img-IMG_20201202_202748_529
به گزارش خبرنگار تهران پرس؛ محمد میرزا بیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری در نشست خبری‌ به مناسبت گرامیداشت هفته پرستار که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: سازمان نظام پرستاری در کنار معاونت پرستاری از جمله نهادهای دولتی است که اهدافی را پیگیری می‌کند.

 

وی با تاکید بر خدمت‌رسانی با کیفیت به مردم گفت: ۱۵۰ پرستار در مقابله با کرونا به شهادت رسیدند‌. بر اساس استاندارد بین المللی در ازای هر تخت باید ۲ و نیم پرستار باشد که امروز متاسفانه با این استاندارد فاصله چشم گیری داریم‌.

 

این مقام مسئول در خصوص نظام پرداخت گفت: این موضوع به علت نداشتن چهارچوب مشخص محل اختلاف شده است. مقایسه پرداختی بین دو پرستار دردی دوا نمی کند. در نظام سلامت باید چهارچوب به نحوی در نظر گرفته شود که تمامی افراد به حق خود برسند. در آینده نزدیک شاهد اخبار خوبی در این حوزه خواهیم بود.

 

وی افزود: مسائل فوق العاده خاص همانند سختی کار و بازنشستی و... در دست پیگیری است. کرونا ثابت کرد که محل خدمت تیم سلامت صرفا در بیمارستان توسط پزشک نیست. نماد این موضوع ارائه خدمات پزشکی در منزل توسط پرستاران است‌. به افرادی که بیماری حاد ندارند می توان خدمات پزشکی را در منزل و با قیمت کمتر ارائه کرد‌.

 

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه خدمت در بیمارستان با این قیمت ارائه می شود، گفت: باید مردم خود انتخاب کنند که می‌خواهند در منزل و یا در بیمارستان از خدمات پزشکی استقاده کنند. زمانی احساس رضایت می‌کنیم که مردم از خدمات ما راضی باشند و پرستاران نیز از نحوه حضور خود در بیمارستان راضی باشد.

 

وی در خصوص مهاجرت پرستاران گفت: دانش و اخلاق پرستاران ایرانی منجر به این شده است که دنیا از حضور این پرستاران استقبال کنند. اکنون در یک بخش ۱۰ پرستار داریم که با چند نوع قرار داد و پرداختی داریم. باید خدماتی بیشتر دیگر کشورها به پرستاران ارائه شود که از مهاجرت آن ها جلوگیری شود.

 

میرزابیگی گفت: در موج اول کرونا با وعده هایی پرستاران را ۸۹ روزه جذب کردند اما بعد از موج اول آن ها را خانه نشین کردند که خدا صاحب این ایده را هدایت کند! امیدواریم در دولت جدید با این موضوع برخورد شود و قرار داد ۸۹ روزه نداشته باشیم.

 

رئیس سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: مجوزهای استخدامی خوبی تا امروز داده شده است؛ نباید مجوز استخدامی را به تغییر وضعیت پرستاران تبدیل کنیم‌! مجوز استخدامی به معنای جذب نیرو است نه تغییر وضعیت آنان!

 

نیازمند مشارکت حداکثری مردم در پیشبرد برنامه‌های نظام سلامت هستیم

 

عباس عبادی،معون وزیر بهداشت نیز در این جلسه با عنوان این مطلب که سلامت ما مرهون مدافعان سلامت است، گفت: مردم در دوران کرونا باعث شد بیشتر با خدمات ارزشمند کادر بهداشت و درمان آشنا شوند.

 

وی افزود: ما نیازمند مشارکت حداکثری مردم در پیشبرد برنامه‌های نظام سلامت هستیم و اگر غیر از این باشد، شاید برنامه‌های ما با شکست مواجه شود. در همه جای دنیا، مشارکت مردم منجر به ارزان سازی خدمات شده است و امیدواریم بتوانیم رویکرد نظام سلامت را تغییر دهیم تا بتوانیم منابع حوزه سلامت را مدیریت کنیم.

 

عبادی گفت: توانمندی پرستاران فقط در داخل بیمارستان‌ها باقی مانده است، در حالی که این ظرفیت در نیروی پرستاری وجود دارد که خدمات مراقبتی را در جامعه داشته باشد و توسعه و گسترش پرستار بهداشت، می‌تواند ما را در ارتقای سطح سلامت جامعه کمک کند.

 

عبادی در خصوص وضعیت شهدای پرستاری، گفت: آمار‌ها حکایت از قطعی شدن پرونده ۶۶ پرستار شهید دارد و این فرایند همچنان ادامه دارد.

 

وی در ارتباط با تغییر وضعیت نیرو‌های پرستاری، افزود: در شرایط موجود ۰.۹ نیروی پرستاری به ازای هر تخت بیمارستانی در کشور داریم.

 

معاون وزیر بهداشت با مخاطب قرار دادن مسئولان خارج از وزارت بهداشت، ادامه داد: بی توجهی به حوزه پرستاری، بی توجهی به سلامت خودمان است؛ لذا امیدواریم به زبان مشترک در اهمیت حرفه پرستاری و نظام سلامت برسیم.

 

انتهای پیام/

 
کد خبر: ۱۴۷۱۱
۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha