۱۴۰۰۰۸۲۵۰۰۰۴۳۷_Test_PhotoN
به گزارش تهران پرس، آئین‌ رونمایی از کاخ میراث بهارستان حوزه مجازی و آثار علمی پژوهشی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد شورای اسلامی صبح امروز سه‌شنبه ۲۵ آبان در محل موزه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

 

در ابتدای مراسم حجت‌الاسلام ناصر قاسمیان رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی با تشکر از تمام مؤلفین کتاب بیان داشت: ما وقتی وارد کتابخانه مجلس شدیم با یک مثلث روبه‌رو بودیم؛ اول اسناد بالادستی خود کتابخانه بود، دوم توصیه‌های ریاست جدید مجلس جناب آقای قالیباف و سوم در حکم ما نیز مطلبی زده شده بود که اینجا یعنی کتابخانه مجلس، باید محل آمد و رفت اندیشمندان باشد؛ بنابراین ما این سه مثلث را سرلوحه کار خود قرار دادیم.

 

وی اضافه کرد: در ابتدا آشفتگی‌هایی وجود داشت؛ به طوری که حتی بعضی اسناد بعد از انقلاب نیز کارتن‌هایشان باز نشده بود. در حوزه مرمت نیز با همین موضوع مواجه بودیم. یکی از کارهایی که در معاونت فنی انجام گرفت، این بود که اسناد به سمت دیجیتال‌سازی رفت و نهضت دیجیتال‌سازی صورت گرفت و تا نیمه‌های سال بعد تمام اسناد دیجیتال می‌شوند و آنها را وارد سامانه کرده‌ایم.

 

قاسمیان اضافه کرد: این به معنای دسترسی به تمام اسناد است. مجموعه‌ این‌ها نسخ خطی را نیز دیجیتال کرده و وارد سامانه کرده‌ایم. در حوزه مرمت نیز اسناد تا ۴ سال مرمت خواهند شد و در نتیجه با یک کتابخانه شست و روفته مواجه خواهیم شد.

 

رئیس کتابخانه مجلس تأکید کرد: یک تحول دیگر، تحول در حوزه موزه بود، موزه اینجا یک گنجینه به تمام معناست به طور مثال هدایایی که به رؤسای مجلس در تمام دوران داده شده در اینجا جمع شده است. نزدیک به ۲۵۰۰ شیء موزه‌ای داریم.

 

وی بیان داشت:‌ موزه را مجازی کردیم تا همگان بتوانند استفاده کنند. موزه به تبلت نماینده‌ها هم خواهد رفت. دوست دارم این موزه را با لوور پاریس مقایسه کنید. به جرأت می‌توان گفت اگر از موزه لوور بیشتر نداشته باشد، کمتر هم نیست.

 

قاسمیان تصریح کرد: موزه مجازی از موزه حقیقی‌اش زیباتر است؛ زیرا به صورت سه‌بعدی زوایایی را می‌توانید ببینید که شاید در حوزه موزه حقیقی دیده نشود و قرار است که چند زبانه هم بشود. یک تاریخ گویایی از دوره مشروطه را می‌توان در این موزه سوار کرد و به صورت موزه زنده آن را قلمداد نمود.

 

وی اضافه کرد: تحول در حوزه پژوهش اتفاق دیگری بوده که سعی کردیم آن را رقم بزنیم. کتابخانه را تخصصی نگاه کردیم و امروز می‌دانیم در کتابخانه چه داریم و می‌دانیم چه خواهیم کرد. البته امیدواریم بودجه بیشتری داده شود تا بتوانیم کارهای بهتری هم انجام دهیم.

 

قاسمیان در پایان گفت: یکی از اتفاقاتی که رخ داده این است که اینجا را پاتوق اندیشمندان کرده‌ایم و کارهایی را به جد دنبال کردیم تا قانون‌گذاری بر اساس اندیشه و فکر باشد و سیاستمداران و قانون‌گذاران بتوانند قبل از قانون‌گذاری مطالعه کنند.

 

در ادامه مراسم غلامعلی حداد عادل، مشاور عالی مقام معظم رهبری با اشاره به علاقه‌اش به کتابخانه مجلس اظهار داشت: محیط بهارستان تالار و کتابخانه آن بخشی از میراث و تمدنی ما در قرن حاضر است و باید به آن اهمیت بدهیم.

 

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد وجود کتابخانه در کنار مجلس‌های قانون‌گذاری و در همه جای جهان ضرورت است؛ چون قانون‌گذاری کار دشواری است و سرنوشت مردم در دست قانون‌گذاران خواهد بود.

 

حداد عادل ادامه داد: هر چه قانون مبتنی بر علم باشد، بهتر است؛ پس کتابخانه به نمایندگان در زمینه قانون مورد بحث اطلاعات بیشتری می‌دهد.

 

وی با بیان اینکه هر کس کتابخانه کنگره را بازدید کرده باشد، می‌داند دارای چه عظمتی است خاطرنشان کرد: در ایران هم بعد از تشکیل مجلس کتابخانه تأسیس شد تا این نیاز برآورده شود، اما آن چیزی که از کتابخانه نیت بود، نه قبل از انقلاب و نه بعد از انقلاب محقق نشد و کمترین تردد را نمایندگان به کتابخانه مجلس داشتند.

 

حداد عادل اضافه کرد: بزرگان و اندیشمندان زیادی کتابخانه‌هایی را که با خون دل گردآوری کرده بودند به کتابخانه مجلس آوردند؛ زیرا به دنبال جایی بودند که بدانند کتاب‌هایشان محفوظ می‌ماند. در مشروطه جایی بهتر از کتابخانه مجلس نبود. البته می‌دانستند که کتابخانه آستان قدس رضوی دستخوش حوادث نمی‌شود، خیلی‌ها کتاب‌هایشان را به آنجا دادند و از طرفی عده‌ای هم که می‌دانستند مجلس اساسش تغییر نمی‌کند، کتاب‌هایشان را به مجلس دادند؛ زیرا مجلس، نهاد ماندگار است در انقلاب نظام زیر و رو شد، اما کسی نگفت چون انقلاب کردیم، مجلس نمی‌خواهیم؛ بنابراین دانشمندان کتاب‌های زیادی را به این کتابخانه اهدا کردند.

 

مشاور مقام معظم رهبری ادامه داد: کتابخانه مجلس، صندوق امانت ملی برای کشور است. تاریخ کتابخانه مجلس هم اگر تدوین نشده بهتر است که آن را تدوین کنند. این‌ها باید شناخته شده و بعد شناسانده شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: از اینکه قوه قانون‌گذاری از بهارستان به مجلس سنا منتقل شده بود، ناراحت بودم و می‌گفتم مجلس باید سر جای خودش برگردد. بعضی نمایندگان مجلس هفتم از انتقال مجلس از سنا به بهارستان مقاومت می‌کردند و من اصرار داشتم این اتفاق صورت بگیرد. یکی از دلایل این اصرار همین کتابخانه بود که آن زمان دست جدا شده‌ای از پیکر شده بود.

 

حداد عادل تصریح کرد: بسیاری از دانشمندان خبر ندارند چه کتاب‌هایی در مجلس است. این‌ها در مجلس هفتم در کارتن بود و رها بود. سعی کردیم کتابخانه را سر و سامان دهیم و فکر تأسیس موزه برای مراجعه عموم هم داشتیم. یک کار دیگر هم که صورت گرفت، این بود که بخشی نزدیک صحن مجلس به یک کتابخانه اختصاص دادیم تا خاص نمایندگان باشد تا اگر آنها به کتابخانه نمی‌روند، بتوانند در همانجا از کتاب‌های ارزشمندی که وجود دارد و از کتابخانه مجلس منتقل کرده بودیم، استفاده کنند. این مجموعه قابلیت خدمات علمی را دارد. کتابخانه مجلس و کتابخانه آستان قدس رضوی و چند کتابخانه دیگر معدن‌های ناکاویده هستند که امیدوارم با همت و تلاش ریاست کتابخانه این مهم تأمین شود.

 

در پایان این مراسم با حضور حداد عادل، مشاور عالی مقام معظم رهبری، شوشتری، آیت الله مرعشی، مدیر کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی و اشرف بروجردی، رییس کتابخانه ملی از ۳ دستاورد مهم کتابخانه مجلس، شامل ۱۰ عنوان کتاب، موزه مجازی و دو نشریه انتشارات کتابخانه موزه و‌ مرکز استاد مجلس شورای اسلامی رونمایی شد.

 

 

منبع: فارس

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۱۳۹۰۷
۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha