۱۶۹۲۹۳۹۳۲
به گزارش تهران پرس، جلسه ۷۶۴ شورای فرهنگ عمومی روز سه شنبه با حضور اعضا به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این وزارتخانه برگزار شد و «طرح تحول حجاب و عفاف» در کشور از مباحث پیش از دستور این نشست بود.

 

محمدمهدی اسماعیلی در این نشست اظهار داشت: اجرای کامل قانون عفاف و حجاب را ماموریت خود در این وزارتخانه می دانیم، لازم است نه کار ایجابی را معطل کار سلبی کنیم نه برعکس، هر دو حوزه باید باهم انجام شود، اگر در جامعه هنجار شکنی اتفاق بیفتد نمی توان صبر کرد تا کار ایجابی جواب دهد، با هنجار شکن باید برخورد کرد، اشکالات قانونی اگر وجود دارد در این زمینه باید حل شود.

اسماعیلی گفت: نمی توانیم کار سلبی را تعطیل یا معطل به کار ایجابی کنیم، در عین حال کار ایجابی هم دستگاه های خود را دارد ما در نهادهای دولتی مقابله با هنجارشکنی را مطابق با قانون اجرا می کنیم. چون معتقدیم دستگاه های دولتی باید از خود شروع کنند. ما در زمینه اجرای قانون کاستی نداریم شاید در حوزه برخوردانتظامی نیاز به ترمیم هایی داریم اما در سیستم های اداری آیین نامه و دستورالعمل زیادی داریم که در حال حاضر اجرا نمی شود که باید در این زمینه تحولاتی صورت گیرد.

 

وزیر فرهنگ تاکید کرد: اگر کاری خلاف شرع و قانون است هیچ مجوزی مانع برخورد با آن نیست.

 

وی دستور داد: کارگروه ویژه با حضور دستگاه های مرتبط از جمله دانشگاه، روحانیت، نماینده حوزه، نیروی انتظامی و غیره شکل بگیرد و متن آماده شده در این خصوص نیز تکمیل گردد اما ظرف یک هفته آینده دستگاه های عضو مجموعه نظرات دستگاه خود را به دبیرخانه اعلام دارند.

 

در مورد اجرای قانون حجاب و عفاف نیازمند برنامه جامع اقدام مشترک هستیم

دبیر شورای فرهنگ عمومی نیز در این نشست، اظهار داشت: از سال ۸۷ به بعد پیگیری مصوبه (۴۲۷‌) «حجاب و عفاف شورای اجتماعی کشور» به وزارت کشور سپرده شد که تلاش‌ها و اقداماتی صورت گرفت.

 

سیدمجید امامی افزود: این روزها در مساله حجاب و عفاف شاهد بی‌نظمی نیستیم، در دولت سیزدهم هم سه نهاد نظارتی شورای اجتماعی کشور، ستاد احیای حجاب و عفاف و شورای فرهنگ عمومی همزمان در این زمینه اهتمام ویژه دارند. در تلاشیم کارها را بدون شتابزدگی اما با دقت پیش ببریم و لازم است سیاست‌های اجرایی و روش‌ها در این زمینه با توجه به پیچیدگی و چندرنگی پدیده به صورت سالانه بازنگری شود چون ارائه یک روش واحد به نظر عقب ماندن از قضیه می‌رسد.

 

وی ادامه داد: سه سیاست اجرایی حاکم بر رویکرد و طرح حجاب و عفاف است. اولین رویکرد این است که به اجماع دستگاه‌ها و نهادها توجه بیشتر کنیم. اختلاف‌ها، بخواهیم یا نخواهیم اختلافاتی در روش و اولویت‌ها و تشریک مصادیق وجود دارد، باید بر اولویت ها اجماع کنیم اختلافات و تفاوت نظرها در طول مسیر رفع می شود.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی افزود: رویکرد دوم این است که به علت‌ها بیشتر بپردازیم. ما مصوبه جدیدی لازم نداریم بلکه برنامه‌ریزی جدی و برنامه اقدام مشترک لازم داریم. رویکرد سوم الزام تکلیف اجرا برای تمام دستگاه‌ها در ابتدا است.

 

بنابر این گزارش، لزوم عزم و جزم جدی مسئولان و پیش بینی بودجه برای اجرای قوانین حجاب و عفاف، لزوم تشکیل اتاق فکر و تاکتیک، لزوم تولید محتوا، اقناع شخصی در مورد لزوم اجرای قوانین این حوزه، تجدید نظر در بازدارندگی قوانین موجود و رسیدن نگاه‌ها به اقدام و عمل، آغاز اجرای قانون حجاب از نهادهای دولتی، تثبیت قوانین حجاب و اجرای آن و عدم تغییر همزمان با تغییر دولت‌ها و غیره از جمله موارد مطرح شده از سوی اعضا بود.

 

خصوصیات فضای مجازی تنوع جرایم در کنار تنوع خدمات است

«تحول دستگاه های فرهنگی در تراز جهان پلتفرمی و عصر دیجیتالی» موضوع دستور جلسه امروز بود. که دبیر مرکز ملی فضای مجازی کشور در این زمینه اظهار داشت: وارد عصری شده ایم که گریزی از جهانی شدن نیست، روابط موجود در جوامع شبکه ای شده و امروز جهانی و شبکه ای شدن ما مستلزم تغییر شکل حاکمیت و قرارگرفتن در نظم جهانی است. ما می توانیم به دنبال قلمرو سازی خود باشیم و این فضا فراتر از فیزیکی است.

 

سیدابوالحسن فیروزآبادی افزود: شکل پیاده سازی هم پلتفرمی است یعنی سرزمین‌های پلتفرم ها را شرکت‌ها ایجاد می کنند که این شرکت ها هم به دنبال اعمال حاکمیت در این قلمروها هستند و سپهر قائم در این عرصه نیز سپهر رسانه ای است.

 

وی ادامه داد: در آینده حرکت انسان از اتصال ۲۴ ساعته به فضای مجازی به سمت زیست کامل است که عوامل اجتماعی و اقتصادی محرک این مساله هستند، بازیگران اقتصادی سازنده و بازیگران اجتماعی استفاده کنندگان پلتفرم های مجازی هستند.

 

دبیر مرکز ملی فضای مجازی کشور تصریح کرد: اقتصاد جهانی بر این اساس به سمت خدماتی شدن می رود که بر بستر فضای مجازی صورت می گیرد و سعی می کند مبتنی بر نواوری باشد و برای اینکه بتوانند یک قلمرو تعریف شده داشته باشند نظام ارزش گذاری قرار می دهند، خصوصیات فضای مجازی تنوع جرایم در کنار تنوع خدمات است. این مساله جهانی اثراتش را در ایران هم بالتبع دارد.

 

فیروزآبادی افزود: یکی از ریشه‌های بی‌حجابی و اجتماعی شدن آن ترویج آن در فضای مجازی است که این مشکل را همه کشور به وجهی دارند. چون قدرت نرم از قدرت سخت بویژه در چارچوب سرزمینی قوی‌تر است و قدرت نرم نه در چارچوب سرزمین ما که در چارچوب جوامع جهانی ساخته می‌شود.

 

وی ادامه داد: با جرایم سازمان یافته و نوپدید در فضای مجازی مواجهیم و خصوصیت این جرم تعریف نشدگی است. و امروز از اصول حکمرانی فضای مجازی هماهنگی مبتنی بر هماهنگی و همکاری همدلانه است. در سیاست گذاری‌های فرهنگی کشور بازیگران اصلی باید مورد توجه قرار گیرند و اگر در این سیستم جهانی شبکه ای شده به این قضیه توجه نشود دچار بحران می‌شویم.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۱۵۳۶۲
۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha