علیرضا بیگی
 

احمد علیرضا بیگی عضو کمیسیون شوراهای مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی تهران پرس درباره آخرین جزئیات از طرح شفافیت آراء نمایندگان عنوان کرد: طرح شفافیت آرای نمایندگان در کمیسیون آیین نامه مراحل نهایی را طی می کند تا وارد صحن علنی مجلس شود. طبق اطلاع بنده نیز هنوز در سامانه مجلس بارگزاری نشده است و پس از قرارگیری در سامانه مذکور به فاصله یک تا دو هفته در صحن علنی مطرح می‌شود.

 

بیگی با تاکید بر اینکه بنده موافق اجرایی شدن طرح شفافیت هستم، اظهار داشت: فارغ از این که این طرح باشد یا نباشد، من همه رخدادها و وقایع کاری اعم از مرخصی ها، پرداختی ها و آرای خود در مجلس را منتشر می کنم و معتقدم که بایستی مردم به عنوان موکلین ما در جریان جزئیات کارهایی که انجام می دهیم و آرایی که به نیابت از آنها می دهیم، قرار بگیرند.

 

وی در ادامه اظهار داشت: عملکرد ما در مجلس به مثابه خدمتی است که آن را به عنوان خدمتگزار مردم باید عرضه کنیم و اثبات کنیم که خدمتگزاران خوبی هستیم. اگر هم تلاش داریم تا آن را بپوشانیم حتما خدمت نبوده خیانت بوده و ابا داریم از اینکه کسانی که ما را به نمایندگی در مجلس گماردند، در جریان کاری که انجام دادیم، قرار بگیرند.

 

 

طرح شفافیت آراء نمایندگان؛ سرآغاز انقلابی در سیستم اداری و سیاسی

عضو کمیسیون شوراهای مجلس درباره مزایای اجرایی شدن طرح شفافیت آراء نمایندگان تصریح کرد: طرح شفافیت آراء اگر در مجلس رای آورد، جلوی بسیاری از لابی گری ها و بده و بستان هایی را که در سیستم اداری ما از جمله در مجلس متداول شده است، می گیرد و سرآغازی برای اعمال این موضوع در باقی نهادهای نظام جمهوری اسلامی ایران است که ملت حق دارند بدانند نمایندگان و یا کارگزاران آنها چه کارهایی انجام می دهند، دریافتی هایشان چه میزان است و تمام این اتفاقات شروع یک انقلاب در سیستم اداری و سیاسی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

 

بیگی در ادامه دلیل پافشاری بر شفافیت آراء نمایندگان را فقدان فعالیت های حزبی در کشور برشمرد و مطرح کرد: اگر حزب به آن معنایی که باید دارای قوام وانسجام باشد، وجود داشت، درباره موضوعات مختلف دارای موضع روشنی بود و نمایندگانی نیز که از طرف حزب به مجلس راه پیدا کردند، در چارچوب تکالیفی که حزب برای آنها مشخص کرده، عمل می کردند. ضمن اینکه حزب نیز باید در تمام موضوعات نمایندگان را هدایت و رهبری کند و بعد هم در این خصوص پاسخگو باشد. اما این گونه نیست. فعالیت احزاب موسمی است و فقط در زمان انتخابات بروز و ظهور دارند و افرادی را به عنوان کاندیداهای خود علم می کنند و تا انتخابات بعد به خواب زمستانی فرو می روند. افرادی نیز که از این طریق به مجلس راه می یابند، بعد از ورود به مجلس بنابر صلاح دید خود هرکاری بخواهند انجام می دهند نه بر اساس چارچوب حزب و یا ائتلافی که آنها را به مردم معرفی کرده است.

 

این نماینده مجلس عنوان کرد: ما روی این موضوع پافشاری می کنیم که نمایندگان مجلس، دریافتی‌ها، مرخصی‌ها، ماموریت‌ها و آرایی که در کمیسیون و صحن علنی مجلس می‌دهند، مشخص باشد.

 

 

دلایل مخالفت برخی نمایندگان با طرح شفافیت آراء

عضو کمیسیون شوراهای مجلس در پاسخ به سوالی درباره علت مخالفت برخی نمایندگان مجلس با طرح شفافیت آراء اظهار داشت: قصد نیت خوانی ندارم. اما مخالفین حتما برای این مخالفت خود استدلال هایی دارند؛ طبق آن مواردی که من در جریان قرار گرفته‌ام، ممکن است نماینده ای نسبت به آشکار شدن آرای خود احتیاط کند به این دلیل که احتمال دارد در حوزه انتخابیه اش مشکلاتی برای او ایجاد شود یا مخالفان این رای نماینده مجلس، مواضعی علیه او بگیرند. ضمن اینکه در موضوعات مختلف منافع یک عده ای مطرح است.

 

بیگی افزود: ما باید به این موضوعات خاتمه دهیم و برای نمایندگان مصونیتی ایجاد کنیم تا به هیچ عنوان چنین احتیاطات و ملاحظاتی برایشان وجود نداشته باشد، چنین موضوعاتی نیز نتواند در آنها اثر بگذارد و واهمه ای نداشته باشند و بتوانند با شجاعت از خواست مردم نمایندگی کنند. مردم نیز در زمان انتخابات، دقت کنند نماینده ای که انتخاب می کنند چه قدر دارای ثبات رای است.

 

وی با بیان اینکه از انتخاب خودم و آشکار کردن آراء خود در مجلس واهمه‌ای ندارم، عنوان کرد:  به عنوان نماینده مردم بارها به خاطرات نظرات و آرایی که در موضوعات مختلف داشتم از سوی برخی مسئولین دولت قبل از جمله آقای روحانی و آقای جهانگیری از من شکایت شده است و به خاطر آن به دادگاه رفته‌ام.

 

عضو کمیسیون شوراهای مجلس در پایان با ابراز امیدآوری نسبت به اینکه طرح شفافیت آراء نمایندگان رای می‌آورد، خاطرنشان کرد: اجرایی شدن این طرح بالاخره تبعاتی را هم خواهد داشت از همین رو آغاز انقلابی است که هر کسی نمی تواند وارد حوزه نمایندگی شود.

 

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۱۲۲۰۲
۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha