۱۵۶۴۲۷۹۲۰
به گزارش تهران پرس، شهناز کریمی رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران اظهارداشت: در شرایط فعلی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در گروه‌های آسیب‌دیده بینایی، آسیب‌دیده شنوایی، معلول جسمی حرکتی، کم‌توان ذهنی، چندمعلولیتی، اختلال رفتاری- هیجانی و طیف اتیسم در ۵۵ مدرسه استثنایی به صورت غیرحضوری تحت آموزش ۸۲۸ معلم هستند.

 



وی افزود: یکهزار و ۳۰۰ دانش‌آموز با نیازهای ویژه نیز در ۹۳۰ مدرسه عادی(پذیرا) تحت پوشش آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر هستند.



 



کریمی درباره لزوم بازگشایی مدارس به صورت حضوری برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه گفت: اصل اساسی در آموزش به این دانش‌آموزان منطبق بر آموزش حضوری است، آنان برای برقراری ارتباط، کسب توانمندی و قابلیت‌های فردی، اجتماعی، شغلی و ... نیازمند حضور در مدرسه و تعامل با معلمان و همسالان خود هستند.


 


رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران افزود: آگاه‌سازی والدین جهت واکسیناسیون و آماده کردن دانش‌آموزان با نیازهای ویژه برای حضور در مدرسه، آموزش مدیران، معلمان و سایر عوامل مدرسه برای ایجاد زمینه مناسب آموزش‌ حضوری، راه را برای این مهم هموار می‌کند.



 



وی بیان کرد: برای حضور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس تنها واکسیناسیون کافی نیست و علاوه بر آن باید دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های ابلاغی وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی مدنظر قرار گیرد.



 



کریمی اظهارداشت: مدارس استثنایی مطابق با شیوه‌نامه‌های وزارتی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی بازگشایی شد و تاکید بر آموزش‌های حضوری با حفظ سلامت دانش‌آموزان به خصوص برای نوآموزان پیش‌دبستانی، پایه اول و دروس مهارتی و عملی و دانش‌آموزان سایر دوره‌های تحصیلی به صورت تدریجی و آرام از آبان ماه است.



 



رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران درباره خدمات این نهاد به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در شرایط شیوع کرونا گفت: با توجه به راه‌اندازی شبکه آموزش دانش‌آموزی «شاد» برای تشکیل کلاس‌های درس مجازی، محتواهای الکترونیکی مورد نیاز تهیه و در این شبکه بارگذاری شد.



 



وی با اشاره به مشارکت در تهیه ملزومات(تبلت و تلفن همراه هوشمند) برای حضور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در کلاس‌های درس مجازی افزود: آموزش و پرورش امکان استفاده از ظرفیت آموزش‌های مدرسه تلویزیونی ایران و اینترنت رایگان هنگام استفاده از شبکه «شاد» را برای این دانش‌آموزان فراهم کرده است.



 



کریمی بیان کرد: با تهیه اطلس یادگیری توسط مدارس، وضعیت آموزشی تمام دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از نظر دسترسی به فضای مجازی، داشتن وسیله مناسب(تلفن همراه هوشمند، تبلت، نوت تیکر) برای حضور در کلاس‌های درس مجازی، تهیه درسنامه، تعیین نوع آموزش به صورت حضوری، غیرحضوری و یا تلفیقی و... مشخص شده است.



 



وی، آموزش دروس عملی و مهارتی، نبود اطمینان از ایجاد آموزش و یادگیری لازم و کافی در دانش‌آموزان و نبود ساز و کار مناسب برای ارزیابی از آموخته‌های آنان را از جمله مشکلات آموزش غیرحضوری دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در شرایط شیوع کرونا عنوان کرد.



 



رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران گفت: همچنین با مشکلات رفتاری و هیجانی گروه معلولیتی طیف اتیسم و عدم تاب‌آوری و مشارکت فعال آنان در کلاس‌های درس مجازی و خستگی دانش‌آموزان و اولیا در حضور و همراهی در این کلاس‌ها مواجه هستیم.



 



کریمی افزود: با توجه به رویکرد و اولویت آموزش مجازی از طریق شبکه «شاد» متاسفانه این شبکه برای استفاده دانش‌آموزان با آسیب بینایی مناسب‌سازی نشده و آنان نمی‌توانند از محتواهای آموزشی این شبکه بهره‌مند شوند که معلمان درس‌نامه‌هایی را در اختیار دانش‌آموزان با آسیب بینایی قرار دادند.



 



 

سنجش سلامت بیش از ۱۰۵هزار نوآموز

رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران درباره اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ اظهارداشت: تاکنون ۱۱۳هزار و ۴۸۳ نوآموز در این طرح نوبت‌گیری کردند که ۱۰۵هزار و ۵۶۲ نوآموز از لحاظ توده بدنی، قد، وزن، بینایی، شنوایی، سلامت دهان و دندان، پوست و مو، اختلالات جسمی حرکتی و واکسیناسیون سنین مدرسه مورد ارزیابی قرار گرفتند.



 



وی گفت: از این تعداد، یکصد و ۵۳ نوآموز به مدارس استثنایی و سایر نوآموزان به مدارس عادی معرفی شدند.



 



کریمی افزود: امسال طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان از پنجم تیر در ۶۴ پایگاه اولیه و ٢پایگاه تخصصی آغاز شد و تا ۲۱ مهر ادامه دارد.



 



رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران بیان کرد: سنجش نوآموزان پیش‌دبستانی نیز از ۲۰ شهریور آغاز شده است و تاکنون ۵۰۸ نوآموز برای شرکت در این طرح نوبت‌گیری کردند و یکصد نوآموز مورد ارزیابی قرار گرفتند.

 

جهش تحصیلی ۶۰۴ دانش‌آموز

کریمی درباره طرح جهش تحصیلی دانش‌آموزان گفت: امسال یکهزار و ۱۳۱ دانش‌آموز دوره ابتدایی متقاضی شرکت در این طرح بودند که ۶۰۴ دانش‌آموز موفق به جهش تحصیلی شدند.



 



وی با اشاره به اجرای طرح جهش تحصیلی از نهم مرداد تا ۱۱ شهریور افزود: متقاضیان جهش تحصیلی از طریق مدرسه محل تحصیل از سامانه سنجش نوبت گرفتند و در تاریخ و ساعت مقرر به پایگاه مراجعه و در آزمون‌های مربوطه شرکت کردند.



 



رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران بیان کرد: جهش تحصیلی از پایه‌های اول به سوم، دوم به چهارم، سوم به پنجم و چهارم به ششم انجام می‌شود و جهش اول به سوم نیاز به موافقت کمیسیون منطقه دارد و درخواست جهش برای بار دوم نیز باید در کمیسیون استان تصمیم‌گیری شود.



 

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۱۱۹۳۹
۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha