۱۵۷۰۳۸۹۳۸






به گزارش تهران پرس، عباس شعبانی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در تشریح برنامه‌های معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به لزوم بازنگری در برنامه‌ها، اظهارکرد: اسناد بالادستی همچون برنامه ۵ ساله شهرداری و طرح جامع، چارچوب خوبی برای پیشرفت و توسعه شهر تهران دارد؛ اما برش‌هایی از این برنامه‌ها بر اساس فهم هر مدیری در قالب برنامه‌های کوتاه و میان مدت ایجاد شده که نیازمند بازنگری است.



 



معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه اسناد بالادستی نقشه راه را مشخص کرده‌اند؛ اما راه‌های رسیدن به این اهداف کلی مغفول مانده است، گفت: هر مدیری بنا به شیوه کاری خود، راه‌هایی را برای رسیدن به این اهداف در نظر گرفته است که ما در این ریز برنامه‌ها و نحوه رسیدن به اهداف، نیازمند اصلاحاتی هستیم به عنوان مثال در برنامه ۵ ساله، تاکید شده است که شبکه جمع آوری آب‌های سطحی، باید تکمیل شود؛ اما در عمل می‌بینیم که سالانه تنها ۸ کیلومتر از این مسیر احداث شده است، یعنی با یک حساب سرانگشتی متوجه می شویم که تکمیل شبکه آب‌های سطحی تهران ۲۲ سال طول می کشد و لازم است این عقب ماندگی‌ها جبران شود.



 



وی با بیان اینکه مطالعات می بایست با توجه به توسعه و تغییر روزانه تهران به روزرسانی شود، افزود: بر همین اساس باید اقدامات عاجلی در زمینه مطالعاتی و تدوین ریزبرنامه‌ها به عمل آید تا بتوانیم علاوه بر رفع عقب ماندگی‌ها، پروژه‌های به روز تعریف کنیم.



 



هنوز نتوانسته‌ایم در حوزه نگه داشت زیرساخت‌ها، به خوبی عمل کنیم

شعبانی اضافه کرد: در حوزه معاونت فنی و عمرانی، چالش اصلی، عقب ماندگی از برنامه است چراکه نتوانستیم شبکه بزرگراهی و تقاطعات را کامل کنیم. علاوه بر این، هنوز نتوانسته‌ایم در حوزه نگه داشت زیرساخت‌ها، به خوبی عمل کنیم و این زیرساخت‌ها در حال فرسوده شدن هستند و نیازمند مرمت و مقاوم سازی است تا تاب آوری شهر افزایش یابد و از این سرمایه‌های هنگفت، نگه داری شود.



 



رفع عقب ماندگی‌ها و نگه داشت زیرساخت ها را ۲ چالش پیش روی معاونت عمرانی شهرداری

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران رفع عقب ماندگی‌ها و نگه داشت زیرساخت ها را ۲ چالش پیش روی این معاونت عنوان کرد و گفت: ۲۶ پروژه فرامنطقه ای در معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران تعریف شده که باید آنها را به سرانجام برساند.



 



اعلام پروژه‌های نیمه تمام پایتخت

وی با بیان اینکه اولویت اصلی ما اتمام پروژه‌های نیمه تمام است، گفت: پروژه‌هایی همچون بزرگراه شهید بروجردی، باقرشهر و تقاطع فرجام-باقری که نیمه کاره رها شده اند در اولویت کار قرار دارند و بعد از این پروژه‌ها، تکمیل رینگ‌های حرکتی تهران همچون تعیین تکلیف بزرگراه شهید شوشتری در دستور کار است.



 



۴۰۰ تقاطع بزرگراهی در پایتخت ناقص هستند

شعبانی ادامه داد: همچنین درنظر داریم پروژه‌های تقاطعات بزرگراهی را تکمیل کنیم؛ چراکه در حال حاضر بیش از ۴۰۰ تقاطع بزرگراهی در پایتخت وجود دارد که بیش از ۲۰ درصد آنها تکمیل نشده و ناقص هستند؛ به طوری که حرکت های همه جانبه در این تقاطع ها ایجاد نمی شود و شهروندان باید مسیرهای طولانی تری را طی کنند به عنوان مثال هنگامی که یک خودرو در بزرگراه شهید چمران به سمت شمال در حرکت است، ورود به مسیر شرق به غرب بزرگراه همت امکان پذیر نیست درحالی که اگر یک تقاطع ایجاد شود، علاوه بر اینکه مسیر کوتاه خواهد شد، در مصرف زمان و سوخت نیز صرفه جویی می‌شود.



 



۲ شرط معاونت عمرانی شهرداری برای اجرا و تکمیل پروژه‌های بزرگ تهران

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه ما در اجرا و تکمیل پروژه‌های بزرگ، ۲ شرط را درنظر گرفته‌ایم، گفت: در وهله نخست، اثرگذاری پروژه حائز اهمیت است و حتما علاوه بر توجه به اثرگذاری، این پروژه‌ها نیازمند تکمیل پیوست‌های اجتماعی، اقتصادی، ترافیکی و البته پیوست عدالت اجتماعی هستند تا مبادا پروژه کلانی آغاز شود و بعدها متوجه شویم که کارآیی لازم را نداشته است.



 



شعبانی اضافه کرد: شرط دوم اجرای کلان پروژه‌ها نیز تامین مالی پروژه است چراکه دخل و خرج و منابع شهرداری، محدود است و برای تعریف پروژه‌های جدید باید در ابتدای راه، منابع مالی آن به صورت دقیق دیده شود.



 



وی در پاسخ به این سوال که آیا در این دوره مدیریت شهری، پروژه‌های بزرگ و تاثیرگذار تعریف و اجرایی می شود یا خیر؟ گفت: یکی از پروژه های مدنظر در صورتی که دو شرط فوق الذکر را داشته باشند راه اندازی «ال آر تی» در محور غربی-شرقی بزرگراه شهید همت، زین الدین و خرازی است چراکه این منطقه، دارای پوشش مترو و اتوبوس نیست و یک خلاء بزرگ در این زمینه احساس می شود و از آنجایی که اجرای خطوط «ال آر تی» به بدنه بزرگراه آسیب نمی رساند، می توان این خط به طول ۵۰ کیلومتر را با هزینه مناسبی طراحی و اجرا کرد. این در حالی است که مطالعات اقتصادی نشان داده است که با توجه به حجم بالای مسافر در مدت زمان محدود، هزینه‌های این پروژه به خوبی تأمین می‌شود.



 



تکمیل ۱۸ پروژه پایتخت تا ۱.۵ سال آینده در صورت تأمین اعتبار

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره تعداد پروژه‌های نیمه تمام پایتخت اظهار کرد: پروژه‌های عمرانی دارای سطوح مختلفی هستند؛ از ابنیه‌های کوچک تا احداث بزرگراه و تقاطع‌ها؛ اما در حال حاضر حدود ۱۸ پروژه از جنس ابنیه‌های خاص و احداث تقاطع‌های بزرگراهی در شهر تهران داریم که بر اساس وعده داده شده به شهردار تهران، قرار است تا ۱.۵ سال آینده، در صورت تامین اعتبار، این پروژه‌های نیمه تمام، تکمیل شود.



 



شعبانی اضافه کرد: علاوه بر این ۱۸ پروژه، ۸ پروژه دیگر که در اولویت پایین‌تری قرار دارند با توجه به اثربخشی آنها و تامین مالی، در مدت مشخصی اجرایی می‌شوند.



 



وی در مورد اعتبار مورد نیاز تکمیل پروژه‌ها نیز گفت: این پروژه ها قرار است در مدت ۴ سال تکمیل شوند و برای شروع و تکمیل این پروژه ها، نیازمند ۳۱ هزار میلیارد تومان طی ۴ سال هستیم و بر همین اساس اولویت کار با پروژه‌هایی است که بیشترین درصد پیشرفت را دارا هستند. به عنوان مثال پروژه باقرشهر، اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که می‌بایست حدود یک ماه دیگر افتتاح شود؛ همچنین پروژه شهید بروجردی با بیش از ۴۵ درصد پیشرفت، به لطف خدا تا ۱.۵ سال آینده افتتاح خواهد شد.



 



نباید شهر را به یک ۴۰تکه غیرمتوازن تبدیل کرد

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درخصوص وضعیت اجرای پروژه‌های محله محور که در دوره مدیریت گذشته شهری تعریف شده بود، تصریح کرد: یکپارچگی در اجرای پروژه های کوچک مقیاس برای ما بسیار با اهمیت است چراکه معتقدیم نباید شهر را به یک ۴۰تکه غیرمتوازن تبدیل کرد؛ لذا هر پروژه‌ای که در سطح محلات تعریف می شود می‌بایست با سایر مجموعه‌های شهری پیوستگی داشته باشد. بر همین اساس اجرای پروژه‌های محلی را به مناطق سپردیم.



 



شعبانی درباره تعداد پروژه های محلی نیز گفت: هم اکنون در حال جمع بندی این پروژه ها هستیم و از تمام مناطق خواسته‌ایم که تمام پروژه‌های خود را اعلام کنند تا علاوه بر برنامه ریزی برای اجرای آنها، اعتبار لازم را در بودجه ۱۴۰۱ در نظر بگیریم.



 



لزوم در نظر گرفتن پیوست‌های عدالت اجتماعی در طراحی و اجرای پروژه‌ها و طرح‌های پایتخت

وی با بیان اینکه «عدالت محوری» در این دوره مدیریت شهری مورد توجه است، ادامه داد: هر پروژه عمرانی، تبعات خاص خود را دارد و ممکن است اجرای یک پروژه، تاثیر مثبت و یا حتی منفی در محلات داشته باشد؛ اما یکی از شعارهای اصلی این دوره، عدالت محوری و مردم محوری است؛ بر همین اساس ما باید پیوست‌های عدالت اجتماعی را در طراحی و اجرای پروژه‌ها و طرح‌ها مورد نظر قرار دهیم تا نظر اهالی برای اجرای این پروژه‌ها جلب شود.



 



معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، ساماندهی پروژه‌های مناطق را یکی دیگر از جنبه های عدالت اجتماعی دانست و افزود: می‌بینیم که نحوه اجرای پروژه‌های عمرانی در مناطق مختلف متفاوت است و یک منطقه به واسطه درآمد بالاتر، پروژه‌های بیشتری را تعریف می‌کند؛ اما یک منطقه حتی در تامین اعتبار روکش آسفالت معابر خود نیز بعضا با مشکل مواجه است؛ لذا باید با یک مدیریت واحد، مشکلات این حوزه را حل و فصل کنیم.



 



باید در اجرای پروژه‌ها اولویت بندی داشته باشیم

شعبانی در پاسخ به سوالی مبنی بر سرانجام پروژه‌هایی که در گذشته تعریف شده، گفت: واقعیت آن است که بودجه ما محدود است و حجم بدهی‌ها بالاست؛ بر همین اساس باید در اجرای پروژه‌ها اولویت بندی داشته باشیم؛ پس پروژه‌هایی ادامه خواهند داشت که بیشترین نفع را به مردم رسانده و تعداد بیشتری از شهروندان پایتخت را منتفع کنند.



 



توقف اجرای پروژه‌هایی که نیاز مردم را رفع نکند

وی ادامه داد: اگر پروژه‌های قبلی بتوانند ما را توجیه کنند و تامین مالی شده باشند و نیاز مردم را رفع کنند، آن را ادامه می دهیم، در غیر اینصورت بدون تعارف اجرای آنها را متوقف می‌کنیم چراکه ما مزایا و معایب را در نظر می‌گیریم و اگر معایب بیشتر باشد، اجرای پروژه را متوقف می‌کنیم.



 



شعبانی درباره تعریف پروژه های کلان همچون ۲ طبقه شدن بزرگراه همت نیز گفت: این موضوع در حد ایده است اما در تعریف پروژه های کلان، ۲ شرط تکمیل پیوست ها و تامین منابع مالی را داریم که در صورت تامین این ۲ شرط در هر پروژه‌ای، آن پروژه قابل بررسی است.



 



تیمی در حال پایش و رصد پل ها و ابنیه فنی خاص در شهر هستند

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درخصوص وضعیت فرونشست در تهران نیز با بیان اینکه مسئولیت و رسیدگی به علت فرونشست تنها با شهرداری نیست و این یک موضوع کلان و حاکمیتی است، گفت: با این حال ما دست روی دست نگذاشته و تیمی در حال پایش و رصد پل ها و ابنیه فنی خاص در شهر هستند و سعی داریم که فرونشست تاثیر منفی بر زیرساخت‌های عمرانی نداشته باشد ولی از آنجایی که شتاب فرونشست بیشتر شده، ما باید سرعت پایش‌های خود را افزایش دهیم.



 

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۱۳۹۹۷
۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha