۱۶۹۱۰۰۵۶۸
به گزارش تهران پرس، محمد شهریاری مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه در حال حاضر حجم ذخیره آب در مخازن سد‌های پنج گانه استان تهران ۴۷۳ میلیون مترمکعب است، گفت: این حجم در مقایسه با روز مشابه سال گذشته که ۷۷۶ میلیون متر مکعب بوده، ۳۰۳ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

 

او همچنین با اشاره به حجم آب ذخیره شده فعلی سد‌های امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو که به ترتیب ۱۰۳، ۳۱، ۵۳، ۲۰۶ و ۸۰ میلیون متر مکعب است، ادامه داد: متاسفانه این احجام نسبت به سال گذشته خصوصا در سد‌های ماملو، لتیان و لار با کاهش چشمگیری مواجه شده‌اند.

 


مدیردفتر تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران در خصوص مدیریت سد‌های استان و برنامه‌ریزی منابع و مصارف سد‌های تامین کننده آب شرب تهران گفت: با توجه به شرایط خاص سال آبی امسال و کاهش بی سابقه بارندگی‌ها در کشور، به خصوص در حوضه آبریز سد‌های تهران، با وجود همه این مشکلات توانستیم تا انتهای سال آبی تامین آب شرب پایداری را برای کلانشهر‌های تهران و کرج داشته باشیم.


 


پاییز کم آبی در راه است


شهریاری افزود: در سال آبی که گذشت یک هزار و ۳۲۵ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه سد‌های استان تهران شده است که نسبت به سال آبی گذشته که ۲ هزار و ۲۱۴ میلیون متر مکعب بوده شاهد کاهش تقریبا ۴۰ درصدی حجم ورودی آب به سد‌ها بوده‌ایم.


 


مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران همچنین با اشاره به میزان بارندگی در استان تهران گفت: در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در مجموع ۳۰۴ میلی متر بارش در حوزه عملکرد استان تهران ثبت شده که این میزان نسبت سال آبی ۹۹-۱۳۹۸ که ۴۶۰ میلی‌متر بوده ۳۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.


 


شهریاری تصریح کرد: ما امسال در انتهای شهریور ماه با کسری مخزن ۳۱۴ میلیون متر مکعبی وارد سال آبی جدید شده ایم و طبق پیش بینی‌های سازمان هواشناسی متاسفانه مهر و آبان امسال بارش‌ها زیر نرمال و آذر ماه شرایط نرمالی در حوضه آبریز سد‌های پنج گانه تهران خواهیم داشت.


 


مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران افزود: متاسفانه اگر این روند کم بارشی ادامه داشته باشد، شاهد تدوام خشکسالی خواهیم بود. براین اساس شرایط تامین آب شرب نگران کننده خواهد بود.


 


او تصریح کرد: متاسفانه شرایط ذخیره آبی سد‌های سامانه شرق تهران مطلوب نیست و در حال حاضر ۳۰ میلیون آب در سد لتیان داریم که با کاهش ۵۰ درصدی ذخیره آب نسبت به روز مشابه سال گذشته مواجه شده‌ایم.

 


 


این مقام مسئول در پایان با تاکید بر اینکه بر اساس وضعیت کاهشی ذخیره سد‌ها و همچنین پیش بینی‌های سازمان هواشناسی کشور در خصوص شرایط بارندگی‌ها در فصل پاییز، گفت: از شهروندان درخواست می‌کنیم در مصرف آب به ویژه آب شرب صرفه جویی کنند و مدیریت مصرف را مدنظر داشته باشند تا بتوانیم تامین آب مطمئنی را در روز‌های آتی و فصل زمستان داشته باشیم و با مشکلات و چالش‌های جدی در تامین پایدار آب مواجه نشویم.


 


 

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/الف

کد خبر: ۱۱۸۶۵
۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha