پیام+و+پیامدهای+پیوند+تهران+و+شانگهای
گروه سیاسی تهران پرس؛ پیوستن ایران به شانگهای، یکی از آخرین تلاش های دولت حسن روحانی بود که همچون سایر اهدافشان همچون برجام که ناکام ماند، عملیاتی نشد و بعد از آغاز به کار دولت سیزدهم، بار دیگر موضوع پیوستن ایران به پیمان شانگهای مطرح شد و در این شرایط، رسانه های اصلاح طلب و حتی برخی از مقامات دولت سابق، این کار را محال دانستند اما شهریور امسال، خبر عضویت ایران به سازمان شانگهای به طور رسمی اعلام شد و یکی از مهمترین گام های دولت سیزدهم در کوتاه مدت، عملیاتی شد.

کشورمان به صورت رسمی به یکی از طرف‌های ثابت این سازمان مهم اقتصادی-امنیتی درآمده است و این سازمان، از جمله سازمان‌هایی است که می‌تواند فرصت‌های جدیدی را در اختیار جمهوری اسلامی قرار دهد.

سازمان همکاری شانگهای ابتدا در سال ۱۹۹۶ با نام شانگهای ۵ به عنوان ساز و کاری برای حل و فصل مناقشات ارضی بعد از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ آغاز به کار کرد. این سازمان کارش را با ۵ عضو کامل آغاز کرد: چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان. با پیوستن ازبکستان به این اتحادیه در سال ۲۰۰۱ نام آن به «سازمان همکاری شانگهای» تغییر پیدا کرد. در سال‌های بعدتر هند و پاکستان هم به این سازمان پیوستند تا تعداد اعضای دائم این سازمان به عدد ۷ برسد.

این سازمان در ابتدا اهداف امنیتی را در منطقه دنبال می‌کرد اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد با توجه به توان کشورهای عضو، این پیمان، نقش اقتصادی پررنگی را بر عهده گرفت. بعد از گذشت حدود دو دهه اکنون سازمان همکاری‌های شانگهای دارای صندوق کنفرانس برای اعطای وام‌های ارزان و بدون بهره به کشورهای عضو است که یکی از راه های تسهیل‌گری تجاری محسوب می‌شود. در این گزارش، با تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی همکلام شدیم تا از اثرات مثبت عضویت ایران در سازمان شانگهای برایمان بگویند.


تأمین منافع ایران با عضویت در سازمان شانگهای محقق می‌شود/ تحریم‌های آمریکا بیش‌ازپیش بی‌اثر شد

علی خضریان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس و سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی تهران پرس با اشاره به اثرات عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای گفت: قطعا پیوستن ایران به این سازمان همکاری های شانگهای با عضویت چندین کشور، یک اتفاق مهم و قابل توجه است و می تواند منجر به افزایش مراودات اقتصادی ایران اسلامی با کشورهای عضو این سازمان شود و از این جهت این اتفاق برای کشورمان یک رویداد مهم تلقی می شود چرا که در اوج تحریم های امریکا به کشورمان شاهد عضویت ایران در این سازمان های بین المللی هستیم و این موضع به معنی بی اثر بودن تحریم های امریکا در عرصه بین المللی است.

وی ادامه داد: امریکا در موضوع برجام، بدعهدی های زیادی کرد و با اینکه ایران به تمام وعده هایش عمل کرد اما امریکا با خارج شدن از برجام، به این قرارداد بین المللی پشت کرد و نشان داد که قابل اعتماد نیست و از سوی دیگر تلاش کرد که طوری وانمود کند که ایران مقصر است اما جامعه جهانی پی به نیت های شوم امریکا برد و اکنون تحریم های امریکا آن طور که باید، اثرگذار نیست.

خضریان افزود: امریکا از یک سو بدعهدی می کند و از یک سو بر طبل افزایش تحریم هایش بر علیه ملت ایران اسلامی می کوبد و نشان داده که حرف و عملش یکی نیست و فقط در راستای منافع خود قدم برمی دارد و سایر حقوق ملت ها را به رسمت نمی شناد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه عضویت ایران در سازمان شانگهای یک الگوی موفق جهت تامین منافع کشورمان محسوب می شود، افزود: ایران اسلامی با حفظ استقلال همه جانبه، ارتقای منافع مشترک با سایر کشورها را دنبال می کند و سازمان همکاری های شانگهانی نیز این فرصت را برای کشورمان به همراه دارد تا باعث پیشرفت و اقتدار کشورمان شود.

وی گفت: پیوستن ایران به سازمان همکاری های شانگهای، منافع زیادی را در عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی، بین المللی و … برای کشورمان و همچنین سایر کشورهای عضو این سازمان، به همراه دارد و می تواند منجر به نفوذ ایران اسلامی در مسائل بین المللی شود.

 

عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای؛ نقطه عطفی در پیشرفت و توسعه کشور

مهدی عسگری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی تهران پرس با اشاره به اثرات مثبت پیوستن ایران به سازمان همکاری های شانگهای اظهار داشت: یقینا عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای یکی از اخبار بد برای غربی ها و آمریکاست چرا که آنان به دنبال فلج کردن شرایط اقتصادی کشورمان ایران هستند و از عدم همکاری های سایر کشورمان با ایران، استقبال می کنند و یقینا پیوستن ایران به این سازمان همکاری ها که یک نهاد بین المللی محسوب می شود، منجر به عصبانیت آنان شده است.

وی ادامه داد: یقینا سازمان همکاری های شانگهای می تواند نقش موثر و قابل توجهی در پیمان های اقتصادی در قاره آسیا و اقیانوسیه داشته باشد و این موضوع به مفهوم باز شدن دریچه جدید برای ایران اسلامی برای افزایش همکاری های اقتصادی، سیاسی و بین المللی با کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای است.


عسگری افزود: دولت سیزدهم با اراده و عزم راسخ، در تلاش است که مشکلات اقتصادی کشور را حل و فصل نماید و برای این کار، شعارهایی سر داده است و با آغاز دولت سیزدهم شاهد هستیم که این شعارها به مرور زمان در حال تحقق بخشی است و عضویت ایران در سازمان شانگهای، اثبات عزم دولت در ارتباط سازنده با جهانیان است و یقینا این امر می تواند فرصت های اقتصادی زیادی را برای کشورمان به ارمغان داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: ایران اسلامی از ابتدای تحریم های امریکا و حامیانش تلاش کرد که اثرات این تحریم ها را بی اثر کند و عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای هم می تواند در مسیر تحریم ناپذیری مقاومت و استوارتر کند و این می تواند نقطه روشن و امیدبخشی برای آینده نزدیک کشورمان باشد.

وی در پایان گفت: امیدوارم روز به روز شاهد رفع مشکلات کشور و آرامش و آسایش مردم باشیم و دولتمردان بتوانند انتظارات مردمی را برآورده کنند تا پیشرفت و ترقی همیشه در کشورمان سرعت بگیرد.

عضویت ایران در سازمان شانگهای نشان دهنده دیپلماسی فعال دولت سیزدهم است

اقبال شاکری نماینده مردم تهران،ری،شمیرانات،اسلامشهر و پردیس در مجلس و رییس فراکسیون جهادسازندگی و پیشرفت مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی تهران پرس با اشاره به اینکه عضویت ایران در پیمان شانگهای یکی از وقایع مهم و قابل اهمیت محسوب می شود، گفت: یقینا حضور ایران در این سازمان بین المللی یکی از قدم های موثر بی خنثی کردن اثرات تحریم های امریکا بر علیه ملت ایران محسوب می شود و ایران اسلامی در کنار کشورهایی همچون روسیه، هند و چین می تواند برنامه های زیادی برای رونق اقتصادی و تعاملات بین المللی داشته باشد.

وی ادامه داد: در دولت گذشته شاهد بودیم که دیپلماسی فعال فقط در مذاکرات برجام و همچنین مذاکره با غرب صورت می پذیرفت اما در دولت سیزدهم شاهد هستیم که از تمام ظرفیت ها برای نشان دادن دیپلماسی فعال استفاده می شود و پیوستن ایران در سازمان شانگهای یکی از این موارد است که نشان دهنده دیپلماسی فعال کشورمان برای بی اثرکردن تحریم های امریکا و همچنین رشد ارتباطات در سطح جهانی است.

شاکری خاطر نشان کرد: نگاه مسئولان دولت گذشته فقط به مذاکرات برجام و محقق شدن fatf گره خورده بود و همین مسئله باعث شد که سالها از برقراری ارتباط موثر با سایر کشورها عقب بیفتیم و این در حالی است که سازمان شانگهای یکی از نهادهای بین المللی مهم و موثری است که می تواند آورده های بسیاری برای کشورمان به همراه داشته باشد و یقینا حضور ایران در این نهاد بین المللی برای اعضای این سازمان هم حائز اهمیت است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت سیزدهم با نگاه انقلابی وجهادی در تلاش است که مشکلات پیش آمده در کشور به خصوص به دلیل مدیریت ناصحیح در دولت گذشته را جبران کند و برای تحقق بخشی این موضوع از هیچ تلاشی دریغ نمی کند و باید به این دولت فرصت داد تا به تواند چالش های کشور را مرتفع کند و در نهایت، کشور را به جایگاهی برساند که باعث شود که مردم دغدغه معیشتی نداشته باشند و تحریم ها در پویایی کشورمان اثرات زیادی نداشته باشد.

 

بی اثر کردن تحریم های امریکا با پیوستن ایران در پیمان شانگهای/ دولت سیزدهم در راستای عمل به وعده هایش قدم برمی دارد

اردشیر مطهری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی تهران پرس با اشاره به اینکه دولت سیزدهم در راستای عمل به وعده هایش تلاش می کند، گفت: آیت الله رئیسی در دوران تبلیغات ریاست جمهوری، قول مقابله با فساد و تلاش برای بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی را داده اند و از آغاز دولت سیزدهم شاهد هستیم که این دولتمردان در این راستا تلاش های مضاعفی را انجام می دهند که اقدامات انقلابی و جهادی دولت در امر واردات واکسن برای بهبود شرایط سلامت جامعه و همچنین عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای برای بهبود تعاملات بین المللی و اقتصادی می تواند برای کشورمان حائز اهمیت باشد.


وی ادامه داد: یقینا حضور ایران در پیمان شانگهای نشان می دهد که ایران برای بهبود شرایط اقتصادی و تعاملات بین المللی اش فقط نگاه به غرب ندارد و این نگرش می تواند یکی از نگرش های غلط غرب گرایان و برخی جریان ها در داخل کشورمان باشد و دولت سیزدهم با نگاه انقلابی و جهادی، توانست با عضویت در این سازمان همکاری های شانگهای بعد از ۱۵ سال، نشان دهد که ایران همچنان توانایی زیادی در راستای بهبود شرایط تعاملی با سایر کشورها در شرایط تحریم های ظالمانه دارد.

مطهری افزود: عضویت ایران در این سازمان های بین المللی باید زودتر از این ها محقق می شد اما متاسفانه به دلیل برخی نگاه ها و نگرش ها در داخل کشورمان به غرب، شاهد هستیم که موضوعاتی همچون برجام و fatf به عنوان بهانه هایی بزرگ برای دولت قبل محسوب می شد اما در دولت سیزدهم این مشکل برطرف شد و ایران با پیوستن به این سازمان بین المللی، نگاه انحصاری به غرب را شکست.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان داشت: یقینا حضور ایران در این سازمان بین المللی باعث می شود که اگر امریکا بخواهد همچون سال های گذشته با وضع تحریم های ظالمانه در راستای فلج کردن اقتصادی ایران باشد، موفق نخواهد شد و تهدیدات امریکا بر اقتصاد کشورمان اثرات زیادی نخواهد داشت.

لرزیدن پایه تحریم های آمریکا با عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای/ عزم دولت در عضویت در این نهاد بین المللی ستودنی بوده است

علی حدادی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفت و گو با خبرنگار سیاسی تهران پرس با بیان اینکه عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای برای اقتصاد و مباحث بین المللی ایران و کشورهای عضو این سازمان با اهمیت است، افزود: یقینا عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای می تواند در آینده نزدیک اثرات مثبت اقتصادی و بین المللی زیادی را برای کشورمان به همراه داشته باشد و در این میان، می تواند نشانگره بی اثر بودن تحریم های امریکا و غرب بر علیه ملت ایران باشد.

وی ادامه داد: عضویت دائم ایران در این نهاد بین المللی، نشان دهنده عزم دولت سیزدهم در راستای افزایش تعاملات بین المللی است و این نگاه متاسفانه در دولت گذشته کم رنگ بود و آنان فقط تعاملات را در انحصار غرب می دیدند و همین مسئله باعث شد که به بهانه برجام و موضوع fatf، دیر بتوانیم عضو این سازمان بین المللی شویم و این فرصت در سال های گذشته از کشورمان دریغ شد اما دولت جدید در این راستا، قدم های بلندی برداشته است.


حدادی با بیان اینکه پذیرش عضویت ایران در سازمان شانگهای در این برهه زمانی برای کشور ما حائز اهمیت بوده است، گفت: در حال حضار کشورمان با چالش های اقتصادی به جا مانده از دولت سابق دست به گریبان است و این در حالی است که کشورمان پتانسیل قابل توجهی دارد و با بکارگیری از این ظرفیت ها می توان مشکلاتی همچون بیکاری و تورم را کاهش داد و با توجه به تلاش امریکا و غرب برای کاهش خرید نفت از ایران، عضویت ایران در این سازمان های بین المللی می تواند در رشد اقتصاد کشور موثر باشد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس خاطر نشان کرد: پیوستن ایران به سازمان همکاری های شانگهای در بی اثر کردن تحریم های ظالمانه امریکا و غرب موثر است و آن را کم رنگ می کند و از سوی دیگر، ایران با عضویت در این سازمان، می تواند در جنگ اقتصادی با امریکا موفق تر ظاهر شود چرا که امریکا به دنبال قطع روابط بین المللی با ایران بوده است اما عضویت ایران در این سازمان بین المللی، نشان دهنده کم اثر بودن تحریم های استکبار جهانی خواهد بود.

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۳۷۸۶
۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha