۱۶۹۲۲۰۰۷۰
 

به گزارش تهران پرس،  هفتصد و شصت و دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی امروز (سه شنبه ۲ آذر) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی و جمعی از اعضای این شورا در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 

ملاحظات و ضرورت های روز دانشجو، ملاحظاتی در خصوص ورزش و فرهنگ عمومی و ابعاد فرهنگی، رسانه ای و اطلاع رسانی بحران کرونا در آستانه موج ششم و پساکرونا، اجرا و امکان سنجی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی در خصوص کرونا از جمله دستورات این جلسه بود.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص این جلسه اظهار کرد: شورای فرهنگ عمومی به عنوان یکی از مهمترین شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی بنا را بر اجرای اولویت های فرهنگی نهاده است بر این اساس در دوره جدید شورای فرهنگ عمومی موارد ملموس و عینی را در دستور کار داریم.

 

محمد مهدی اسماعیلی افزود: یکی از مهمترین موارد مطرح شده در جلسه شورای فرهنگ عمومی انسجام اجتماعی آسیب دیده بواسطه شیوع کرونا بود، امروزه کرونا عادی ترین رفتارهای اجتماعی را مورد آسیب قرار داده و حتما حوزه فرهنگی جامعه باید راه حلی برای این مساله بیندیشد.

 

عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: با وجود موفقیت هایی که دولت جمهوری اسلامی در موضوع مقابله با کرونا و خودایمنی جمعی داشته اما طولانی شدن مدت شیوع، عوارضی را هم برای حوزه رفتارهای اجتماعی از جمله شعائر دینی، مراسم شادی و عزا، صله رحم و غیره در پی داشته است.

 

اسماعیلی افزود: در شورای فرهنگ عمومی بسته کاملی را برای دوره پسا کرونا در حوزه های آسیب دیده اجتماعی تدارک دیده ایم و درصددهستیم کار فرهنگی مهمی در این حوزه با حضور خود مردم و نقش آفرینی مردم و دستگاه ها انجام شود. بر همین اساس کار از پیش طراحی شده ای برای احیای حوزه هایی که در کرونا آسیب دیده اند با همکاری دستگاه های عضو در دستور کار قرار گرفته است.

 

وی گفت: رهبر معظم انقلاب در پیوست احکام ابلاغی اعضای شورای عالی سیاستگذاری اولویت ها و تشکیل کمیته ای را برای اصلاحات جدی مطرح کرده اند و شورای فرهنگ عمومی بر این اساس دبیرخانه ای راه اندازی کرده که در اختیار این کمیته قرار گرفته تا مشکلات حوزه فرهنگی مورد بازسازی قرار گیرد.

 

نظام فرهنگی کشور باید متناسب با پساکرونا تمهیدات پیش یابانه داشته باشد

دبیر شورای فرهنگ عمومی نیز در حاشیه این جلسه گفت: دستور بسیار مهم جلسه شورای فرهنگ عمومی این بود که متناسب با شرایط پساکرونا باید نظام فرهنگی کشور تمهیدات عمیق و پیش یابانه و دوراندیشانه ای داشته باشد و منفعلانه برخورد نکند.

 

سید مجید امامی افزود: فرصت ها و تهدیداتی در زندگی و زیست فرهنگی ما در دوره پساکرونا فراهم آمده، محدودشدن آئین های مذهبی، خانوادگی، سورها و سوگ ها و تهدیدهایی در حوزه ناامیدی و کاهش سرمایه اجتماعی جدی است و از سوی دیگر فرصت هایی مثل افزایش روحیه خودباوری بواسطه توانایی از عبور رکورد صدمیلیون تزریق واکسن، یا موضوع بسیار مهم توان کشور در عبور از پنج موج گسترده کرونا به عنوان فرصت هایی در نظر گرفته می شود.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: مقرر شد با تاکید بر حوزه اولویت های ملی سبک زندگی و مدیریت بهینه رابطه دین و علم، شورای فرهنگ عمومی فعالانه ورود پیدا کرده و بیش از ۲۷ دستگاه در خصوص این حوزه با هماهنگی یکدیگر اجراکننده باشند.

 

امامی گفت: ما یک سند خوب در دوره قبل شورا تحت عنوان «پیوست فرهنگی بحران های طبیعی» داشتیم که ابعاد فرهنگی رسانه ای و اجتماعی بحران ها را دنبال می کرد، در این جلسه قرار شد آن سند را در چارچوب مسائل پساکرونا بازنگری کرده و تا دو هفته آینده به تصویب شورای فرهنگ عمومی برسانیم.

 

وی افزود: نکته مهم دیگر موضوعات روی زمین مانده است، از جمله رویکرد بینش سازی رفتاری و پیشنهادات کاملا رسانه ای و فرهنگی در خصوص افزایش شاخص تزریق واکسن و تقویت حضور در مدارس و دانشگاه ها در دوره پساکرونا، در این خصوص پیشنهادنامه و توصیه نامه ای به دستگاه ها امروز ابلاغ می شود، در این توصیه نامه پیشنهادات رسانه ای و رفتاری و فرهنگی به سازمان ها ارائه شد که بر اساس آن بتوانیم به ۹۰ درصد تزریق واکسن در کشور برسیم اگر ما به این عدد نرسیم نمی توانیم کرونا را بگذرانیم و متاسفانه این رقم الان حدود ۸۰ درصد است.

 

امامی ادامه داد: پیمایش های دقیقی روی این موضوع مطرح و مطالعاتی انجام شد، نگاه مردم به کرونا و دلیل واکسین زدن و نزدن بررسی شده و متناسب با هر یک از این دلایل رویکردها و رفتارهایی را پیشنهاد کردیم.

 

وی گفت: نکته بعدی نظام آموزشی است، هنوز متاسفانه در گرایش جدی هم به رعایت شیوه نامه ها و هم ضرورت افزایش کیفیت آموزش و رفتن به مدرسه وضعیت بهینه ای نداریم، برای اینکه هم شیوه نامه ها ارتقا پیدا کند، هم انگیزه معلمان در حضور و دعوت بچه ها به حضور افزایش یابد و هم والدین اطمینان بیشتری برای فرستادن بچه ها به مدرسه داشته باشند، به جز تلاش های آموزش و پرورش، فعالیت های رسانه ای و فرهنگی لازم است. متاسفانه ما احساس می کنیم حضوری شدن آموزش با این سرعت فعلی بیش از یک سال طول می کشد و ما باید این سرعت را به کمتر از سه ماه کاهش دهیم.

 

امامی افزود: موضوع بسیار مهم دیگر مدیریت ابعاد فرهنگی و رسانه ای حضور قریب الوقوع ایران در جام جهانی آینده است که شورا با قوت و درایت در این مساله وارد شده و مصوب شد کمیسیون و کارگروه ویژه جام جهانی در دبیرخانه با ریاست معاون فرهنگی وزارت ورزش تشکیل شود.

 

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۱۴۱۶۳
۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha