۶۴۵۳۹_۹۲۶
به گزارش تهران پرس، علیرضا فاضلی ثانی با تاکید بر مسئله پسماند به عنوان یک چالش استانی اظهارکرد: ما در حال حاضر شهرستانی نداریم که در موضوع پسماند مشکل نداشته باشد. رویکرد ما نیز در شهرستان ری به‌گونه‌ای است که بتوانیم تا حد امکان زباله‌ها را تفکیک کنیم. با همکاری اداره محیط زیست و شهرداری ری، در حال حاضر پسماند شهرستان ری به آرادکوه منتقل می‌شود.

 

وی با اشاره به مسئله پسماند‌های صنعتی و ویژه گفت: مسئولیت پسماند‌های ویژه و صنعتی برعهده تولیدکنندگان آن‌هاست. تولیدکنندگان این دسته از زباله‌ها باید طبق پروتکل‌ها و استاندارد‌های سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت، این پسماند‌ها را بازیافت کنند و یا به مراکز ویژه دفن زباله تحویل دهند. شرایط درباره پسماند‌هایی که به هر دلیلی قابلیت اشتعال دارند و یا خطرناک هستند، مشابه است و تولیدکننده باید آن را به مراکزی که سازمان حفاظت محیط زیست معرفی می‌کند، تحویل دهد.

 

فاضلی ثانی ادامه داد: سایت دفن پسماند شهرری نیز با مصوبه کارگروه محیط زیست استان در حال راه اندازی است. تاکنون تنها یک سلول این سایت فعال شده است و بهره برداری کامل از این مرکز هنوز امکان پذیر نیست. در این سایت، زباله‌هایی که امکان بازیافت ندارند دفن و تا حد امکان تبدیل به مواد هیدروکربنی قابل استفاده می‌شوند.

 

وی با اشاره به مشکل جمع‌آوری آب‌های سطحی شهرستان ری گفت: سیستم فاضلاب شهرستان ری علیرغم وجود مشکلاتی به‌تدریج در حال تکمیل شدن است و با توسعه این سیستم، آب‌های سطحی شهر یا وارد تصفیه‌خانه تهران می‌شوند و یا آب غیرقابل تصفیه از چرخه آب شهرستان خارج می‌شود. در حال حاضر میان شهر‌های شهرستان ری، تنها «شهر ری» به طور کامل تحت پوشش شبکه فاضلاب است.

 

فاضلی ثانی تاکید کرد: علی‌رغم اینکه متولی مسئله فاضلاب و آب‌های سطحی شهر، شهرداری‌ها هستند، ما در اداره محیط زیست شهرستان ری نیز هر جا با آلودگی آب مواجه شویم، وارد عمل خواهیم شد و حتی اگر نیاز باشد ازمتولیان این موضوع شکایت خواهیم کرد.

 

سرپرست اداره محیط زیست شهرری اضافه کرد: در صورت از بین رفتن حفره‌های موجود در زمین که بسیاری از آن‌ها به‌صورت طبیعی از آب پر شده‌اند، پدیده فرونشست زمین قابل انتظار است. با توجه به گزارش موارد زیادی از فرونشست زمین در استان تهران به‌خصوص شهرستان ری، اداره منابع طبیعی استان با اجرای طرح‌های آبخیزداری درصدد احیای سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از وقوع فرونشست زمین است.

 

وی همچنین با اشاره به پدیده وارونگی دما به عنوان مهمان ناخوانده این سال‌های استان تهران افزود: پدیده INVERSION یا وارونگی دما که در فصول سرد سال سبب آلودگی هوا می‌شود چند سالی است که در استان تهران و شهر‌های صنعتی مشاهده می‌شود. با شروع فصول سرد سال متخصصان ما در اداره محیط زیست شهرستان ری به‌طور مستمر و در تمام ساعات شبانه روز در حال پایش وضعیت هوا هستند تا اطلاعات دقیقی برای مقابله با این پدیده در اختیار داشته باشند.

 

فاضلی ثانی در پایان با تاکید بر نظارت اداره محیط زیست بر حفظ کیفیت و سلامت آب شهرستان ری گفت: ما در جریان نمونه‌برداری میدانی درسطح شهر و بازرسی از واحد‌های آب‌بر، هر جا که با تخلف مواجه شویم، به‌صورت جدی با متخلفان برخورد خواهیم کرد علاوه بر این واحد‌های آب‌بر با توجه به نوع فعالیت خود ملزم به خوداظهاری هستند و باید به تناوب و در دوره‌های سه یا شش ماهه اطلاعات خود را به ما ارائه کنند. اگر این واحد‌ها از استاندارد‌های ما پیروی نکنند مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۲۰۹۱
۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha