خبرنگاران+کرمانشاه+جهت+دریافت+واکسن+کرونا
به گزارش گروه اجتماعی تهران پرس، «واکسن بزنیم» و یا اینکه «چه نوع واکسنی را تزریق کنیم» از جمله سؤالاتی است که ذهن بسیاری از مردم را به خود مشعول کرده است و بسیاری از مردم نگران افراد میانسال خانواده هستند که در صورت تزریق چه عواقبی برای آنان خواهد داشت؛ بسیاری از مردم به نظر تخصصی پزشکان و کادر درمان اعتماد کرده اند و با تزریق واکسن افسار از دست گریخته کرونا در کشور که روزانه جان بیش از ۷۰۰ نفر در کشور را می گرفت دوباره به دست گرفتند.

 

در این میان هنوز برخی هنوز هم برای تزریق واکسن کرونا بر سر دوراهی قرار دارند و نتوانستند تصمیمی در این خصوص اخذ کنند. اما آنچه مشخص است بر اساس آمار تفکیکی واکسیناسیون علیه کرونا در استان‌های کشورمان که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده است، تا آخرین ساعات ۲۵ آبان ماه، بالغ بر ۱۰۰ میلیون دوز انواع واکسن به گروه‌های مختلف واجد شرایط تزریق شده است که از این میزان، بالغ بر ۵۶ میلیون دوز اول و قریب به ۴۳/۵ میلیون دوز دوم بوده  است. این آمار بیانگر استقبال مردم از واکسیناسیون است و حدود ۸۳ درصد جامعه هدف واکسیناسیون در کشورمان و همچنین تکمیل واکسیناسیون ۶۴ درصد ایشان دارد.

 

 بیش از ۸۰درصد مردم طی چهار ماه اخیر واکسن کرونا زده اند

 

بزرگی این اعداد زمانی بهتر خودنمایی می‌کند که بدانیم بالغ بر ۹۲ درصد این اتفاق در چهار ماه اخیر رقم خورده است؛ تزریق بیش از ۹۲ میلیون دوز از ۱۰۰ میلیون دوز واکسن تزریق شده تا به امروز که در سایه شتاب گرفتن واردات واکسن به کشورمان و در نتیجه فعالیت‌های وسیع و شبانه‌روزی در پایگاه‌های واکسیناسیون در سراسر کشورمان رقم خورده است.

 

تأثیر واکسن کرونا بر کاهش مرگ و میر ناشی از این ویروس

 

شریفی زارچی، سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در خصوص نتایج واکسیناسیون کووید ۱۹ را در تحلیلی آماری با مقاسیه نرخ ابتلا و فوت افراد واکسن زده و افراد واکسن نزده، می گوید واکسیناسیون تاثیر بسیار چشمگیری درکاهش نرخ فوت ناشی از کرونا در تمامی گروه های سنی داشته است. تحلیل درصد اثرگذاری واکسن در هر گروه سنی و هر زمان بر اساس مقایسه نرخ فوت در افرادی که واکسن نزده اند و افرادی که یک یا دو نوبت واکسن دریافت کرده اند، به سادگی امکان پذیر است.



به گفته وی بیشترین اثر واکسیناسیون، کاهش جدی نرخ فوت ناشی از ابتلا به کرونا بوده است. با این حال، افرادی که حتی دو نوبت واکسن را دریافت کرده اند، کماکان در معرض ابتلا به کرونا و بستری هستند. لذا پیشنهاد می شود، تداوم رعایت پروتکل های بهداشتی، حتی پس از دریافت هر دو نوبت واکسن، برای جلوگیری از ابتلای افراد و شروع خیز ششم بیماری کماکان مورد تاکید قرار گیرد.



تاکید موکد به تداوم رعایت پروتکل های بهداشتی حتی پس از واکسیناسیون 



شریفی معتقد است که  تاثیر چشمگیر واکسیناسیون در کاهش نرخ فوت ناشی از ابتلا به کرونا در سنین بالاتر هم به وضوح مشاهده می شود. با این وجود، احتمال فوت ناشی از ابتلا به کرونا خصوصا در سنین بالای ۶۰ سال به صفر نرسیده است. لذا توصیه می شود تداوم رعایت پروتکل های بهداشتی حتی پس از واکسیناسیون صورت پذیرد. همچنین، امید است، تزریق نوبت سوم به گروه بالاتر از ۶۰ سال منجر به کاهش نرخ فوت ناشی از ابتلا به کرونا در این افراد شود که تحلیل نتایج آن پس از پیشبرد برنامه ارائه می شود.


امید است با ادامه مسیر تأمین واکسن کرونا و همکاری مردم شاهد از بین رفتن این ویروس در کشور عزیزمان باشیم.


انتهای پیام/
کد خبر: ۱۳۹۴۶
۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha