وزیر خارجه
به گزارش تهران پرس، نشست مطبوعاتی هفتگى سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز دوشنبه با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به صورت حضوری و با رعایت فاصله گذاری اجتماعى، در ساختمان شماره ٨ شرقی وزارت امور خارجه آغاز شد.

 

خطیب زاده درباره روند اجلاس پیش روى شوراى حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی،گفت: امشب سفر آقاى گروسى به ایران را داریم. روابط ایران با آژانس همواره فنى بوده است، امیدورایم این سفر مانند سفرهاى قبلى موفقیت آمیز باشد، به آژانس توصیه کردیم اجازه ندهد برخى از کشورها با توجه به اغراض خود روابط ایران و آژانس را تحت تاثیر قرار دهند.

 

به‌گفته خطیب زاده آژانس انرژى اتمى به خوبى مى‌داند که تمام اقدامات تروریستى رژیم صهیونیستی در ایران، با سکوت برخى کشورهاى مدعى انجام شده است و  ایران این اقدامات را در چارچوب خود پیگیرى می‌کند، سخنگوی وزارت خارجه با عنوان این موضوع که موضع ایران در گفت و گوهای وین رفع همه تحریم‌ها است درباره جو‌سازی رسانه‌ای برخی کشور‌ها درباره مذاکرات وین گفت:امیدواریم طرف‌‌های مقابل به جای  عملیات روانی با اراده جدی برای دستیابی به توافق عملی به وین بیایند. اگر طرف های خارجی با نیت‌‌های غیرسازنده به وین بیاین قطعا پاسخ ایران متناسب خواهد بود.

 

سخنگوى وزارت خارجه درباره سوریه گفت: سوریه یکى از کنشگران مهم و غیر قابل حذف در جامعه عرب است برخى از کشورها تلاش کردند که سوریه را از اتحادیه عرب حذف کنند اما در اقدامات اخیر کشورهای این حوزه فهمیده اند که خذف سوریه قابل حذف نیست و به نفع کشورها نیست.

 

تحولات افغانستان هم امروز موضوع مورد سوال خبرنگاران بود خطیب زاده درباره سیاست های ایران در قبال افغانستان گفت سخنگوى وزارت خارجه درباره سیاست ایران در برابر طالبان و افغانستان، گفت: سیاست ایران در خصوص اقغانستان به دقت توسط سخنگوى ایران بیان شد، سیاست هاى جمهورى اسلامى ایران توسط وزیر خارجه و سخنگو اعلام مى شود، ما تا به امروز روشن گفتیم که هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان به عنوان مسئول وضعیت مردم موظف است تمام تلاش خود را کند که صلح ثبات و امنیت مردم اقغانستان تامین شود، ایران مراوداتى هفته گذشته با این کشور داشته است افغانستان بخش جداناپذیرى از صلح این منطقه است.

 

خطیب زاده درباره افغانستان اضافه کرد: موضع ایران کاملا روشن و صریح است، ما میزبان چهار میلیون افغانستانى در چهار دهه گذشته بودیم و در کنار هم بودیم و خواست، اراده مردم اینده افغانستان را تشکیل می دهد.

 

سخنگوى وزارت خارجه ادامه داد: تلاش می‌ کنیم کمک‌ها را به مردم افغانستان داشته باشیم، ولی وضعیت بی جاشدگان وضعیت نامطلوبی است. ایران بیش از چهار میلیون از آوارگان افغانستانی را میزبانی کرده و این شرایط نمی‌تواند ادامه یابد به ویژه با عدم مسئولیت پذیری سازمان‌های بین‌المللی و همراهی آنها. تلاش می‌ کنیم مردم افغانستان شرایط کشورشان را بسازند.

 

وى درباره اظهارات دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر اینکه گفتوگوهای وین بدون حضور کشورهای عرب خلیج فارس به نتیجه نمی‌رسد، گفت: موضع ما کاملا روشن است. آنچه در وین انجام می‌شود تمرکز بر رفع تحریم‌هایی است که بر علیه ایران اعمال شده است اگر کشورهای حوزه خلیج فارس فکر می‌کنند ما گفتوگویی متفاوت داریم باید این موضع را بشنوند.

 

خطیب زاده ترامپ رفته است اما انگار کارخانه اخبار جعلى ایالات ماحده تعطیل نشده است، اینکه یک جمع نمایشی راه بیاندازند و بر اساس ان یک روابت جعلی را به افکار عمومى بخورانند جهان فراموش نکرده است که این امریکا بود که از برجام خارج شد و این دولت کنونی ایالات متحده است که راه گذشته را ادامه می دهد. برجام برای ایران اگر منافع روشن و مشخص اقتصادی نداشته باشد قطعا این پنجره تا ابد برای امریکا باز نمی ماند.

 

سخنگوى وزارت خارجه در مورد سفر یک هیئت اماراتى به ایران، گفت: روابط ایران با کشور امارات به رغم برخى پرونده هاى اختلافی با یک فهم مشترک به حسن همسایگى در سطح خوبى قرار دارد و این روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی رفت و امدهای دیپلماتیک را مى طلبد و سفرها در دستور کار است.

 

وى درباره افغانستان گفت: ایران همواره سعى کرده میزبان خوبى برای همسایگان خود باشد ما هیچ وقت مردم افغانستان را تنها نگذاشتیم.

 

وى درباره روابط ایران و عراق گفت: این روابط چند بعدى و چند لایه جلو مى رود، سعی کردیم در مسیر صلح و ثبات و پیشرفت عراق در منطقه عمل کنیم، البته همواره هم گفتیم رژیم صهیونیستی هرکجا رفته است جز ناامنی و بى ثباتی با خود نبرده است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۱۴۱۰۴
۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha