۴۶۱۳۶۶۶
به گزارش تهران پرس، این بار نیز دست‌اندرکاران مدیریت شهری با حضور در نواحی مختلف منطقه ۱۴ به بررسی چالش‌ها و معضلات شهری آن پرداختند. قرعه بازدید از ناحیه ۲ این منطقه به نام «عبدالرضا گلپایگانی»، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران و «کاوه حاجی علی اکبری»، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران زده شد. بعد از اقامه نماز صبح، جلسه «بررسی اقدامات عمرانی شاخص و موانع پیش رو» رأس ساعت ۶ صبح برگزار شد. مهمانان و مدعوین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی روی صندلی‌های از پیش تعیین شده نشستند تا جلسه را با بحث در مورد پروژه «پارک کودک» آغاز کنند و با ارائه دستورات لازم به موضوع پروژه‌های «دیوار صوتی بسیج» و «تجمیع ۷۱ پلاک فرسوده» پایان دهند. بعد از گذشت یک ساعت و نیم، حالا نوبت بازدید میدانی بود تا کم و کیف پروژه‌ها از نزدیک بازبینی و تحقیق شود.

چاره جویی در بازدید معاون شهرسازی و معماری شهردار از منطقه 14 | ماموریت؛ خروج از وضعیت صفر


  • گرمابه متروک، بازار تره‌بار شود


خورشید هنوز کامل و واضح در پهنه آسمان جای نگرفته است که مدیران شهری یک به یک سوار خودروها می‌شوند. نخستین بازدید، این گروه را به گرمابه متروکه «شیردم» با هزار و ۸۰۰‌مترمربع مساحت و بیش از ۷۰ سال قدمت می‌رساند. شهروندان متوجه بازدید معاون شهرسازی شهردار تهران می‌شوند. برخی جلوتر می‌آیند تا سلامی کنند و برخی اما از دور نظاره‌گر هستند. «مهدی اتحاد» |، شهردار ناحیه ۲ درباره گرمابه می‌گوید: «متروکه بودن این گرمابه علاوه بر فراهم کردن محیطی برای تجمع معتادان و بروز مشکلات زیست‌محیطی، نمای محله را نیز مغشوش کرده است. با تبدیل آن به میدان میوه و تره‌بار یا بوستانی محلی می‌توانیم آمار سرانه تفریحی و شهری این ناحیه را از وضعیت صفر خارج کنیم. چون در ناحیه ۲، میدان میوه‌تره و بار و بوستان وجود ندارد.» گلپایگانی از وضعیت مالکیت گرمابه می‌پرسد. «پروانه مقیسه»، معاون شهرسازی و معماری شهردار منطقه ۱۴ پاسخ می‌دهد: «این ملک اکنون ورثه‌ای است. تعدادی از مغازه‌های اطراف گرمابه نیز جزو زمین آن هستند.»

 


  • گره مشکلات حقوقی با پیمانکار را باز کنید


خودروهای مهمانان پشت سر هم به سمت پارک «کودک» در امتداد خیابان «واضحی‌فر» حرکت می‌کنند. در خودرو همچنان بحث گرمابه و چگونگی اجرای طرح‌های عمرانی در آن داغ است. مسیر نزدیک و راه کوتاه؛ به دقایقی نرسیده، مهمانان خود را مقابل زمین وسیعی می‌یابند که نگهبانی با ۲ سگ بزرگ آن طرف نرده‌های فلزی‌اش ایستاده است. بخشی از این زمین وسیع را تیرآهن‌هایی عظیم دربرگرفته و بخشی دیگر نیمه‌کاره رها شده‌اند. ساختمانی حدوداً ۸۰۰‌مترمربعی با نمایی کهنه، سمت چپ زمین خودنمایی می‌کند. معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با نگاهی به زمین می‌پرسد: «چند سال، زمان زیادی برای رفع مشکلات حقوقی با پیمانکار پروژه پارک کودک است. این زمان طولانی نه به سود شهرداری و نه به سود پیمانکار است. باید زودتر راهکاری را با حوزه مربوطه در نظر بگیرید تا اهالی از این شرایط نامساعد ترافیکی و بصری خلاص شوند. آن ساختمان قدیمی هم می‌تواند در کنار این پارک کاربری فرهنگی داشته باشد و ضمن حفظ هویت، خاطره جمعی را هم پررنگ کند.» معاون شهرسازی و معماری منطقه ۱۴ تأکید می‌کند: «در حال انجام مذاکرات هستیم.»

 

چاره جویی در بازدید معاون شهرسازی و معماری شهردار از منطقه 14 | ماموریت؛ خروج از وضعیت صفر


  • تعیین تکلیف باغ گل به شرط اولویت بخشی در عوارض قطع اشجار


مقصد بعدی، هم دیدنی است و هم خاطره انگیز؛ «باغ گل آقا سید دولابی» در خیابان «پاسدار گمنام» محله «جوادیه». ۴ هزار و ۶۵۰‌مترمربع پوشیده شده از گل، گلدان و درخت. مهمانان و مدیران شهری از در ورودی باغ وارد می‌شوند. لابه‌لای آن همه گل و سبزینگی. صدای پرنده‌ها می‌آید. «علی دولابی»، مالک باغ به استقبال می‌آید. بعد از معرفی و احوالپرسی، با بیان جملاتی کوتاه از بلاتکلیفی باغ خاندانشان می‌گوید: «از دهه ۷۰ درگیر عقب‌نشینی و رفت و آمدهای بی‌حاصل به شهرداری هستیم. تاکنون حدود ۵۰۰‌مترمربع از مساحت این باغ را عقب‌نشینی کرده‌ایم. مساحتی که از طرف پدربزرگم وقف سیدالشهدا(ع) شده بود. اگر از همان ابتدا تکلیف باغ ما را مشخص می‌کردند تا الان، هم‌محله از بن‌بست بودن خارج شده بود و هم ما ضرر نمی‌کردیم.» معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران نگاهی به گلخانه مشمع‌ایی باغ می‌اندازد و می‌پرسد: «شما پیشنهادی برای تعیین تکلیف باغتان برای شهرداری دارید؟» دولابی خیلی سریع پاسخ می‌دهد: «ما به ساخت تالاری برای ازدواج آسان و مجموعه ورزشی برای جوانان راضی هستیم ولی می‌گویند که خیابان‌های کم‌عرض این محدوده، گنجایش جمعیتی این پروژه‌ها را ندارد.» مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران وارد بحث می‌شود و می‌گوید: «اگر این ملک در بخش عوارض قطع اشجار در اولویت قرار گیرد با توجه به دسترسی و وسعتش می‌تواند به بوستان و محلی مناسب برای استفاده اهالی تبدیل شود.» معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران پیگیری تعیین تکلیف این باغ را در فهرست اقدامات قرار می‌دهد.

 


  • صدای کلنگ بزرگ‌ترین پروژه تجمیعی می‌آید


آخرین پروژه مورد بازدید که بزرگ‌ترین پروژه تجمیعی پلاک‌های فرسوده شهر تهران نیز شناخته می‌شود، پروژه تجمیع ۷۱ پلاک فرسوده و متراکم در محله «دولاب» است. بازدیدکنندگان گذر تو در توی خیابان امیرسلیمانی و سعیدی را به سمت کوچه علیمردان حرکت می‌کنند. جمعی از اهالی منتظر ایستاده‌اند و مجری طرح نیز بنر نقشه تجمیع را روی دیوار چسبانده است. خیلی سریع می‌رود سر اصل مطلب. می‌گوید: «از بین این ۷۱ پلاک، تعدادی مالک هستند که تاکنون موفق به جلب رضایتشان برای تجمیع نشده‌ایم. اگر شرایطی فراهم شود که پیش جوازی از سوی سازمان نوسازی یا معاونت شهرسازی برای اعتمادسازی مالکان مخالف صادر شود، کار با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.» گلپایگانی پاسخ می‌دهد: «امکان این کار تا پیش از تنظیم صلح نامه یا وکالت نامه از سوی مالکان فراهم نیست. چون مشکلات حقوقی و قانونی ممکن است برای ۲ طرف ایجاد کند. شاید بتوان با معادل‌سازی زمین در جای دیگری برای مالکان مخالف، کاری کرد. این پیشنهاد را به آنها بدهید تا زودتر تکلیف مشخص شود.»

 


  • نبود پارکینگ، بزرگ‌ترین مشکل محله است


«در محله شیوا با بیش از ۹ هکتار مساحت و ۳۰ هزار نفر جمعیت، فقط یک پارکینگ آن هم خصوصی و با ظرفیت بسیار محدود وجود دارد. اگر فرایند نوسازی بافت‌های فرسوده به خوبی پیش رود و تجمیع صورت گیرد با توجه ریزدانگی پلاک‌ها، فضای پارکینگ برای آنها به‌طور کامل فراهم نمی‌شود. بنابراین شهروندان به دنبال پارکینگ‌های عمومی هستند که فقدان آن در محله احساس می‌شود.» «مهدی شاهانی»، شورایار محله شیوا با بیان این مطلب می‌افزاید: «بیش از یک دهه است که زمین متروکه‌ای به مساحت هزارمترمربع در خیابان داورزنی را به مدیران شهری معرفی کرده‌ایم که آنجا را به پارکینگ عمومی تبدیل کنند. اما هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است.»

 


  •  جوادیه، محله بدون بوستان


«سرانه فضای سبز و تفریحی در محله فرسوده و متراکم جوادیه به کمتر از ۳۰‌درصد می‌رسد که در همین میزان اندک هم بوستان محلی هیچ سهمی ندارد.» این را «داود سبک پا»، شورایار محله جوادیه می‌گوید و ادامه می‌دهد: «نزدیک‌ترین بوستان به محله ما، بوستان «گل‌نما» در محله مجاور است که دسترسی به آن برای سالمندان و کودکان دشوار است. این محله حتی پاتوق محلی ندارد و فضای خالی هم برای ساخت بوستان در آن یافت نمی‌شود؛ جز باغ گل «دولابی» که شهردار تهران و معاونان از آن نیز بازدید داشته‌اند. امیدوارم خواسته و نیاز مردم در این زمینه در اولویت قرار گیرد.»
کد خبر: ۱۳۸۳۸
۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha