عبدالملکی-حجت الله
به گزارش تهران پرس، حجت‌الله عبدالملکی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون ویژه جهش تولید از نحوه اجرای قوانین اشتغال زایی، گزارشی درباره وضعیت بیکاری کشور ارائه کرد و اظهار داشت: ما پنج گروه مخاطب در حوزه اشتغال داریم که مخاطب ما صرفاً جمعیت بیکار صرف نیستند؛ یک گروه بیکاران مطلق هستند و حدود ۲٫۴ میلیون نفر هستند، یک گروه اشتغال ناپایدار و ناامید شدگان، یک گروه در جستجوی کار، یک گروه شاغلان کم‌درآمد و گروه دیگر شاغلان غیر رسمی هستند که حدود چهار و نیم میلیون نفر هستند که مجموع اینها ۱۴ میلیون نفر می‌شوند.

 

وی افزود: اگر بخواهیم بر مبنای شغل شایسته، برنامه‌ریزی کنیم حدود ۱۴ میلیون نفر جمعیت مخاطب داریم.

 

وزیر کار در ادامه بیان کرد: نرخ مشارکتی که ما داریم ۴۱ درصد است و نرخ بیکاری رسمی و آنچه که جمعیت بیکار مستقر است، ۲٫۶ دهم میلیون نفر هستند.

 

عبدالملکی با اشاره به اینکه جوانان از ۱۸ تا ۳۶ سال ۲٫۱۸ دهم درصد است،‌ گفت: کسانی که جوان هستند در حال آموزش و تحصیلات نیستند و در حال اشتغال هم نیستند ـ که متاسفانه در استان‌های غربی و شمالی و سیستان و بلوچستان هستند ـ بیش از ۴۰ درصد بیکار هستند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: برنامه‌های اشتغال زیادی در کشور تاکنون اجرا شده است اما پیش از این برنامه‌های اشتغال ما متاسفانه به صورت جزیره‌ای اعلام و مطرح شده یعنی سیستم بانکی ما فقط به دنبال وام دادن بوده و به این ترتیب دستگاه‌های مختلف به صورت جزیره‌ای و بخشی در حوزه اشتغال کار می کردند لذا به رغم این که ده‌ها هزار میلیارد تومان در طول این سال‌ها برای اشتغال زایی هزینه شده اما وضعیت اشتغال به حال خود باقی مانده است.

 

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: آنچه که ما در دولت سیزدهم شروع کردیم، نگاه زیست بومی به مقوله اشتغال است، زیست بومی در حوزه اشتغال طراحی شد و با همکاری همه دستگاه‌ها پیشرفت در این زیست‌بوم با ارتباط بین اشتغال و تولید را شاهد هستیم.

 

عبدالملکی با اشاره به اینکه تولید منجر به اشتغال خواهد شد، گفت: اگر تولید افزایش پیدا کند باعث ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتری می‌شود و همچنین اگر کیفیت نیروی کار افزایش پیدا کند ما بهره‌وری تولید را خواهیم داشت؛ برای اینکه این دوگانه اشتغال و تولید کار کند باید این بخش فعال باشد.

 

وی اضافه کرد:‌ ما از تولید با تاکید بر بخش‌های دارایی وضعیت ملی و منطقه‌ای و مشاغل کم سرمایه و افزایش تولید از طریق فعال سازی واحد‌های تعطیل و نیمه تعطیل و سرمایه‌گذاری‌های جدید حرکت کردیم؛ این چرخه تولید در حوزه تامین مالی هدایت نقدینگی و تاکید بر اهرم های اجتماعی و تسهیل تضامین باید تسهیل شود و همچنین بهینه سازی شبکه توزیع و در بخش سوم موضوع فناوری و نوآوری در تولیدو  توسعه صنایع و فعالیت‌های متناسب با نیاز تولید ادامه دارد.

 

منبع: فارس

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۱۴۴۶۸
۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha