IMG_2627
به گزارش خبرنگار تهران پرس، این موزه خانه در کنار اتوبان امام علی (ع)، قرار دارد که در گذشته محل زندگی استاد امیرجاهد و داماد ادیبش دکتر محمد معین بوده است. ساختمانی با مساحتی حدود ۸۸۲ متر مربع که از اولین خانه های ساخته شده در محله چهارصددستگاه بوده که اکنون جزئی از منطقه ۱۴ تهران بزرگ به حساب می‌آید و قدمتش به دوره سلطنت رضا شاه پهلوی باز می‌گردد.

 

به گفته شهرداری منطقه ۱۴ این خانه در سال ۱۳۸۱ توسط این سازمان خریداری شده است و پس از حدودا دوسال ترمیم و بازسازی در سال ۱۳۸۳ به مرکز فرهنگی هنری غدیر به بهره برداری رسید است. همچنین با تصمیم گیری شهرداری تهران این خانه جهت بازید عموم و جذب گردشگر از سال ۱۳۹۵ تا به امروز به شکل کنونی درآمده است تا علاوه بر موزه یکی از مراکز تخصصی موسیقی و خوشنویسی در شرق تهران و محلی برای برگزاری جلسات و دورهمی هایی برای هنرمندان و موسیقی دان ها باشد.

 

زیستنامه دکتر محمد معین

دکتر محمد معین در روز ۹ اردیبهشت ۱۲۹۷ در محله زرجوب رشت به دنیا آمد. پدرش شیخ ابوالقاسم از روحانیان شهر رشت بود در اوایل کودکی در پی بیماری همه‌گیر حصبه در گیلان، پدر و مادر جوان خود را از دست داد و تحت سرپرستی پدربزرگش قرار گرفت. محمد معین ترقیات علمی و معنوی خود را مدیون او می‌دانست.

 

دکتر محمد معین خیلی زود به درجات مهمی علمی و معنوی رسید در حالی که فقط ۱۷ سال داشت به ریاست دانشسرای شبانه روزی اهواز منصوب شد و در همان زمان نیز دوره روانشناسی عملی، خط شناسی، قیافه شناسی و مغزشناسی را به صورت مکاتبه‌ای از آموزشگاه روانشناسی بروکسل فراگرفت و در ۲۴ سالگی به عنوان نخستین دکترای ادبیات فارسی ایران در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران مشغول تدریس و تحقیق شد.

 

محمد معین یکی از دوستان نزدیک علامه دهخدا به حساب می آمد به طوری که طبق وصیتنامه علامه دهخدا وی به عنوان ریاست امور علمی سازمان لغت نامه منصوب شد  همچنین علی‌اکبر دهخدا تکمیل لغتنامه دهخدا را به معین محول کرد.

 

دکتر معین علاوه بر دوستی بسیار نزدیک با علامه دهخدا با نیما یوشیج رابطه ای خوبی داشت به طوری که نیما یوشیج بعد از مرگ خود حق چاپ آثارش را به معین داد.

 

دکتر محمد معین در نهم آذرماه سال ۱۳۴۵ به دلیل خستگی ناشی از شدت کار به بیهوشی موقت دچار شد و بعد از ۶ روز با خطای پزشکی به حالت اغما فرو رفت و سرانجام بعد از ۵ سال بیهوشی در سیزدهم تیرماه سال ۱۳۵۰ خورشیدی چشم از جهان گشود و در زادگاهش شهر رشت در آرامگاه خانوادگی معین واقع شده در شهر آستانه اشرفیه به خاک سپرده شد.

 

دکتر پرآوازه ایرانی، در طول حیاتش بیش از ۴۰ اثر ارزشمند و قابل اتکاء از خود به یادگار گذاشت که معروف‌ترین آن فرهنگ ۶ جلدی معین است که ارزشی برابر با دانشنامه بزرگ لاروس فرانسوی دارد.

 

زیستنامه استاد محمدعلی امیرجاهد

محمدعلی امیرجاهد در سال ۱۲۷۵ در تهران به دنیا آمد. او که نخستین فرزند خانواده بود، تحصیلات ابتدایی را در مکتب‌خانه شمس در گذر شیخ صفی‌الدین و مدرسه علمیه در خیابان شنی گذراند و برای تکمیل تحصیلات به دارالفنون رفت.

 

با آغاز جنگ جهانی اول در روزنامه رسمی و جراید آن زمان به کار خبرنگاری و خدمات مطبوعاتی اشتغال پیدا کرد و در سال ۱۲۹۹ به استخدام مجلس شورای ملی درآمد و دبیر انجمن اشاعه و اعتلای موسیقی شد و مدتی هم مسئولیت هنرستان شبانه موسیقی را برعهده داشت.

 

وی در سال ۱۳۰۵ به انتشار سال‌نامه پارس پرداخت که انتشار آن ۲۸ سال ادامه یافت. امیرجاهد در سفری که به غرب ایران داشت توسط نیروهای قزاق روسیه دستگیر و پس از مدتی آزاد گشت.

 

محمدعلی امیرجاهد یکی از بزرگ ترین شاعران و تصنیف سازان ایرانی بود او بیش از یکصد سرود و تصنیف ساخته است اشعاری با مضامین میهنی، اجتماعی، عشقی، سیاسی و فلسفی که در دو جلد کتاب به چاپ رسیده است جلد اول آن دیوان امیرجاهد در سال ۱۳۳۳ با نت آهنگ‌هایش به چاپ رسیده است و جلد دوم آن نیز در مرداد ۱۳۴۹ چاپ و انتشار یافت.

 

محمدعلی امیرجاهد سرانجام در سال ۱۳۵۶ در سن ۸۱ سالگی در تهران درگذشت.

 

در این خانه قدیمی هنر و شریان صدا و آوا جریان دارد، با قدم گذاشتن در داخل حیاطی که پر از الطاف و زیبایی است روح هر آدمی را تسخیر می کند این خانه هر کدام از اتاق هایش به نام اسطوره‌ای از هنر و برای آموزش موسیقی طراحی شده و لابه‌لای سازهای شورانگیز، آثار و اشیاء قدیمی نیز به نمایش درآمده است.

 

در قلب این خانه اتاق کار دکتر محمد معین قرار دارد، مردی ادبی ایران که ماندگارترین برگ‌های ادبیات این سرزمین را در این اتاق بر روی کاغذ به یادگار گذاشته است.

 

این خانه شاعرانه، حیاطی با صفا و دلنشینی دارد. در حیاط این خانه حوض فیروزه ای مستطیل شکلی که با گل ها و شعمدانی های رنگارنگ تزیین شده منظره زیبایی به دیدگان‌تان می‌بخشد. این خانه با یادگاری ها و خاطرات کوتاه و بلندش بارها و بارها در بسیاری از فیلم های سینمای و سریال های مورد استفاده قرار گرفته است از جمله سریال پر مخاطب شهرزاد. همچنین این خانه با همکاری شهرداری تهران و میراث فرهنگی کشور در سال ۱۳۹۸ به شماره ۳۲۲۸۹ ثبت ملی شده است.

 


آثار ارزشمند موزه دکتر محمد معین و استاد محمدعلی امیرجاهد

وصیت نامه نیما یوشیج، روی یکی از دیوارهای این خانه وصیت نامه نیما یوشیج قرار دارد. او در وصیت خود، محمد معین پدرِ واژه‌های ایران را ناظر و قیم آثارش معرفی کرده است.

 

اتاق کار دکتر معین ، در این اتاق لوازم شخصی، دانشنامه‌ها، جوایز و نشان‌های بین‌المللی، مدارک و کارت شناسایی، دست نوشته‌های دکتر معین و کتابخانه‌ای باارزش قابل مشاهده است.

 

اشعار استاد امیرجاهد در وصف دکتر معین ،  اشعاری بسیار زیبا و دلنشین که استاد امیرجاهد در مدح و ستایش دامادش معین سروده است در موزه قابل مشاهد می باشد.

 

تمبر هزاردستان به چمن، در سال ۱۳۹۶، در مراسمی از تمبر اختصاصی موزه نیز رونمایی شد. این تمبر باشکوه با عنوان هزاردستان به چمن، منقش به تصویر استاد محمدرضا شجریان و استاد محمدعلی امیرجاهد، در این خانه موزه قابل بازدید است. نام این تمبر برگرفته از تصنیف هزاردستان به چمن، از ساخته‌های استاد امیرجاهد است که توسط استاد شجریان خوانده شده است.

 

چارچوب آجری، خانه موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد، مجموع دو عمارتی ست که سالیان سال محل زندگی خالق آواهای ماندگار، امیرجاهد تصنیف ساز و داماد ادیبش دکتر محمد معین بوده است که پس از بازسازی و ادغام این دو خانه توسط شهرداری تهران، تنها چارچوبی آجری، که محل تلاقی دو حیاط بوده به شکلی نمادین و به یادگار باقی مانده است.

 

دیوار هنرمندان،یکی از جذابیت‌های موزه، دیواری ست با تلفیق زیبایی از آجر و کاشی‌های لاجوردی. این دیوار به درج نام هنرمندان سرشناس اختصاص یافته و نقش زیبایی بر پیکره حیاط این خانه زده است.

 

فعالیت های خانه موزه دکتر محمد معین و استاد محمدعلی امیر جاهد


این خانه علاوه بر موزه  مرکزی تخصصی برای موسیقی، ادبیات و خوشنویسی، ستاد نکوداشت زادروز هنرمندان پیشکسوت و دبیرخانه جشنواره سراسری موسیقی امیرجاهد نیز محسوب می‌شود و به فعالیت‌ها و برگزاری کلاس های آموزشی در زمینه هنر می‌پردازد.

 

افتخارات خانه موزه دکتر محمد معین و استاد محمد علی امیرجاهد

همکاری با خانه موسیقی ایران در سال ۱۳۹۵

تشکیل ارکستر امیرجاهد ۱۳۹۵

راه‌اندازی ستاد نکوداشت زادروز هنرمندان پیشکسوت در سال ۱۳۹۶

تاسیس انجمن خوشنویسان در سال ۱۳۹۷

همکاری با موسسه دهخدا در سال ۱۳۹۸

ثبت ملی خانه موزه در فهرست آثار ملی کشور در سال۱۳۹۸

 

مسیر دسترسی به خانه موزه دکترمعین و استاد امیرجاهد


آدرس : تهران، خیابان پیروزی، میدان چهارصددستگاه، انتهای خیابان بایزید بسطامی

مترو : برای رسیدن به این خانه موزه می‌توانید از ایستگاه مترو ابن سینا (شیخ الرئیس) در خط چهار مترو تهران پیاده شوید و پس از ۱۰ دقیقه پیاده‌روی از ضلع شرقی اتوبان امام علی (ع) به خانه موزه برسید. ایستگاه مترو ۸۰۰ متر با خانه موزه فاصله دارد.

اتوبوس:  اگر اهل پیاده‌روی هستید ایستگاه درودیان در خط ۹ اتوبوس های تندرو (BRT) با حدود ۳۰ دقیقه پیاده‌روی تا خانه موزه، می‌تواند یکی از انتخاب‌های شما برای رسیدن به خانه موزه باشد. ایستگاه اتوبوس ۲٫۵ کیلومتر با خانه موزه فاصله دارد.

خودرو شخصی : برای دسترسی به خانه موزه دکتر معین و استاد امیر جاهد با خودرو شخصی می‌توانید از سمت شرق به غرب خیابان پیروزی، بعد از اتوبان امام علی (ع) به خیابان بسطامی و خانه موزه برسید.

 


خبرنگار : محمد ترابی
کد خبر: ۱۳۷۸۹
۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha