۲۸۹۷۹۹
به گزارش تهران پرس، سید احمد خادم روز دوشنبه در حاشیه گردهمایی بزرگ روز جهانی معلولان شهرستان ری، اظهار داشت: معلولان می توانند با استفاده از خانه های کوچک مراقبتی ضمن دریافت خدمات توانبخشی مانند فیزیوتراپی، کاردرمانی، بینایی و شنوایی در بطن جامعه قرار گیرند.

 

وی با تاکید براینکه یکی از اهداف مهم ایجاد خانه های مراقبتی کوچک حفظ کرامت معلولان و جامعه هدف سازمان بهزیستی است، عنوان کرد: ظرفیت این خانه که در محلات و نقاط مختلف شهر هستند حداکثر ۱۰ نفر است.

 

خادم یادآور شد: افراد خیری که دارای واحدهای خالی در شهرها هستند می توانند با مراجعه به سازمان بهزیستی و استفاده از کارشناسان جوان این عرصه نسبت به ایجاد خانه های مراقبتی کوچک اقدام کنند.

 

وی با بیان اینکه هر متخصص و فارغ التحصیل رشته های مختلف توانبخشی می تواند پنج خانه مراقبتی کوچک را مدیریت کند، افزود: سازمان بهزیستی برای تامین مخارج و نیازهای معلولان در این خانه کمک هزینه درمانی، پرستاری و سایر هزینه ها را می دهد.

 

خادم در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۷۵ مرکز نگهداری معلولان به صورت انتفاعی و خیریه در استان تهران فعال هستند، بیان داشت: شیوع ویروس کرونا ارائه خدمات در این مراکز را کمی با مشکل روبرو کرده است که امیدواریم در دوران پسا کرونا این مشکلات برطرف شود.

 

وی یادآور شد: خوشبختانه با همکاری یکی از مراکز خیریه به زودی ۲۹۰ دستگاه تهویه هوا تهیه و در خدمت مراکز نگهداری سالمندان و معلولان قرار خواهد گرفت.

 

خادم در بخش دیگر سخنان خود با تاکید براینکه سیاست سازمان بهزیستی به سمت استفاده از معلولان برای تصمیم سازی و تصمیم گیری سازمانی پیش می رود، اظهار داشت: معلولان با ایجاد تشکل های مختلف می توانند در این حوزه حضور فعال داشته باشند که تاکنون ۲ تشکل ناشنوایان و معلولان جسمی و حرکتی ایجاد شده است و به زودی سایر تشکل ها نیز شکل خواهد گرفت.

 

وی یادآور شد: سازمان بهزیستی معتقد است که باید معلولان و جامعه هدف این سازمان به شکل فعالانه و مسئولانه در خصوص آینده خود تصمیم گیری کنند و سیاست های اصلی بهزیستی را تدوین نمایند.

 

خادم در خصوص استفاده مساوی معلولان از خدمات اجتماعی و فرصت های شغلی جامعه نیز عنوان کرد: سازمان های مختلف اجرایی باید بدانند که افراد معلول محدودیت های خاصی دارند و این موجب نمی شود که کلا محدود باشند از همین جهت این افراد می توانند خدمات خوبی در حوزه های مختلف ارائه دهند.

 

وی اضافه کرد: معلولان باید در مشاغلی که می توانند انجام دهند در سازمان ها و ادارات استخدام شوند تا مانند سایر افراد حق مساوی در استفاده از خدمات را داشته باشند.

 

خادم با بیان اینکه تولیدات مختلف هنری و صنعتی معلولان هم اکنون به خوبی عرضه می شود ولی بازار خوبی ندارد، ابراز کرد: گروه های جهادی در این حوزه وارد عمل شده اند تا تولیدات این افراد را به صورت تضمینی خرید و در سطح جامعه توزیع کنند.

 

وی یادآور شد: شهرداری تهران اقدامات خوبی در خصوص مناسب سازی معابر انجام داده است ولی با توجه به وسعت کلان شهر تهران و تعداد افراد معلول این روند باید بیش از پیش ادامه داشته باشد.

 

همایش بزرگ روز جهانی معلول امروز(دوشنبه) با ویلچررانی معلولان از حرم عبدالعظیم(ع) به سمت باملند شهرری ادامه داشت و مسئولان مختلف استانی و شهرستانی در این مراسم حضور داشتند.

 

سوم دسامبر هر سال (برابر با ۱۲ آذر ماه) از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی معلولین اعلام شده است. هدف از نام‌گذاری این روز افزایش آگاهی عمومی، درک و پذیرش افراد دارای معلولیت و تجلیل از دستاوردها و مشارکت‌های آن‌ها است.
کد خبر: ۱۴۷۳۹
۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۲
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha