۲۰۲۰۱۱۱۰۲۴۰۴۱۱۰۳۵۷
 

عبدالعلی رحیمی عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تهران پرس درباره وضع موجود ساختارهای حوزه انرژی در کشور عنوان کرد: سازمان بهینه سازی مصرف سوخت یک ساختار بسیار اشتباه در حوزه انرژی است؛ به این دلیل که ساختار این سازمان باید بر اساس مصرف انرژی باشد نه مصرف سوخت.

 

رحیمی افزود: بایستی کل بودجه انرژی را به صورت یک مجموعه ببینیم، نمی‌توان سوخت را صرفا به عنوان یک آیتم خاص در نظر گرفت و سپس محتوای آن بر مبنای انرژی بررسی شود. بهینه سازی مصرف سوخت اکنون در حوزه بهینه سازی انرژی کار می کند تا بهینه سازی سوخت یعنی هدف این است که انرژی را مدیریت کند.

 

بهینه سازی مصرف سوخت تحت نظارت ریاست جمهوری قرار گیرد

وی ادامه داد: ساختار بهینه سازی مصرف سوخت تحت نظر وزارت نفت است و به دلیل اینکه باقی وزارت خانه ها طبیعتا از وزارت نفت تبعیت نمی کنند، باید در سطحی بالاتر تحت نظر شخص رئیس جمهور و نهاد ریاست جمهوری قرار گیرد و یا شورای عالی انرژی متولی این موضوع شود تا قدرت اجرایی داشته باشد و بتواند به وزارت خانه های دیگر تحکم کند و سیاست‌های بهینه سازی را پیش ببرد.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد: در کمیسیون انرژی مجلس در این خصوص هم از وزارت خانه های مربوطه مطالبه داشته ایم و هم از آقای رئیسی، درخواست کردیم اگر می خواهید بحث بهینه سازی مصرف انرژی به درستی پیش رود، این پیشنهاد را می توانید پیاده کنید و اگر نیاز به تغییر قوانین و اصلاح قوانین باشد یا قانون جدیدی بخواهد وضع شود در قالب لایحه می‌توانند ارائه دهند و مجلس در اسرع وقت آن را پیگیری کند.

 

رحیمی در ادامه اظهار داشت: این موضوع جزو اهداف ماست اما اختیار اجرایی کردن آن دست دولت است و چون تکلیف نیست ما نمی توانیم چندان مطالبه ای در این خصوص داشته باشیم.

 

ارتباط وزارت صنعت، معدن و تجارت با حوزه انرژی

وی با بیان اینکه در حوزه بهینه سازی مصرف سوخت و مدیریت انرژی چند وزارتخانه با هم درگیر هستند، گفت: یکی از وزارتخانه های مرتبط در این حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در حوزه کارخانجات، صنایع، مدیریت مصرف و بهره وری انرژی بسیار حائز اهمیت است.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد: کارخانجات کشور در حوزه‌های مختلف می توانند با بررسی انرژی، برخی از سیکل های انرژی را مدیریت کنند و از بسیاری از انرژی هایی که هدر می رود، جلوگیری کنند و به سیستم مصرف جهت استفاده مجدد برگردانند.

 

رحیمی افزود: همچنان که در بحث استفاده از تجهیزات و تکنولوژی روز، می توان بسیاری از انرژی ها را مدیریت کرد. یکی دیگر از زوایای کار وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیریت لوازم مصرف کننده انرژی است که باید مورد توجه قرار گیرد و تفاوتی ندارد مصرف کننده برق باشد یا نفت، گاز و بنزین؛ تمام وسایلی که در این حوزه استفاده می شوند بایستی مدیریت شوند.

 

وزارت نفت و راه و شهرسازی از وزارت‌خانه‌های دخیل در حوزه انرژی

وی عنوان کرد: وزارت نفت نیز یکی از وزارت خانه دخیل در حوزه انرژی است از حیث تولید فرآورده های گاز و نفت و همینطور صنایع جی تی ال و کارخانجاتی که در این وزارت خانه مصرف کننده انرژی به عنوان سوخت و یا به عنوان خوراک هستند.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: دیگر وزارت خانه مرتبط با حوزه انرژی، وزارت راه و شهرسازی است که در حوزه ساختمان و موضوع پیمایش کامیون‌ها بسیار مورد توجه است.

 

طراحی و معماری درست در ساختمان‌ها عاملی برای مدیریت انرژی

رحیمی با تاکید بر لزوم بهره وری درست از ساختمان ها با تکیه بر توجه به طراحی و معماری درست عنوان کرد: طراحی ساختمان ها باید بگونه ای باشد که بتوانیم از حداکثر نور خورشید برای ذخیره انرژی خورشید، نور و همینطور برای گرمایش استفاده کنیم به طوری که در تابستان نیز باید بتوانیم مدیریت کنیم تا گرمای آفتاب منجر به مصرف انرژی بیشتری در حوزه سرمایش نشود؛ همچنان که دیوارهایی که طراحی می شود، شیشه ها، پنجره‌ها، درها و تاسیساتی که در ساختمان ها استفاده می شود و نحوه استفاده از این تاسیسات با توجه به طراحی معماری داخلی ساختمان‌ها تاثیر بسیاری در مدیریت انرژی دارد.

 

وی افزود: طراحی ساختمان بر مبنای عدم وجود محیط پرت، رنگ و ارتفاع ساختمان ها، از دیگر موارد مهم در طراحی معماری داخلی است که می تواند در حوزه انرژی موثر باشد.

 

تاثیر پیمایش کامیون‌ها در هدر رفت انرژی

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به موضوع تاثیر پیمایش کامیون‌ها در هدر رفت انرژی بیان کرد: درخصوص پیمایش کامیون‌ها در نقاط مختلف کشور که میزان انرژی بالایی مصرف می‌کنند، می بایست مدیریت شود تا میزان پیمایش آنها کاهش یابد. به عنوان نمونه با استفاده از نرم افزارهایی که بتواند مبدا و مقصد راننده را مشخص کند که از حداکثر جابجایی بار استفاده شود و نهایتا میزان مصرف انرژی کاهش یابد.

 

رحیمی مطرح کرد: وزارت جهاد کشاورزی نیز به عنوان اینکه هم صنایع تبدیلی و هم گلخانه دارد، با حوزه انرژِی مرتبط است.

 

وزارت نیرو؛ پرمصرف کننده ترین حوزه انرژی

وی در ادامه تصریح کرد: وزارت نیرو نیز به عنوان یکی از پرمصرف کننده ترین حوزه انرژی محسوب می‌شود که بدترین نوع مصرف و کمترین بهره وری را در این حوزه دارد. به این دلیل که درخصوص تبدیل انرژی از گاز و یا سوخت های فسیلی به برق، اتلاف بسیار زیادی داریم و نسبت به درصدی که می توان تولید کرد، ظرفیت نیروگاه های کشور بسیار پایین است.

 

ضرورت انقلاب اقتصادی در حوزه انرژی

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان بیان کرد: شاید بدترین حوزه هایی که در بحث اقتصادی، در کشور مدیریت می شوند حوزه انرژی و حوزه مواد غذایی مرتبط با تولیدات کشاورزی و دامی باشد و برای اینکه اصلاح شوند، نیاز به یک انقلاب اقتصادی دارد. هر گونه تغییراتی درآن که بتوان این دو حوزه را به خوبی مدیریت کند، تنش و چالش بسیار زیادی در کشور به همراه خواهد داشت.

 

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۱۲۷۷۷
۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha