۱۳۹۷۱۱۲۴۱۱۱۴۳۴۶۴۳۱۶۶۳۹۲۸۴
به گزارش تهران پرس، در طی ادوار گذشته دولت دیون زیادی به شهرداری داشته و آن را پرداخت نکرد.  با روی کار آمدن  دولت و مدیریت شهری جدید قرار است این موضوع تعیین تکلیف شود. با وجود اینکه در دوره قبل مدیریت شهری و دولت با هم همسو بودند اما این دیون پرداخت نشد و مباحث متعددی در این زمینه مطرح شد. بیشترین دیون دولت به شهرداری در زمینه حمل و نقل عمومی است چرا که بر اساس قانون  دولت باید بخشی از هزینه ها را پرداخت کند.

 

پرویز سروری، نائب رئیس شورای شهر تهران در این باره می گوید: بر اساس گزارش علیرضا زاکانی، شهردار تهران دولت مطابق با انتظار همگان اقدامات بسیار خوبی را انجام داده و شاهد روند رو به رشدی هستیم.

 

وی به توافقات بین شهرداری و دولت اشاره کرد و ادامه داد:بنا است که دولت این اقدامات را به تدریج انجام دهد و بعضی از این توافقات به زودی اعلام خواهد شد. مسلما این توافقات حاکی از آن است که دولت در مسیر درستی حرکت می‌کند.

 

سروری اضافه کرد: ممکن است بدهی‌ها و مطالبات به صورت تهاتر، نقدی و یا هر شکلی صورت بگیرد. اما دولت مصمم است که بدهی شهرداری را بیش از تصور اذهان پرداخت کند. از این سو شهرداری هم تلاش می‌کند که طلب‌های دولت را مستندسازی کرده و مازاد آن را بپردازد.

 

به گفته این عضو شورای شهر،  بدهی‌های دولت به شهرداری در حوزه‌های گوناگونی است و تاکنون تعهدات خود را انجام نداده است. یکی از این تعهدات حوزه ساخت و توسعه مترو است.

 

شهرداری تهران بدهی های زیادی دارد که از دوره قبل مدیریت شهری برجا مانده است.البته در دوره قبل اعداد و ارقام متفاوتی برای دیون اعلام می شد.

 

علیرضا زاکانی شهردار تهران می گوید:مجموع رقم بدهی های معوقه شهرداری تهران حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان است که از این میان حدود ۷ هزار میلیارد حکم قطعی علیه شهرداری صادر شده است. بدهی شهرداری تهران صرفا به بانک‌ها بالغ بر ۵۶ هزار میلیارد تومان است.

 

وی افزود: در تلاش هستیم برای مجموعه شهرداری یک شفافیت مالی مناسب ایجاد کنیم و در همین جهت مجموعه حساب های متعدد شهرداری را ساماندهی کردیم.

 

شهردار تهران تاکید کرد: در بخش حمل و نقل شهری عقب ماندگی فراوانی در شهر تهران وجود دارد که برای جبران این موضوع حدود ۳۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا خطوط مترو و سایر بخش های ناوگان حمل و نقل شهری به وضع مطلوب برسد، در عین حال دولت های مختلف تعهدات خود را به شهرداری پرداخت نکرده اند و انبوه بدهی ها به شهرداری از سوی دولت به ویژه در حوزه حمل و نقل باقی مانده است. بحث نشاط، فرهنگ و ورزش یکی دیگر از گام های برنامه ریزی شده در شهرداری است که ما برای آن برنامه ریزی دقیقی انجام داده ایم.

 

زاکانی تصریح کرد: در مدت کوتاه مسئولیت موفق به انعقاد قراردادهای خوبی در حوزه حمل و نقل عمومی شدیم.همچنین نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیز آغاز شده است و ما با وجود کار سختی که در شهرداری داریم، هیچ بن بستی در تهران نمی بینیم.

 

بر اساس حسابرسی انجام شده زمانی که مدیریت چهارم شهری تحویل داده شد میزان ‌بدهی ۱۵.۵ هزار میلیارد بود اما بعد از ۴ سال دیون به حدود ۷۲ هزار میلیارد  رسیده و البته کار عمرانی جدی هم‌در دوره قبل انجام نشد.

 

مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران در این باره می گوید: پایان دوره چهارم مدیریت شهری شهرداری را با ۱۵ هزار و نیم میلیارد تومان بدهی تحویل دادیم ولی اکنون صحبت از احصاء ۷۲ هزار میلیارد تومان بدهی است.

 

وی ادامه داد: از جهش سرمایه گذاری در شهر تهران استقبال می کنیم چرا که میزان بدهی شهرداری تهران در حال حاضر بسیار زیاد است و همانگونه که از ابتدای ورود و حضور ما به مدیریت شهری مطرح شد بدهی شهرداری بالغ بر ۶۵ هزار میلیارد تومان بود که بنا بر گزارش امروز ۷۲ هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری احصا شده و ممکن است اضافه هم بشود.البته  بخش اعظمی از بدهی ها  به بانک ها است و  سالی ۱۰ هزار میلیارد تومان تنها باید برای پرداخت سود بانک ها هزینه شود.

 

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: البته در بحث طلب شهرداری نیز باید گفت که باید این طلب‌ها احصا شود و زمانی که ما در مدیریت شهری بودیم و با جلساتی که با وزارت دارایی داشتیم میزان طلب شهرداری ۱۵ هزار میلیارد تومان احصا شده و امروز به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده که این طلب ها مربوط به عوارض ساختمان هایی است که توسط ادارات دولتی ساخته شده و عوارض را در طول سالیان ندادند، چه خوب است وقتی دستگاه های دولتی بدهی‌های شهرداری را طلب می کنند در خصوص پرداخت طلب شهرداری نیز همینگونه رفتار کنند.

 

وی ادامه داد:به هر روی شرایط بحرانی وجود دارد ولی می‌توانیم از این شرایط عبور کنیم و باید عبور کنیم تا برای کارهای عمرانی مانند مترو، حمل و نقل و ترافیک و پروژه هایی که نیمه کاره باقی مانده است، هزینه کنیم.

 

در این دوره مدیریت شهری خزانه واحد ایجاد و همچنین آمار بدهی ها هم تا حدودی احصا شده است.

 

ابوالفضل فلاح  معاون مالی و اقتصاد شهر شهرداری تهران در خصوص دیون و بدهی ها نیز می گوید:تا پایان سال ۹۹ در مجموع ۶۶ هزار میلیارد تومان از محل مناطق، سازمان های وابسته، تسهیلات بانکی و اوراق مشارکت بدهی ثبت شده بود که این رقم تا پایان شهریور سال ۱۴۰۰ به ۷۳ هزار میلیارد تومان به غیر از بدهی ناشی از دعاوی، بیمه و مالیات، توافقات داخلی و بانکی رسید.

 

معاون مالی و اقتصادی شهردار تهران با اشاره به عملکرد درآمدی شهرداری در دوره جدید گفت: سه اقدام عمده انجام دادیم که از جمله آن اجرای خزانه واحد با هدف انتظام بخشی و ایجاد نظم مالی بود که به این طریق از تنش مالی برای پرداخت حقوق عبور کردیم.

 

وی ادامه داد: اقدام دوم راه اندازی بخشی در اداره کل خزانه برای مدیریت مطالبات و بدهی ها در اسناد بالادستی بود که نبود چنین سیستمی در گذشته نقطه آسیبی در شهرداری پایتخت محسوب می شد.

 

فلاح افزود: به سبب نبود چنین سیستمی در مقاطعی بدهی های هنگفتی داشته ایم که یا در برنامه بازپرداخت تعبیه نشده  یا مطالباتی که رقم دقیق آن قابل استخراج نبوده است.

 

معاون مالی و اقتصادی شهردار تهران تاکید کرد: با تمامی اقدامات و مکاتبات انجام شده در خصوص پیمانکاران هنوز نتوانسته ایم عدد دقیقی از مطالبات و بدهی ها را استخراج کنیم.

 

بر اساس این گزارش، شهرداری تهران دیون زیادی دارد و از طرفی هم طلب های زیادی از سازمان ها،نهادها و ... دارد. برنامه ریزی های برای پرداخت دیون و دریافت طلب ها صورت گرفته و دولت هم وعده های خوبی در این زمینه داده است.

 

 

منبع: فارس

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۱۴۳۵۷
۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha