۰۳-۰۴ (۵)jpg
به گزارش تهران پرس، مدیران شهری برای رفع ترافیک معابر اطراف نمایشگاه بین‌المللی تهران در مناطق یک، ۲ و ۳ چاره‌ای جز تعطیلی و انتقال آن به نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در جنوب پایتخت نمی‌دانند.

 

این در حالی است که نمایشگاه شهر آفتاب در سال‌۱۳۹۵ در زمینی حدود ۱۳۸هکتار در مجاورت مرقد مطهر امام خمینی‌(ره) ساخته شده تا این فضای نمایشگاهی میزبان رویدادهای بزرگ باشد و از ترافیک معابر درون‌شهری کاسته شود. آمارها نشان می‌دهد که پیک ترافیکی در معابر محدوده‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران حدود ۱۸ساعت در روز است که ۸ساعت از آن متاثر از برگزاری نمایشگاه‌ها گزارش شده است.

 

در این‌باره نیز اعضای شورای شهر در تلاش هستند موضوع نمایشگاه بین‌‌‌المللی تهران را مطرح کنند و با اقدامات لازم به کمک نهادهای ذیربط مشکل ترافیک و آلودگی هوا را به سرانجام برسانند.

 

در این‌باره رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: «راه‌حل علمی برای برطرف‌شدن بخشی از مشکل ترافیک تهران مشخص و تاکنون مراحل قانونی به این منظور طی شده است و می‌بایستی برای رفع و حل آن تصمیم جدی گرفته شود. چون برای ساخت مجموعه شهر آفتاب سرمایه‌گذاری هنگفتی متکی بر کار کارشناسی با بررسی‌های علمی و مطالعات دقیق انجام شده  تا شاهد برگزاری نمایشگاه‌ها در آنجا باشیم اما تاکنون استقبالی از آن نشده است و تا به امروز، گام مؤثری در زمینه انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برداشته نشده است.»

 

سیدجعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه فعالیت نمایشگاه بین‌المللی تهران باید هر‌چه زودتر به نفع بالابردن کیفیت زندگی شهروندان لغو و پلمب شود، افزود: «نمایشگاه شهر آفتاب زیرساخت‌های لازم را برای میزبانی دارد و با توجه به هزینه گزافی که صرف نگهداشت آن می‌شود، باید از این مجموعه مجهز بهره‌برداری لازم صورت گیرد. نمایشگاه شهر آفتاب دسترسی خوبی به وسایل حمل‌ونقل عمومی اعم از مترو و ظرفیت ۱۰هزار پارک خودرو دارد.»

 

مسئولان الزاماتی برای برگزاری هر نمایشگاه دارند

مهدی عابدینی، مدیر اداره مهندسی ترافیک سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران برای به حداقل رساندن مشکلات ترافیکی نمایشگاه‌های بین‌المللی در معابر شمالی تهران به برگزاری جلسه شورای ترافیک اشاره داشت و در این‌باره به همشهری گفت: «برنامه اصلی برای حل این مشکل شهری، برنامه بلندمدت انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به نمایشگاه شهر آفتاب است. اما برای اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت جلساتی در شورای ترافیک یک‌بار در سال‌۱۳۹۸ و بار دیگر سال‌۱۴۰۰ برگزار شد.

 

در این جلسات چند الزام مطرح شد که مسئولان نمایشگاه برای برگزاری موظف به رعایت آنها شده‌اند. در واقع برای برگزاری هر نمایشگاه پرمخاطب باید به این الزامات توجه شود. مشاوران ترافیکی نمایشگاه بین‌المللی باید قبل و بعد از برگزاری نمایشگاه مطالعه‌‌ای درباره حجم سفرها و ترافیک در معابر انجام بدهند و در زمان برگزاری نمایشگاه بعدی راهکار ارائه بدهند. الزام دیگر اینکه در نیمه اول مهرماه و نیمه دوم اسفند‌ماه نباید نمایشگاه برگزار شود و در نیمه دوم سال، نمایشگاه باید ساعت ۱۶:۳۰ قبل از ترافیک‌های شهری تمام شود.

 

چند نمایشگاه پرمخاطب را نباید به‌طور همزمان برگزار کنند. هر سال باید تا انتهای بهمن‌ماه لیست نمایشگاه‌ها را به سازمان ترافیک تهران ارسال کنند و اگر سازمان پس از بررسی تأیید کرد، مجوز برای برپایی نمایشگاه‌ها را ارائه می‌کند.» به‌گفته او برپایی نمایشگاه بدون مجوز سازمان ترافیک ممنوع است و به لحاظ ترافیکی تأییدیه ندارد.

 

عابدینی افزود: «برای تردد و حمل‌ونقل عمومی چند خط اتوبوس به مهم‌ترین ایستگاه‌های مترو بگذارند تا تردد با خودروی شخصی کم شود. همچنین تفاهمنامه‌ای بین نمایشگاه بین‌المللی و مترو انجام شده تا هزینه ساخت مترو را نمایشگاه بپردازد. تنها راه‌های دسترسی به نمایشگاه بین‌المللی تهران از خیابان سئول و چمران است و هیچ مسیر جایگزین دیگری برای آن وجود ندارد.»

 

او با بیان اینکه مطالعات بسیاری برای این موضوع تا‌به‌حال انجام شده، گفت: «در نمودارها تراکم ترافیک در روزهایی که نمایشگاه برگزار می‌شود و روزهایی که نمایشگاه برگزار نمی‌شود، وجود دارد و براساس آن شدت تراکم در بزرگراه چمران را به‌صورت تصاعدی نشان می‌دهد. متأسفانه با همه تلاش‌هایی که مسئولان نمایشگاه برای کاهش ترافیک دارند نتیجه مثبتی دیده نشده است. به همین‌خاطر به انتقال نمایشگاه باید جدی‌تر نگاه شود.»

 

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۱۴۶۶۵
۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha