با توجه به برنامه‌ریزی سازمان حج و زیارت در حال حاضر ثبت‌نام از متقاضیان سفر به عتبات تا پایان دی‌ماه، می‌توانند برای تشرف به این سفر معنوی ثبت‌نام کنند.
حرم-کربلا
به گزارش تهران پرس، با ازسرگیری اعزام زائران به عتبات، برنامه‌ریزی برای سفرهای زیارتی به عراق از طریق سازمان حج و زیارت سرعت گرفته است و هر روز هم بر تعداد کاروان‌ها افزوده می‌شود.

 


با توجه به برنامه‌ریزی سازمان حج و زیارت در حال حاضر ثبت‌نام از متقاضیان سفر به عتبات تا پایان دی‌ماه، می‌توانند برای تشرف به این سفر معنوی ثبت‌نام کنند.



افزوده شدن ایستگاه پروازی جدید با افزایش متقاضیان سفر عتبات


همچنین با افزایش تقاضا در سایر شهرها، تعداد ایستگاه‌های پروازی هم افزوده شده است؛ به طوری که تا روزهای گذشته فقط اعزام‌ها از دو ایستگاه پروازی تهران و کرمان انجام می‌گرفت، اما اکنون دو کاروان از قائمشهر نیز به کاروان‌های عتبات اضافه شده است تا زائران از طریق فرودگاه ساری بتوانند به عتبات مشرف شوند.



آمادگی برای افزایش تعداد ایستگاه‌های پروازی عتبات


به گفته صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت در صورت افزایش تقاضا و تکمیل ظرفیت کاروان‌ها برای انجام پرواز به عراق، آمادگی به منظور افزایش ایستگاه‌های پروازی وجود دارد و امیدواریم به مرور زمان تعداد زائران و همچنین ایستگاه‌های پروازی افزایش یابد و بتوانیم سفر عتبات را از همه استانها برقرار کنیم.



 


ادغام کاروان‌ها در صورت تکمیل نشدن ظرفیت هر کاروان


همچنین به گفته مجتبی حیدری، مدیرعامل شرکت مرکزی کارگزاران حج و زیارت استان تهران با توجه به برنامه سازمان حج و زیارت هر روز حداقل یک کاروان به عتبات اعزام می‌شود که مشتاقان زیارت کربلا می‌توانند از اینجا ظرفیت خالی کاروان‌ها را مشاهده کنند و بر اساس زمان‌بندی مورد نظر به این سفر معنوی مشرف شوند. البته در صورتی که ظرفیت یک کاروان قبل از اعزام تکمیل نشود، اعزامی صورت نمی‌گیرد و ممکن است کاروان‌ها با یکدیگر تلفیق شده و به طور مثال دو کاروان که هر کدام ۲۰ زائر دارند، ادغام شده و با هم به عتبات مشرف شوند که اعزام این کاروان نیز بر عهده دفتر خدمات زیارتی است که بیشترین زائر را جذب کرده است.



زائران کدام استان‌ها از ایستگاه پرواری تهران به عتبات اعزام می‌شوند؟


علاوه بر این، به گفته علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت زائران عتبات با هر سلیقه‌ای می‌توانند به عتبات سفر و زمان اعزام و تعداد زمان حضور در عتبات را مشخص کنند. البته در حال حاضر به منظور ساماندهی کاروان‌ها که پس از حدود دو سال به عتبات اعزام می‌شوند، اعزام‌های یک هفته‌ای را پیش‌بینی کرده‌ایم تا زائران همچون گذشته بتوانند به عتبات سفر کنند. اما در صورت وجود تقاضا برای سفر به عتبات به شیوه‌های دیگر، دفاتر زیارتی آمادگی ارائه خدمات به زائران را دارند.



 


به گفته مسؤولان سازمان حج و زیارت هم‌اکنون اعزام‌ها از سه ایستگاه پروازی صورت می‌گیرد که زائران از ایستگاه پروازی تهران از استان‌های تهران، البرز، کاشان، سمنان، قم، قزوین، مرکزی، همدان، زنجان و لرستان از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) به عتبات مشرف می‌شوند. همچنین ایستگاه‌های پروازی کرمان و ساری نیز برای اعزام زوار عتبات از استان‌های همجوار پیش‌بینی شده است.



 


با توجه به لغو اعزام ویزای عراق برای سفرهای هوایی، همه کاروان‌ها به صورت هوایی به عتبات مشرف می‌شوند. اما به منظور کاهش هزینه‌های سفر، بازگشت زمینی به ایران نیز پیش‌‌بینی شده که در نخستین اعزام‌ها فقط رفت و بازگشت هوایی زائران در نظر گرفته شده است و همه افراد باید دو طرف هوایی به این سفر معنوی مشرف شوند.



 


فراهم شدن امکان بازگشت زائران عتبات از مرز مهران/ افزایش یک میلیون تومانی برای بازگشت زمینی


با این وجود، بر اساس ظرفیت‌های اعلام شده از سوی سازمان حج و زیارت، از نیمه اول دی‌ماه بازگشت زمینی به ایران از طریق مرز مهران نیز برای کاروان‌های عتبات برقرار خواهد شد و زائران با هزینه کمتری می‌توانند به این سفر معنوی مشرف شوند.



 


البته به گفته رئیس سازمان حج و زیارت هزینه سفر عتبات به صورت یک طرف زمینی بین ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان است. اما آنچه در سایت سازمان حج و زیارت برای این سفر اعلام شده، هفت میلیون و ۱۳۰ هزار و ۹۲۵ تومان است که نسبت به قیمت اعلام شده بیش از یک میلیون تومان بیشتر است.



 


هزینه‌های سفر عتبات تا پایان دی‌ماه


این امر در حالی است که هزینه سفر عتبات برای دو طرف هوایی اکنون برای کاروان‌های عتبات تا پایان دی‌ماه هشت میلیون و ۵۵۷ هزار و ۷۵ تومان تا ۹ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۱۷۵ تومان است که بر اساس کیفیت و نوع خدمات به ویژه اسکان متفاوت است. اما پایین‌ترین این رقم نسبت به سفر یک طرف زمینی هم حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تفاوت دارد و با این روند بیشتر زائران ترجیح می‌دهند که دو طرف هوایی به عتبات سفر کنند یا همچنان منتظر بمانند تا هزینه این سفر معنوی کاهش یابد و در نهایت سفر زمینی برقرار شود چرا که برای یک خانواده حتی چهار نفره تأمین این هزینه ممکن است چندان راحت نباشد.



 


البته رئیس سازمان حج و زیارت از تلاش به منظور ارائه تسهیلات برای سفر به عتبات خبر داده بود که به نظر می‌رسد همچنان این امر محقق نشده است و تلاش مسؤولان برای تخصیص وام به زائران عتبات همچنان ادامه دارد.



 


 سفر به عتبات پس از ۲۲ ماه تعطیلی به دلیل شیوع کرونا از اوایل ماه جاری آغاز شد و چندین گروه از طریق مرزهای هوایی به عتبات اعزام شدند. همچنان نیز ثبت‌نام مشتاقان زیارت عتبات تا پایان دی‌ماه در حال انجام است و تا این لحظه علاقه‌مندان به سفر عتبات می‌توانند در یکی از ۴۸ کاروان موجود ثبت‌نام کنند.



 

منبع: فارس


انتهای پیام/الف


کد خبر: ۱۴۴۳۰
۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha