به گزارش تهران پرس، بهرام عین‌اللهی در اختتامیه دومین جشنواره طب ایرانی که در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: این جشنواره کاری ارزشمند است و ما دوست داریم در وزارت بهداشت نوآوری داشته باشیم و کار تکراری انجام ندهیم و کار تحول آفربن انجام دهیم. طب ایرانی میراثی گرانبها است که سالیان سال فراموش شده بود و علی رغم قدمت دیرینه، احیای طب ایرانی یک‌مسئله مهم برای ما است. در ایران بحث هویت موضوعی مهم است. خیلی از کشورهای هم‌جوار ما هویت ندارند اما برای خود هویت مصنوعی می‌سازند اما هیچ کس نمی‌تواند منکر هویت ایران شود.
وزیر بهداشت




به گزارش تهران پرس، بهرام عین‌اللهی در اختتامیه دومین جشنواره طب ایرانی که در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: این جشنواره کاری ارزشمند است و ما دوست داریم در وزارت بهداشت نوآوری داشته باشیم و کار تکراری انجام ندهیم و کار تحول آفربن انجام دهیم. طب ایرانی میراثی گرانبها است که سالیان سال فراموش شده بود و علی رغم قدمت دیرینه، احیای طب ایرانی یک‌مسئله مهم برای ما است. در ایران بحث هویت موضوعی مهم است. خیلی از کشورهای هم‌جوار ما هویت ندارند اما برای خود هویت مصنوعی می‌سازند اما هیچ کس نمی‌تواند منکر هویت ایران شود.



وی افزود: امروز ایران و ایرانی در دنیا به عنوان یک افتخار مطرح است و ایران یعنی امام خمینی (ره)، حضرت آقا، قاسم سلیمانی، هشت سال دفاع مقدس و ایران یعنی کادر بهداشت و درمانی که در مقابله با کرونا در میدان حاضر بود و ما باید به ایرانی بودن خود افتخار کنیم و طب ایرانی می‌تواند بیانگر این هویت باشد.

او ادامه داد: در دانشگاه‌ها امروزه بیش از همه چیز باید به هویت دادن دانشجو بپردازیم و دانشجو به تاریخ خود افتخار کند. حتما در تاریخ پزشکی و ایجاد هویت کار کنید؛ برای اینکه بدون هویت، دانشجویان رشد نمی‌کنند. وقتی آدم در کره ماه پیاده می‌کنند هدف‌شان افتخار آفرینی است و حلقه گم شده ما امروز هویت است. این هویت ما با قدمت طب ایرانی ایجاد می‌شود. چیزی به عنوان دانشکده جدا نداریم و باید از همه ساختارها استفاده کنیم و باید واحدهای طب ایرانی در رشته‌های پزشکی تدریس شود. با تلاش مرحوم دکتر اصفهانی و دکتر بهرامی، در سال ۸۴ کمیته طب سنتی را در معاونت آموزشی ایجاد کردند و رشته کارشناسی ارشد و بعد phd طب سنتی ایجاد شد و بعد هشت دانشکده طب سنتی در کشور درست شد.

او با تاکید بر عدم گسترش افکار سکولار و جدا، بیان کرد: طب ایرانی باید در کریکلوم‌ها بیاید اگر محدودیت ایجاد کنیم، رشد نمی‌کنیم و کیفیت در کمیت ایجاد می‌شود. اگر محدود فکر کنیم، این رشته رشد نخواهد کرد؛ هر رشته‌ای که بخواهیم رشد یابد، باید رشد کمی داشته باشد. این اتفاق در فضای غیرعلمی افتاده است که در کنترل وزارت بهداشت نیست، ولی اگر طب ایرانی با استاندارد مشخص ایجاد شود، قطعا از روش غیرعلمی جلوگیری می‌کند. حتما در وزارت بهداشت طب ایرانی مستند بر کریکلوم مشخص را حمایت می‌کنیم.

وی افزود: سیاست‌ها و اسناد بالادستی محکمی باید ایجاد کرد که با فراز و نشیب تغییر مدیریت‌ها، دچار وقفه نشویم و باید قانونی داشته باشیم که کاری ماندگار باشد و سلایق شخصی در آن راه نداشته باشد. هدف اصلی ما تامین نیروی انسانی مجرب و آموزش دیده است. وزارت بهداشت متولی سلامت مردم است و با کسی هم تعارف ندارد و در فشار قرار نمی‌گیرد و هرچه سلامت مردم را تامین کند را پشتیبانی می‌کند. تقویت طب ایرانی دانشگاهی قطعا سبب سلامت مردم می‌شود و سازمان غذا و دارو هم در بحث فرآورده‌های طبیعی و سنتی خارج از بروکراسی دست و پا گیر باید کاری به نفع مردم انجام دهد.

وزیر بهداشت ادامه داد: در رابطه با نحوه زندگی مردم که یکی از مشکلات عمده دنیا است می‌توانیم با طب سنتی به مردم در سلامت و نحوه زندگی کمک کنیم و حسن طب ایرانی این است که به پیشگیری بیش از درمان می‌پردازد و به روحیات معنوی افراد بیشتر می‌پردازد که نکته مثبتی است. اگر رشته‌های مختلف داریم باید استفاده کنیم و سکولار فکر کردن به نفع ما نیست و امروز اگر فشارخون بالا، دیابت و... داریم، به دلیل سبک زندگی غلط است.

او با اشاره به اینکه کرونا یک فاجعه ملی بود، اظهار کرد: ما در پیک پنجم روزی ۵۰ هزار مبتلا، ۸۰۰۰ بستری آی سی یو و مرگ و میر ۷۰۰ تایی داشتیم ولی به لطف خدا واکسیناسیون در ابعاد وسیعی انجام شده است و امروز حدود ۹۵ میلیون دز با لطف عزیزان انجام دادیم که حرکتی ملی بود چون اگر خود وزارت بهداشت قرار بود تنها کار کند شاید واکسیناسیون بیش از یک سال طول می‌کشید و مردم بودند که به کمک ما آمدند. با نگاه به منحنی ها سرعت واکسیناسیون ایران در جهان اول شده است. در رابطه با کرونا انتظار داریم دانشمندان طب ایرانی فعال‌تر شوند و برای اولین بار از مشارکت متخصصین طب ایرانی در کمیته علمی استفاده کردیم.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از داروهای طب سنتی در حوزه کرونا تایید شده است، گفت: این داروها درمان کننده کرونا نیست و نباید برای فروش بیشتر دارو آن را بزرگنمایی کنیم بلکه باید بگوییم این داروها تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هستند. باید خودمان دستورالعمل‌های مشخص داشته باشیم که جلوی سوءاستفاده‌ها گرفته شود. حدود ۱۷ قلم فرآورده طبیعی مجوز گرفتند که برای درمان کرونا استفاده می‌شوند و ۹ قلم آن وارد بازار شده است.

او با تاکید ویژه بر ادغام طب ایرانی در خدمات تمام سطوح، اظهار کرد: در تمام مراکز درمانی باید متخصصین طب ایرانی حضور یابند و به مردم خدمت ارائه دهند. وزارت بهداشت در این شرایط مصمم است بر اساس اسناد بالادستی از ظرفیت طب سنتی استفاده کند و حتی اسنادی هم ایجاد کند. در زمینه طب سنتی نباید دچار افراط و تفریط شد.

به گزارش ایسنا، دکتر بهرام عین‌اللهی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران درباره واکسن‌های اسپایکوژن و پاستور گفت: این واکسن‌ها آماده تحویل واکسن هستند و اما تعداد مشخص اعلام نکردند.

او با بیان اینکه داروهای طب سنتی که برای کرونا اعلام شده است سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، تصریح کرد: داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن روی ویروس تاثیری ندارند ولی یک سری داروها ویروس را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته طب سنتی داروهایی برای تقویت سیستم ایمنی دارد.

وی افزود:  در جشنواره طب ایرانی و بعد از مدت کوتاهی حضور در وزارتخانه عزم جزمی داریم که طب ایرانی را تقویت کنیم و با دانشمندان فعالیت کرده و در برنامه درسی سایر رشته‌ها هم به عنوان واحدهای درسی طب سنتی را قرار دهیم که در عمل ببینیم طب ایرانی در کشور های هم‌جوار هم بتواند بدرخشد. مشاورین طب ایرانی در بیمارستان‌های خودمان هم باید بتوانند به مردم کمک کنند.

انتهای پیام/


کد خبر: ۱۳۵۲۹
۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha