مسکن
به گزارش تهران پرس، شواهد حکایت از آن دارد که ساخت‌و‌ساز در شهر تهران به دلیل افزایش عوارض طی سال‌های گذشته دچار رکود شده و همین موضوع باعث شده پویایی در شهر به کمترین میزان خود برسد.

 

شهردار جدید تهران به منظور برون‌رفت از این معضل، لایحه تخفیف عوارض به مدت ۲ ماه را تقدیم شورای اسلامی شهر تهران کرد و حالا پس از تصویب این لایحه توسط اعضای شورای شهر، این طرح در حال اجراست.

 

در این باره علیرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: عملیات صدور پروانه ساختمانی، از زمان اعلام فیش عوارض، تا زمان پرداخت عوارض و صدور پروانه یک بازه زمانی کوتاهی وجود دارد.

 

وی ادامه داد: در بررسی پرداخت عوارض در سال‌های گذشته متوجه شدیم همیشه در شهریور، مهر و آبان، درآمد شهرداری از محل صدور پروانه پایین است لذا به همین دلیل می‌خواهیم لایحه در همین بازه اثرگذاری خود را نشان دهد.

گلپایگانی در ادامه تاکید کرد: درآمد شهرداری از محل عوارض در آغاز سال خوب است اما در وسط سال‎ افت پیدا می‌کند.

 

تراکم‌فروشی و شهرفروشی خط قرمز ما است

شهرداری تهران در این دوره قصد تراکم‌فروشی ندارد و شهردار تهران هم تاکید کرده است که تراکم‌فروشی خط قرمز ما است.

 

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در این باره گفت: بنا داریم در قالب طرح جامع بتوانیم بازسازی و نوسازی شهر را انجام دهیم و سرعت‌بخشیدن به هر موضوعی که در قالب قانون باشد را حسن می‌دانیم.

 

وی افزود: موضوعی که تحت عنوان تراکم‌فروشی و شهرفروشی باشد خط قرمز ما است و هرگز به آن سمت نخواهیم رفت لذا مسیر درست توسعه و پیشرفت شهر را دنبال می‌کنیم.

 

رشد عوارض ساختمانی در صدور پروانه نسبت به سال گذشته

عوارض ساختمانی در صدور پروانه سال جاری نسبت به سال گذشته رشد داشت. مهدی عباسی، عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: افزایش عوارض ساختمانی در صدور پروانه نسبت به سال گذشته بالا بوده و در بسیاری از مناطق افرادی که مراجعه کرده و متقاضی بودند را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

 

وی ادامه داد: در کنار آن، مشکل دومی که افراد با آن مواجه شدند این بود که شهرداری برای اینکه بتواند این افزایش را تعدیل کند، طی بخشنامه‌ای کف محاسباتی افزایش عوارض را تا ۳۰ درصد و ۶۰ درصد لحاظ کرد و برای اینکه ارقام و فیش‌های افراد تعیین تکلیف شود، مدتی هم معطل شدند.

 

به گفته عضو شورای شهر تهران، این بخشنامه تا حدی عوارض را نسبت به سال گذشته تعدیل کرد و در کنار آن لایحه‌ای در شورای ششم تصویب شد که یک بسته تشویقی خیلی خوبی ایجاد می‌شود.

 

عباسی افزود: درست است که درآمد شهرداری افت می‌کند اما سیاست بر این است که ساخت‌وساز در تهران افزایش پیدا کند.

 

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به اولویت‌های دوره ششم، گفت: اولویت ما در حوزه شهرسازی رفع بلاتکلیفی مردم است، همچنین از دیگر اولویت‌ها رفع هزینه‌های افسارگسیخته عوارض، تسهیل‌گری فرآیند صدور پروانه و مراحل گواهی‌های ساختمان اعم از پایان کار و عدم خلافی‌هاست.

 

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/الف

 
کد خبر: ۱۱۷۴۲
۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha