۳۱۸۸۶۰۶
به گزارش تهران پرس،  آیین نماز جمعه تهران به علت شیوع بیماری کووید ۱۹ از اوایل اسفندماه سال ۹۸ تاکنون متوقف شده بود، اما با انجام واکسیناسیون در سراسر کشور و موافقت ستاد ملی کرونا نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در محل دانشگاه تهران برگزار می شود.

 

با شیوع ویروس منحوس کرونا در سطح جهان، بسیاری از تجمعات و فعالیتهای اجتماعی در کشورمان برای حفظ سلامتی بیشتر شهروندان توسط ستاد ملی کرونا لغو شد اما با کنترل این ویروس قرار است امروز نمازگزاران تهران با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی با حضور پرشور خود در میعادگاه عاشقان، پس از ۲۰ ماه بار دیگر نماز جمعه این هفته را برگزار کنند.

 

با توجه به اینکه تهران هم اکنون در وضعیت زرد قرار دارد، این آیین با رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی، رعایت فاصله‌گذاری‌ها، ضدعفونی محل اقامه نماز و همراه داشتن وسایل شخصی برای نمازگزاران، در فضای باز دانشگاه تهران برگزار می شود و همچنین پایگاههایی برای واکسیناسیون مردم در ورودی محل برپایی نماز جمعه مستقر می‌شوند.

 

نخستین نماز جمعه به فرمان امام خمینی (ره) در پنجم مرداد ۱۳۵۸ به امامت آیت الله طالقانی در تهران برگزار شد و به تدریج با انتصاب ائمه جماعات این میراث گرانبهای انقلاب اسلامی، به نفس قدسی امام عظیم‌ الشان و هدایت‌های مقام معظم رهبری و برکت خون شهدا در حدود ۸۹۱ پایگاه نماز جمعه کشور برگزارمی شود.

 

همزمان با آغاز هفته وحدت و میلاد رسول اکرم (ص) امروز نیز نماز عبادی سیاسی جمعه تهران همانند سال های گذشته با حضور اقشار مختلف مردم در دانشگاه تهران برگزار و مسئولان ارشد کشوری در این مراسم شرکت می کنند.

 

با توجه به اینکه بسیاری از نمازگزاران تهرانی با وسایل نقلیه موتوری و خودرو به محل برگزاری نماز جمعه می روند، لذا راهنمایی و رانندگی تهران در خیابان‌های اطراف محل برگزاری نماز جمعه محدودیتهای ترافیکی برقرار کرده است تا عبور و مرور وسایل نقلیه در معابر اطراف دانشگاه تهران مشکلی نداشته باشند.

 

با استقرار ۶ دستگاه آمبولانس و ۲ دستگاه موتورلانس، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز در خیابانهای منتهی به محل برگزاری نماز جمعه، واکسیناسیون نمازگزاران را انجام خواهند داد و به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی قرار است که نمازگزاران تهرانی با وسایل مورد نیاز مقابله با کرونا در محل برگزاری نماز جمعه تهران حضور یابند.

 

از طرفی ستاد نمازجمعه تهران نیز اعلام کرده است که با تدبیر و برنامه ریزی مناسب، نماز جمعه این هفته با رعایت شأن و منزلت نمازگزاران و حضور خانواده شهدا، مردم شریف و جوانان مؤمن و انقلابی شهر تهران، مسئولین خدوم، دولتمردان و کارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.

 

به دلیل هفته وحدت و تقارن با ولادت سول اکرم (ص) و میلاد امام جعفر صادق (ع)، آذین بندی و نصب پرچم‌های مرتبط با ماه مبارک ربیع الاول در داخل دانشگاه تهران از درب ورودی تا مقابل گیت‌ها و نصب بنر و پرچم‌هایی با موضوع برگزاری نماز جمعه و پاکسازی محوطه داخلی و مسیرها و خیابانهای منتهی به دانشگاه تهران توسط نیروهای خدماتی، از اقدامات شهرداری تهران در این ایام است.

 

همچنین نیروهای سازمان آتش نشانی با ۶ دستگاه خودرو و ۱۴ پرسنل در ۶ نقطه از معابر اطراف و بخش های داخلی دانشگاه تهران و محل برگزاری نماز جمعه تا پایان اقامه نماز جمعه، تخلیه دانشگاه تهران و عادی شدن تردد در معابر در محل حضور خواهند داشت

 

بسیاری از خبرنگاران و عکاسان داخلی و خارجی ساعت ها قبل از آغاز نماز جمعه در اطراف جایگاه حضور دارند تا بتوانند حس و حال این روز نمازگزاران را به تصویر در بیاورند.

 

شایان ذکر است، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه پیشتر اعلام کرد که پس از موج اول کرونا، حداقل ۱۳۷ و حداکثر ۶۹۴ پایگاه در کشور اقامه نمازجمعه داشتند که این نسبت در موج دوم از حداقل ۳۶۱ تا حداکثر ۶۴۴، در موج سوم از حداقل ۵۰ تا حداکثر ۸۰۰، در موج چهارم از حداقل ۵۴ تا حداکثر ۸۱۹ و در موج پنجم به دلیل صدور مجوز برپایی نمازجمعه مناطق قرمز، مشروط به اقامه در محیط باز و با تعداد نمازگزاران تعریف شده در پروتکل ابلاغی، از حداقل ۷۰۴ تا حداکثر ۸۶۹ متغیر بوده که تبعیت و همراهی قابل تحسین ائمه محترم جمعه و ستادهای نمازجمعه سراسر کشور را در راستای اجرایی‌سازی مصوبات و شیوه‌نامه‌های بهداشتی، به اذعان مسئولان و دست‌اندرکاران ستاد ملی مقابله با کرونا نشان داد.

 

نماز جمعه تهران آخرین بار قبل از شیوع کرونا، در هفته اول اسفند ماه ۱۳۹۸ برپا شد و برگزاری این آیین عبادی - سیاسی یکی از دستاوردهای مهم انقلاب شکوهمند اسلامی ایران است که هر هفته در تهران و سراسر کشور با حضور پررنگ اقشار مختلف مردم و نمازگزاران برگزار می شود.

 

 

انتهای پیام
کد خبر: ۱۲۵۸۵
۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha