللی فکر شده و کاربری اداری و تجاری نخواهد داشت.

وی افزود: این محل برای توسعه فضای سبز و پارک های دانش بنیان در نظر گرفته شده است.

 

چمران با اشاره به اینکه انتقال محل برگزاری نمایشگاهها به سال ۱۳۸۳ باز می شود، توضیح داد: درآن سال، یک نمایشگاه شلوغ در این محل در حوزه خودرو برگزار و مردم مجبور شدند به دلیل قفل شدن منطقه، خودروهایشان را در بزرگراه رها کنند که با این اتفاق جلسه ای با حضور رئیس جمهور وقت، رئیس نیروی انتظامی و شهردار وقت برگزار کردیم و تفاهم نامه ای منعقد و مقرر شد که محل برگزاری نمایشگاه منتقل شود.

 

وی افزود: بر این اساس سال ۱۳۸۴ نمایشگاه های پرمخاطب کتاب و بهاره تعطیل شد و قرار شد خارج تهران نمایشگاهی بسازیم.

 

علی اصغر قائمی عضو دیگر شورای شهر تهران هم گفت: مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بین المللی تهران به صراحت تصمیم گیری درباره تعطیلی نمایشگاه بین المللی تهران را در صلاحیت شورای شهر ندانسته و من از این اظهارات تعجب کردم چراکه تصمیم گیری درباره شرایط زندگی شهر تهران قسمتی از اختیار شورای شهر است و این فرد باید توجیه شود.

 

چمران اما در پاسخ به وی از تماس مدیرعامل شرکت نمایشگاه های تهران و تقاضای وی برای برگزاری جلسه خبر داد و خاطرنشان کرد: منتظر ایجاد شرایط برگزاری جلسه مشترک با کمیسیون عمران و حمل و نقل هستیم.

 

ضمانت اجرای طرح انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب چیست؟

ناصر امانی  عضو دیگر شورای شهر هم  در جریان بررسی طرح «الزام شهرداری تهران به انتقال نمایشگاه بین المللی تهران به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب » گفت: آفتاب آمد دلیل آفتاب، آن زمانی که می‌گویم ما سه تهران داریم و تا زمانی که این موضوع حل نشود،مشکلات تهران حل نمی شود، پرسش من این است که ضمانت اجرایی این طرح چیست؟

 

وی ادامه داد: یک زمانی، کمیسیون زیربنایی دولت انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب را تصویب کرد اما معاون وزیر صمت زیربار اجرای آن نرفت و اعلام کردند که شورا نمی‌تواند برای ما تعیین تکلیف کند. در شرایطی که بخشی از دولت زیر بار مصوبه هیئت دولت نرفته، چه ضمانتی است که مصوبه ما به نتیجه برسد؟

 

این عضو شورا اضافه کرد: برای بهره‌برداری نمایشگاه به پنج هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم، آیا امکان گنجاندن این عدد در بودجه ۱۴۰۱ وجود دارد؟ به فرض پیش‌بینی، آیا امکان تامین و اختصاص آن به شهر آفتاب هست؟ مصوبه باید به گونه‌ای باشد که به سرنوشت مصوبات قبلی دچار نشود.

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۵۳۵۷
۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha