۱۴۰۰۰۹۲۰۰۰۰۷۶۸_Test_PhotoN
به گزارش تهران پرس، شیوه جمع آوری پسماند تهران از ابتدای تشکیل مدیریت شهری ششم مورد انتقاد جدی اعضای شورای شهر قرار گرفت و آنها خواستار تغییر روند مدیریت پسماند در تهران شدند.

 

بنابر سیاست های پسماند در دوره پنجم شهری طی مدت ۴ سال، بر طبق طرح کاپ برای نوسازی مخازن زباله اقدامی نشده بود و برخی از محلات به سمت کاهش مخازن رفته بودند، این مساله باعث پراکنش زباله ها در سطح شهر و افزایش زباله گردی شده بود.

 

ایده کاهش مخازن به منظور اجرای طرح تفکیک پسماند از مبدا با اجرای ناقص در این کلانشهر معضل آفرین شده بود و مدیران شهری تازه نفس در دوره ششم به فکر تکمیل این چرخه افتادند.

 

مدیریت پسماند به داخل خانه شهروندان منتقل می شود

جلال بهرامی معاون خدمات شهری شهرداری تهران در واکنش به انتقادات موجود و ایده جمع آوری مخازن زباله که در برنامه جامع مدیریت پسماند دیده شده است، گفت: شکل جمع‌آوری پسماند با کاهش تعداد مخازنی که در درون شهر داریم باید تغییر یابد، اما این کار با یک شیوه کامل اجرای عملیات جمع آوری پسماند ممکن است.

 

معاون شهردار تهران با انتقاد از ادامه روند جمع آوری پسماند به شکل ده سال گذشته اظهار داشت: باید تفکیک از مبدا همراه با  نظم دهی تخلیه مخازن دنبال شود، یعنی با کاهش  تعداد مخازن،  شکل نظم تخلیه پسماند "تر" هم باز تعریف  شود و هر شهروندی مدیریت پسماند خود را برعهده بگیرد.

 

وی با تاکید بر اینکه باید با فرهنگسازی مردم را در کاهش تولید پسماند تشویق کنیم، ابراز داشت: اگر بتوانیم طرح تفکیک از مبدا را به درستی انجام دهیم، در بخش اعظم مدیریت پسماند موفق خواهیم شد.

 

معاون شهردار تهرن افزود: در غیر این صورت هر طرحی برای کاهش تعداد مخازن سطح شهر نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

 

بهرامی از برنامه ریزی در زمینه تامین زیرساخت های فناورانه و طراحی ایجاد  اپلیکیشن های تفکیک زباله خبر داد و گفت: طراحی اپلیکیشن های جمع آوری و تفکیک زباله آغاز شده و شهرداری تهران با صاحب چند پلتفرم در این زمینه وارد مذاکره شده است، تا مردم بتوانند با کمک اپلیکیشن های جمع آوری پسماند، زباله های خود را مدیریت کنند.

 

وی با اشاره به موضوع دفن زباله‌های مازاد در آرادکوه، عنوان کرد: تقریباً بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن زباله دفن می‌شود. باید برنامه‌ ریزی انجام شود تا تنها ۱۰ درصد از زباله تولیدی، دفن شود.

 

راه اندازی یک «اپ» جامع تفکیک زباله

در همین راستا اخیرا محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران به بررسی جوانب مربوط به استقرار اپلیکیشن‌های مختلف برای مدیریت پسماند شهر تهران پرداخته و بر لزوم عدم تعدد اپلیکیشن‌ها در مدیریت پسماند شهر تهران تاکید کرده و گفته است: ابهام، تناقض و تعارض در ابتدای به کارگیری اپلیکیشن‌ها امری طبیعی بوده و نباید در ابتدای کار انتظار بازدهی بالا را داشت.

 

وی با تاکید بر لزوم محدودسازی تعداد اپلیکیشن‌ها به منظور بهبود روند بهره‌گیری از این نوع هوشمندسازی، ابراز داشت: بهتر است یک اپلیکیشن جامع و موفق به عنوان سرگروه سه اپلیکیشن فعال در این حوزه انتخاب شده و شهروندان تنها با «اپ» اصلی در ارتباط باشند و سازمان نیز بر تمامی امور نظارت داشته باشد.

 

خرید پسماند خشک شهروندان با قیمت واقعی، مشوقی برای مشارکت شهروندی

محمدمهدی عزیزی، سرپرست سازمان مدیریت پسماند نیز با تاکید بر توجه به اولویت‌های زیست محیطی در اجرای تمامی پروژه‌ها و برنامه‌های این سازمان گفت: کاربرد ابزار هوشمندسازی در مدیریت پسماند شهر از این امر مستثنی نیست، اما ایجاد مشوق‌های جانبی از جمله خرید پسماند خشک شهروندان با قیمت واقعی به منظور تشویق و ترغیب یکی از اضلاع اصلی اقدامات محیط زیستی از برنامه‌های این سازمان است که بر موضوع استقبال کاربران تاثیر زیادی خواهد داشت.

 

وی با استقبال از ایده استفاده از یک اپلیکیشن اصلی و سه اپلیکیشن فرعی خاطر نشان کرد: هدف نهایی ما در کاربرد این ابزار فناوری، ارتقاء تفکیک پسماند در مبدا و افزایش جلب مشارکت شهروندان است که با جایگزینی این روش نوین به جای روش‌های سنتی و در دستور کار قرار دادن مراجعه روزانه خودروهای ملودی به درب منازل، علاوه بر راستی آزمایی پیمانکاران و استانداردسازی مدل مدیریت پسماند شهر تهران، شاهد کاهش تعداد زباله‌گردها و افزایش میزان تفکیک پسماند خشک از تر در مبدا خواهیم بود.

 

منبع: فارس

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۱۵۰۷۱
۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۵
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha