۱۴۸۵۷۲۲۳_۱۷۰
به گزارش تهران پرس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی امروز دوشنبه در نشست خبری مشترک با همتای ارمنستانی گفت: مقامات عالی دو کشور توافقاتی را در دوشنبه به عمل آوردند و من و همتایم نقشه راه جدید روابط دو کشور را ترسیم و نهایی خواهیم کرد. ملاقات بسیار مهمی بین آقای رئیسی و آقای پاشینیان در دوشنبه پایتخت تاجیکستان در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگ‌های انجام شد.

 


وی افزود: امروز توافق کردیم در تمامی زمینه‌های اقتصادی، تجاری و گردشگری همکاری‌ها را توسعه دهیم.


 


وزیر خارجه بیان کرد: تجارت و بهره‌برداری از مسیر ترانزیتی ارمنستان از موضوعات مورد توجه دو کشور است.


 


امیرعبداللهیان گفت: ما در احیای جاده ترانزیتی و مسیر‌های رفت و آمد کامیون‌های دو کشور پروسه‌ای را تعریف کردیم که به سرعت عملیاتی خواهد شد. در هفته‌های آینده شاهد نشاط بیشتر در روابط دو کشور خواهیم بود. منطقه ما و همسایگان شمالی ما از شرایط بحرانی رنج می‌برند به خصوص حضور صهیونیست‌ها و تروریست‌ها در بخش‌هایی از منطقه موجب نگرانی جدی ماست.


 


وی افزود: اجازه نخواهیم داد برخی مداخله گران خارجی مناسبات ایران با همسایگان از جمله ارمنستان را تحت تاثیر قرار بدهند. با در نظر گرفتن بحران‌های منطقه‌ای فشرده در این حوزه و با نزدیک شدن به پایان بحران کرونا باید اعلام کنیم که منطقه ما تحمل زیاده خواهی‌های جدید را به هیچ وجه نخواهد داشت.


 


وزیر خارجه گفت: مشکلات منطقه باید توسط اهل منطقه و بدون مداخلات خارجی حل و فصل شود.


 


بعد از خاتمه جنگ قره‌باغ آذربایجان مکلف شده بود شهروندان و اسرای در بند را آزاد کند؛ اما چنین نکرد


آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان هم در این نشسست خبری ضمن قدردانی از دعوت به عمل آمده، گفت که مذاکرات خوبی با همتای ایرانی خود داشته است.


 


وزیر خارجه ارمنستان خاطرنشان کرد: در مذاکراتی که در فضای دوستی و اعتماد متقابل صورت گرفت، آینده خوبی در انتظار ماست. دوستی ما قرن‌ها سابقه دارد.


 


وزیر خارجه ارمنستان ادامه داد: تمام تحولات منطقه را به صورت جامع مورد بررسی قرار دادیم.


 


وی گفت که امیرعبداللهیان را در جریان تحولات مرتبط با قره‌باغ قرار داده است.


 


میرزویان ادامه داد: در این تهاجم مزدورانی از سایر کشور‌ها هم حضور داشتند. علیرغم اینکه آذربایجان بعد از خاتمه جنگ مکلف شده بود شهروندان و اسرای در بند را آزاد کند، ولی چنین نکرده است و آزادی اسرا و بازگشت آن‌ها به کشور باید هر چه سریع‌تر انجام شود.


 


وزیر خارجه ارمنستان ادامه داد: باید مذاکرات و بررسی‌های با حضور آذربایجان، ایران و روسیه را داشته باشیم و بر بازگشایی مسیر‌های ارتباطی منطقه تأکید کردیم. ارمنستان اعلام می‌کند که آمادگی داریم برای بازگشایی مسیر‌های ارتباطی.


 


وی گفت: همیشه آذربایجان تفسیر و تحلیل اشتباهی درباره این صحبت‌ها دارد. دست درازی‌های آذربایجان نسبت به مرز‌ها و پهنه رسمی ارمنستان همه تلاش ما را در راستای صلح وثبات در منطقه به خطر می‌اندازد. در این ارتباط از رویکرد ایران نسبت به مسئله تمامیت ارضی ارمنستان قدردانی می‌کنیم.


 


وزیر خارجه ارمنستان افزود: درباره همکاری‌های اقتصادی و ادامه روند اجرا و تحقق این توافقات صحبت کردیم.  رهبری دو کشور مصمم هستند در تمام زمینه‌ها روابط دو کشور توسعه یابد.


 


وی همچنین ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر میزبان امیرعبداللهیان در ایروان باشد.


 

 


انتهای پیام/الف

کد خبر: ۱۱۷۸۴
۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha