۱۶۹۰۶۷۵۷۶
به گزارش تهران پرس، فرهاد زندی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران بیان کرد: سال گذشته نیز یکهزار و ۸۰۰ هکتار از عرصه های چهارگانه محیط زیست استان در آتش سوخت.

 



وی همچنین از تعلیف غیرمجاز ۳۲ هزار و ۲۰۰ راس دام در مناطق چهارگانه استان تهران طی ۶ ماهه اول امسال خبر داد.



 



زندی اظهار داشت: در این مدت تعلیف غیرمجاز و آتش سوزی در مناطق چهارگانه این استان ۲ میلیارد و ۶۶۵ میلیون و ۱۰ هزار ریال به محیط زیست استان تهران خسارت وارد کرد.



 



وی ادامه داد: در همین ارتباط تاکنون یک میلیارد و ۳۱۲ میلیون و ۹۶۰ هزار ریال آن از متخلفان وصول شده است.



 



فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین از دستگیری ۹۰ متخلف در سطح مناطق چهارگانه استان تهران طی ۶ ماه نخست سالجاری خبر داد.



 



وی بیان داشت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۵۶۱ ساختمان غیرمجاز احداث شده در عرصه محیط زیست این استان نیز تخریب شده است.



 



زندی اضافه کرد: در مجموع ۲۰ سلاح مجاز و غیرمجاز نیز از شکارچیان متخلف کشف و ضبط شده است؛ اما هیچکدام از این سلاح ها جنگی نیست.



 



وی افزود: در همین ارتباط ۶۰ پرونده تخلف طی این مدت تشکیل شد که از این تعداد هفت ‌پرونده آن مختومه شده است.



 







 استان تهران دارای ۴۰۰ گونه دارویی و ۱۹۲ گونه انحصاری، کمیاب و در معرض خطر تهدید است و ماهی قزل آلای خال قرمز به عنوان تنها ماهی منحصر به فرد در دریاچه سد لار زیست می کند که نماد گونه جانوری این استان محسوب می شود.




 




مساحت جنگلهای استان تهران ۵۹ هزار و ۳۰۰ هکتار است که ۴.۳ درصد مساحت این استان را شامل می شود و بیشترین تمرکز جنگل های طبیعی و دست کاشت در شهرستان های تهران، شمیران و فیروزکوه است.




 




سهم متوسط سرانه جنگل در استان تهران ۴۲ مترمربع (یک چهلم سرانه کشور و یک دویستم سرانه جهانی) تخمین زده می شود.




 




جنگل های طبیعی این استان (همراه با بیشه زار و درختچه زار) بیشتر در ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان واقع است و گونه‌های غالب درختی و درختچه‌ای در اراضی جنگلی شامل گونه‌های ارزشمند ارس، بادام، بنه و گونه‌های همراه شامل شیرخشت، توس و داغداغان هستند.




 




جملگی این گونه ها به لحاظ ارزش ذخیره گاهی تحت حفاظت است و به لحاظ اهمیت در برخی نواحی نظیر رویشگاه ارس امین‌آباد فیروزکوه و رویشگاه بادام ازگی و نارون زایگان در حوزه منابع‌طبیعی شهرستان تهران به عنوان ذخیره‌گاه جنگلی محصور و تحت مدیریت ویژه قرار گرفته‌اند.




 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۱۸۵۱
۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha